English version of this page

Håvard Haugland Bamle

Stipendiat
Institutt for fremmedspråk og oversetting
Telefon
+47 38142117
Mobiltelefon
+4799442349

Ansvarsområde

PhD-stipendiat ved Institutt for Fremmedspråk og Oversetting, Fakultet for Humaniora og Pedagogikk, ved Universitetet i Agder (UiA) siden 2021. Underviser på grunnskolelærerutdanningen i engelsk. 

Om PhD-prosjektet: 
Prosjektet mitt, med arbeidstittel Klimasanglyrikk, er et tverrfaglig studium av samtidspopulærmusikk som tematiserer klimakrisen. I dette prosjektet tar jeg for meg et bredt utvalg sanger med både direkte og indirekte hentydning til klimakrisen, og inkluderer både protestsang og hovedstrømsmusikk. Jeg vil finne ut hva som karakteriserer sanglyrikken i disse sangene generelt, og i samspillet med bestemte musikalske uttrykk (musikksjangre). Jeg spør også hva som er sanglyrikkens rolle i miljøbevegelsen. 

Bakgrunnen min er hovedsaklig innen litteraturvitenskap, men jeg har også bakgrunn fra bl.a. religion, filosofi og populærmusikkstudier. Prosjektet mitt er et uavhengig forskningsprosjekt med forskningsmidler fra Universitetet i Agder. Jeg er blant annet medlem av Forskningsgruppen for sanglyrikk (https://www.uia.no/forskning/humaniora-og-pedagogikk/sanglyrikk) og Forskerskolen for miljøhumaniora (https://www.uis.no/en/research/the-norwegian-researcher-school-in-environmental-humanities-nors-eh). 

Forskning

Litteraturvitenskap

Sanglyrikk

Populærmusikk

Økomusikologi

Miljøhumaniora

 

Faglige interesser

Engelsk litteratur

Amerikansk kultur og samfunn

Litteraturteori

Populærmusikk

Religion

Asiatisk kultur og historie

Moderne filosofi

Estetisk filosofi

Engelskdidaktikk

Religionsdidaktikk

Utdanningsfilosofi

Utvalgte publikasjoner

Bamle, H. H. "Hvordan starte med filosofi? - Et undervisningsopplegg for VGS", Religion og Livssyn 2/2019. 

Bamle, H. H. "Indie-Folk Music and the Quest for First-Person Authenticity" i Will, L., W. Stadler, I. Eloff, Authenticity across Languages and Cultures: Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning, Multilingual Matters, 2022, kap. 14. 

 

Formidling

  • Bamle, Håvard Haugland (2022). KLIMAKAMPENS SOUNDTRACK: SANG, MUSIKK OG MILJØPOLITIKK. Arendalsuka. 
  • Forsker Grand Prix (2023)

Undervisning

EN-153: Literature, Culture and Didactics, GLU 1-7
EN-154: Literature, Culture and Didactics, GLU 1-7
EN-157: Literature, Culture and Didactics, GLU 5-10
EN-444: Literature, Culture and Didactics, GLU MA
EN-459: English Literature in Shifting Contexts

Supervision: 
EN-212: Bachelor's Thesis in English
EN-500: Master's Thesis in English 

Publikasjoner

  • Bamle, Håvard Haugland (2023). The Force of Environmental Lyrics in Pop Songs: The Case of Gorillaz’s Plastic Beach. Popular music and society. ISSN 0300-7766. doi: 10.1080/03007766.2023.2297351. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bamle, Håvard Haugland (2022). Indie-Folk Music and the Quest for Personal Authenticity. I Karlsen, Ole & Markussen, Bjarne (Red.), Sanglyrikk. Teori - Metode - Sjangrer. Scandinavian Academic Press. ISSN 978-82-304-0342-6.
  • Bamle, Håvard Haugland (2022). Indie-Folk Music and the Quest for First-Person Authenticity. I Will, Leo; Stadler, Wolfgang & Eloff, Irma (Red.), Authenticity across Languages and Cultures: Themes of Identity in Foreign Language Teaching and Learning. Multilingual Matters. ISSN 9781800411036. s. 214–229.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bamle, Håvard Haugland (2022). Environmentalism and Indigenous Rights in Norwegian Protest Songs. Our Subversive Voice.
  • Bamle, Håvard Haugland (2022). KLIMAKAMPENS SOUNDTRACK: SANG, MUSIKK OG MILJØPOLITIKK.
  • Bamle, Håvard Haugland (2019). Hvordan starte med filosofi? - Et undervisningsopplegg for VGS. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge. ISSN 0802-8214.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:18 - Sist endret 31. mai 2024 11:13