English version of this page

Forskningsgruppen i etikk og filosofi

Vi forsker innen etikk, filosofi og relaterte fagområder. Medlemmene dekker mange, ulike forskningsfelt, eksempelvis miljøetikk, teknologifilosofi, profesjonsetikk, medisinsk etikk og moralpsykologi.

Vi publiserer både på norsk og internasjonalt. Medlemmene deltar i flere forskningsprosjekter, slik som CAIR (Artificial Intelligence Research Centre), med fokus på forholdet mellom etikk og kunstig intelligens.

Forskningsgruppen i etikk og filosofi er opptatt av fagformidling gjennom mange, ulike kanaler, blant annet radio, TV, avis og foredrag. Einar Duenger Bøhns Filosofipod er veldig populær. Vi ønsker å bidra til offentlig debatt rundt det vi forsker på.

Aktivitet

Forskningsgruppen i etikk og filosofi møtes jevnlig til for eksempel workshoper, konferanser, foredrag og lesegruppe. Vi har også tett kontakt med andre relevante forskningsmiljøer i både Norge og internasjonalt.

Publikasjoner

Medlemmene publiserer aktivt gjennom tidsskrifter, antologier og bøker, på både norsk og engelsk. Full oversikt over våre publikasjoner og forskning finnes ved å gå inn på hvert medlems profil under. Dette er noen av våre mange, seneste utgivelser:

• Odin Lysaker: Ecological Democracy: Caring for for the Earth in the Anthropocene (Routledge 2023).
  • Ralph Henk Vaags: Valget: En studie av Pascals veddemål (Verbum akademisk 2023).
  •  Jonathan Egeland: «Ariadnetråden i Nietzsches Labyrint: Hvordan finne den «Virkelige Nietzsche»» i Norsk filosofisk tidsskrift (2023).
  • Hilde Vinje: Én svale gjør ingen sommer: Filosofi om lykke (Res Publica 2022).
  • Thomas Netland: «The Lived, Living, and Behavioral Sense of Perception: An Enactive-Phenomenological Response to a Sensorimotor Critique» i Penomenology and the Cognitive Sciences (2022).
  • Terje E. Fredwall og Geir Heivoll (red.): Straffens etikk (Scandinavian Academic Press 2022).
  • Camilla Flodin: «Remembering Nature Through Art: Hölderlin and the Poetic Representation of Life» i Intellectual History Review (2021).
  • Odin Lysaker og Terje E. Fredwall (red.): Verdier i konflikt: Etikk i et mangfoldig samfunn (Cappelen Damm Akademisk 2020).
  • Einar Duenger Bøhn: God and Abstract Objects (Cambridge University Press 2019).
  • Terje Mesel: Vilje til frihet: En manns fortelling om barndom og overgrep (Portal forlag 2017).
  • Håvard Løkke: Knowledge and Virtue in Early Stoicism (Springer 2015).

Deltakere

Emneord: Historie- filosofi og religion