English version of this page

Anne Halvorsen

Førsteamanuensis
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Telefon
+47 38141636
Mobiltelefon
+4748010524
Kontor H2018 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Utdanning

Ph.d. i sosiologi (2010) og master i sosiologi (1996) fra Universitetet i Bergen (sosiologi grunnfag 1991, mellomfag 1993).

Offentlig administrasjon fra Høgskolen i Agder 1986, praktisk-pedagogisk seminar 1987, norsk grunnfag 1980 og engelsk grunnfag 1979, Agder distriktshøgskole.

Arbeidserfaring

2023 -                 Førsteamanuensis 

2016 - 2023        Dekan

2010 – 2015       Instituttleder og førsteamanuensis, UiA

2007 – 2010       Administrerende direktør, Agderforskning

2002 – 2007       UiA: ansatt først som prosjektleder, så førstelektor og instituttleder fra 2006, koordinator i Praxis-sør fra 2004

1987 – 2002       Agderforskning: ansatt som forskningsassistent, deretter forsker fra 1990 og seniorforsker fra 2000. Leder for Senter for velferdsforskning i årene 1996 – 1999.

1980 - 1984        Lærer, Værøy kommune

 

Forskning

Faglige interesser

Forskningsinteresser

Kunnskapssosiologi og organisasjonsteori/-sosiologi

Sosialt arbeids teori

Kunnskapsforståelse og –utvikling i menneskebehandlende organisasjoner

Evaluering

Undervisningsfag

Velferdssosiologi og -politikk

Kunnskapsforståelse og -utvikling

Sosiologisk teori

Publikasjoner

  • Steinkopf, Heine; Nordanger, Dag; Halvorsen, Anne; Stige, Brynjulf & Milde, Anne Marita (2020). Prerequisites for maintaining emotion self-regulation in social work with traumatized adolescents: A qualitative study among social workers in a Norwegian residential care unit. Residential Treatment for Children & Youth. ISSN 0886-571X. s. 1–17. doi: 10.1080/0886571X.2020.1814937.
  • Halvorsen, Anne & Halvorsen, Pål (2019). Managerial responses to expectations about innovation in municipal welfare services. I Støkken, Anne Marie (Red.), Tjenesteutvikling ved ulike former for samarbeid. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033434. s. 45–60.
  • Halvorsen, Anne; Nordstoga, Sigrid; Støkken, Anne Marie & Ueland, Svein Ove (2016). Om å bygge og vedlikeholde strukturer for samarbeid. I Trysnes, Irene & Eide, Solveig Botnen (Red.), Sosionomutdanning på Sørlandet : festskrift ved 25-årsjubileet høsten 2016. Portal forlag. ISSN 9788283141030. s. 103–121.
  • Halvorsen, Anne (2016). What is it about the realtionship between sociology and social work? I Trysnes, Irene & Eide, Solveig Botnen (Red.), Sosionomutdanning på Sørlandet : festskrift ved 25-årsjubileet høsten 2016. Portal forlag. ISSN 9788283141030. s. 19–32.
  • Breidahl, Karen N.; Halvorsen, Anne; Hansen, Morten Balle & Furubo, Jan-Eric (2016). Større forvaltningsreformer og udfordringerne ved instrumentel læring : en analyse af evalueringen af NAV-reformen. Tidsskrift for velferdsforskning. ISSN 0809-2052. 19(4), s. 305–320. doi: 10.18261/issn.2464-3076-2016-04-02.
  • Halvorsen, Anne; Breidahl, Karen N.; Furubo, Jan-Eric & Balle Hansen, Morten (2016). Institusjonelle felt og forståelser av evaluering – en analyse av evalueringen av NAV-reformen. Nordiske organisasjonsstudier. ISSN 1501-8237. 18(2), s. 3–22.
  • Alstveit, Marit; Halvorsen, Anne; Willumsen, Elisabeth & Ødegård, Atle (2016). Lederen som innovatør og balansekunstner : en kvalitativ studie av lederes erfaringer fra forskningssamarbeid mellom helse- og velferdstjenestene og høyere utdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning. ISSN 1504-3614. 12(2), s. 31–50. doi: 10.7557/14.4051. Fulltekst i vitenarkiv
  • Halvorsen, Anne (2014). Fagutvikling, faglig utvikling og utvikling av fag - et forsøk på en presisering. I Nordstoga, Sigrid & Grønningsæter, Arne Backer (Red.), Det kommunale barnevernet i utvikling - et nødvendig samarbeid mellom praksis og forskning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1606-2. s. 25–41.
  • Halvorsen, Anne (2013). Forskningsbaserte evalueringer og andre evalueringer. I Halvorsen, Anne; Madsen, Einar Lier & Jentoft, Nina (Red.), Evaluering. Tradisjoner, praksis, mangfold. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1331-3. s. 233–246.
  • Halvorsen, Anne & Madsen, Einar Lier (2013). Styring og læring gjennom evaluering. I Halvorsen, Anne; Madsen, Einar Lier & Jentoft, Nina (Red.), Evaluering. Tradisjoner, praksis, mangfold. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1331-3. s. 15–27.
  • Halvorsen, Anne & Nordstoga, Sigrid (2013). Fagutvikling i spenningsfeltet mellom individ og organisasjon. I Døhlie, Elsa & Støkken, Anne Marie (Red.), Fagutvikling i velferdstjenester. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02152-2. s. 42–58.
  • Halvorsen, Anne & Nordstoga, Sigrid (2013). Fagutvikling - ulike tilnærminger. I Døhlie, Elsa & Støkken, Anne Marie (Red.), Fagutvikling i velferdstjenester. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02152-2. s. 26–41.
  • Halvorsen, Anne (2011). Samarbeidsforskning i lys av kunnskapssyn og styringslogikk. I Johannessen, Asbjørn; Natland, Sidsel & Støkken, Anne Marie (Red.), Samarbeidsforskning i praksis. Erfaringer fra HUSK-prosjektet. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01887-4. s. 40–51.
  • Halvorsen, Anne (2009). What Counts in Child Protection. Qualitative Social Work. ISSN 1473-3250. 8(1), s. 65–81.
  • Halvorsen, Anne (2009). Praktikerforskning - legitimt og nyttig bidrag i kunnskapsutvikling. I Repstad, Pål; Johnsen, Hans Christian Garmann & Halvorsen, Anne (Red.), Å forske blant sine egne. Universitet og region - nærhet og uavhengighet. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISSN 978-82-7634-815-6. s. 109–129.
  • Halvorsen, Anne (2007). Praksisforankret evaluering i sosialt arbeid: hva er det og hvorfor skal en drive med det? Nordisk sosialt arbeid. ISSN 0333-1342. 27(3), s. 204–214.
  • Halvorsen, Anne (2005). Mot en bredere forståelse av resultater og evidens i barnevernet? Tidsskrift for velferdsforskning. ISSN 0809-2052. 8(Årg. 8, nr 1), s. 47–57.
  • Halvorsen, Anne (2004). Hvor spesielle er sørlendingene? Tallenes tale 2004. s. 53–77.
  • Halvorsen, Anne (2004). Evaluering av sosialt arbeid - mer enn måling og kontroll. Nordisk sosialt arbeid. ISSN 0333-1342. 24(4), s. 356–368.
  • Halvorsen, Anne (2003). Introducing individual plans and evaluation routines in the child welfare services, Barnevernets PUFF. Forskning og praksis - hånd i hånd. Universitetet i Agder.

Se alle arbeider i Cristin

  • Halvorsen, Anne; Madsen, Einar Lier & Jentoft, Nina (2013). Evaluering. Tradisjoner, praksis, mangfold. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1331-3. 285 s.
  • Repstad, Pål; Johnsen, Hans Christian Garmann; Halvorsen, Anne; Repstad, Pål; Aasland, Tora & Balsnes, Anne Haugland (2009). Å forske blant sine egne. Universitet og region - nærhet og uavhengighet. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-815-6. 318 s.
  • Halvorsen, Anne & Gjedrem, Jorunn (2006). Bedre praksis i sosialt arbeid. Fagutvikling og evaluering. Universitetsforlaget. ISBN 9788215008578. 220 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Halvorsen, Anne (2016). Lokale strategier for innovasjon - casestudier i tre kommuner. Foreløpige resultater fra delprosjekt 5 i prosjekt Innovation and Service Development through Evolving Forms of Collaboration (INNOS).
  • Alstveit, Marit; Willumsen, Elisabeth; Halvorsen, Anne; Ødegård, Atle & Viste, Monica velde (2015). From policy to practice: the role of Norwegian managers in Health and Welfare Services in a research partnership with Higher Education.
  • Halvorsen, Anne (2015). Om evaluering i organisasjoner.
  • Halvorsen, Anne (2015). Reflections on the Introduction and Status of EBP in Social Work in Norway.
  • Halvorsen, Anne; Willumsen, Elisabeth; Alstveit, Marit & Ødegård, Atle (2015). Constructing the bridge: The experience of Norwegian Managers in Health and Social Services in Research Partnership with Higher Education - implications for social work education.
  • Halvorsen, Anne; Breidahl, Karen; Hansen, Morten Balle & Jan-Eric, Furubo (2015). Evaluating Large Scale Welfare Reforms - an Analysis of the NAV-reform in Norway.
  • Halvorsen, Anne (2014). Hva er det med forholdet mellom sosiologi og sosialt arbeid?
  • Halvorsen, Anne (2014). Goals and strategies for service development in welfare service agencies. Subproject 5, INNOS.
  • Halvorsen, Anne (2014). Evaluering, evalueringsforskning og forskning - hva er forskjellen?
  • Alstveit, Marit; Willumsen, Elisabeth; Ødegård, Atle & Halvorsen, Anne (2014). Lederes rolle i forskningssamarbeid mellom helse-/velferdstjenestene og høyere utdanning.
  • Alstveit, Marit; Willumsen, Elisabeth; Ødegård, Atle & Halvorsen, Anne (2014). The role of managers in health- and social services in collaborative research with higher education.
  • Halvorsen, Anne; McGuirk, James & Friberg, Febe (2013). Mer forskning i profesjonsfagene. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Halvorsen, Anne; Friberg, Febe & McGuirk, James (2013). Mer Forskning til profesjonsfagene. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Halvorsen, Anne (2012). Knowledge and practice development in social work practice, - a case study in three organizations.
  • Halvorsen, Anne (2012). Fagutvikling – å utvikle et fag?
  • Halvorsen, Anne (2012). Om mål, styring og evaluering. Fontene forskning. ISSN 1890-9868. s. 94–97.
  • Halvorsen, Anne (2011). Evaluation of social work/social programmes in Norway.
  • Halvorsen, Anne (2011). Forskningsbaserte evalueringer og andre evalueringer.
  • Halvorsen, Anne (2011). Collaborative research - some possible explanations on the increasing interest.
  • Halvorsen, Anne (2011). Presentations of the sociology and social work relationship: A relationship hard to heal?
  • Halvorsen, Anne (2010). Fag, ferdigheter og følelser.
  • Halvorsen, Anne (2010). Gir evalueringer svaret?
  • Halvorsen, Anne (2010). Knowledge making networks - some experiences.
  • Halvorsen, Anne; Repstad, Pål Steinar & Johnsen, Hans Christian Garmann (2009). Innledning. I Repstad, Pål; Johnsen, Hans Christian Garmann & Halvorsen, Anne (Red.), Å forske blant sine egne. Universitet og region - nærhet og uavhengighet. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISSN 978-82-7634-815-6. s. 14–17.
  • Halvorsen, Anne (2009). Praktikeres bruk av og deltakelse i forskning.
  • Halvorsen, Anne (2009). Knowledge development in collaboration between research and practice - some suggestions to how and why.
  • Halvorsen, Anne (2008). Psychological factors in Child Protection and Welfare.
  • Halvorsen, Anne (2007). Knowledge making networks - to qualify social workers in the systematic search for and dissemination of knowledge about their own practice.
  • Halvorsen, Anne & Jorunn, Gjedrem (2006). Evaluation in child welfare services, Norwegian Experiences.
  • Halvorsen, Anne & Sagatun, Solveig (2006). Using the life mode interview as method in the evaluation of social work practive.
  • Halvorsen, Anne (2005). Erfaringer med bruk av planer og evaluering i barnevernet. Tidsskriftet Norges Barnevern. ISSN 0800-1014. 82(1), s. 3–14.
  • Halvorsen, Anne (2005). Kunnskapssyn og den refleksive praktiker.
  • Halvorsen, Anne (2005). Kunnskapssyn og den refleksive praktiker.
  • Halvorsen, Anne (2005). Plans and participation in institutional child care.
  • Halvorsen, Anne (2005). Evaluation in child protection services - experiences from a Norwegian test project.
  • Halvorsen, Anne (2005). Evaluering i sosialt arbeid - praksisintegrert evaluering.
  • Halvorsen, Anne (2004). What do former child protection clients think about results in child protection services.
  • Halvorsen, Anne (2004). On vulnerabilities and responsibilities in the qualitative interview.
  • Halvorsen, Anne (2004). On vulnerabilities and responsibilities in the qualitative interview.
  • Halvorsen, Anne (2004). What do former child protection clients think about results in child protection services.
  • Halvorsen, Anne (2003). "Jeg trengte noen som hadde interesse for meg!" Hva kan vi forstå med resultater i barnevernet - hva mener tidligere barnevernklienter?
  • Halvorsen, Anne (2003). Introducing Individual Plans and Evaluation Routines in the Child Welfare Services.
  • Halvorsen, Anne (2003). How can evaluation and user participation in quality assessment take place in child welfare? A Norwegian example.
  • Halvorsen, Anne (2003). Introducing individual plans and evaluation routines in child welfare services.
  • Halvorsen, Anne (2003). How can evaluation and user participation in quality assessement take place in child welfare? A Norwegian example.
  • Halvorsen, Anne; Breidahl, Karen; Furubo, Jan-Eric & Hansen, Morten Balel (2014). Oppmerksomhetspunkter ved evaluering av politiske reformer. Rapport fra metaevalueringen av evalueringen av NAV. Norges forskningsråd.
  • Halvorsen, Anne (2010). Fag, ferdigheter og følelser - om kunnskapsutvikling i sosialt arbeid. Universitetet i Bergen. ISSN 9788230809730.
  • Sagatun, Solveig; Halvorsen, Anne & Kvåle, Gro (2005). Systematisk oversikt over forskningsoppsummeringer om effekter av ulike hjemmebaserte tiltak i barnevernet. barne- ungdoms og familiederektoratet.
  • Halvorsen, Anne (2005). Evaluering i barnevernet – sluttrapport. Universitetet i Agder.
  • Halvorsen, Anne & Magnussen, May-Linda (2001). Likestillingen på Agder. Agderforskning.
  • Tveiten, Oddgeir & Halvorsen, Anne (2000). Atlas-Alliansen Organisasjonsgjennomgang 2000. Agderforskning.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:09