English version of this page

Tor Jarle Wergeland

Førstelektor
Institutt for visuelle og sceniske fag
Mobiltelefon
Kontor G2017A (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Tor Jarle Wergeland er førstelektor i kunst og håndverk på fakultet for kunstfag på UiA. Han har tidligere arbeidet mange år i grunnskolen, hvor han har undervist i kunst og håndverk på alle trinn, men har siden år 2000 undervist på UiA. Han underviser i bildeverksted med fokus på tegning, maling og bruk av digitale verktøy,  men også i treverksted og keramikk. I sitt eget kunstneriske arbeid fokuserer han mest på tegning og fotobasert bildeskaping, ofte knyttet til fagdidaktiske problemstillinger.

Publikasjoner

• Wergeland, Tor Jarle; Føreland Pedersen, Tor Jørund & Sevik, Kristine (2024). Delingskultur og underveisvurdering i skapende prosesser. I Tømte, Cathrine Edelhard; Lien, Anne; Trysnes, Irene & Smith-Gahrsen, Martin (Red.), Lærerrollen i endring. Studentaktive læringsformer og profesjonsfaglig digital kompetanse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215064727. s. 98–116.
  • Brodahl, Cornelia & Wergeland, Tor Jarle (2007). Digital Fortelling i et faglig og didaktisk perspektiv, Lager, R. (2007). Lek og læring: artikler skrevet av deltakere på kurs i universitetspedagogikk. Universitetet i Agder. s. 17–43.

Se alle arbeider i Cristin

• Wergeland, Tor Jarle (2024). Delingskultur og formativ vurdering i skapende prosesser – i og utenfor verkstedet.
  • Björkendal, Nina Ann-Charlott; Skogen, Anita; Takle, Tone; Wittemann, Eivind & Wergeland, Tor Jarle (2023). KoK - Bærekraftsseminar 2024. Kunsten, stedet, mennesket.
  • Wergeland, Tor Jarle & Føreland Pedersen, Tor Jørund (2021). Presentasjon av ProDig-prosjektet: Digitale verktøy i Kunst og håndverk.
  • Wergeland, Tor Jarle (2021). ProDig - KUNSTINSPIRERT BILDEVERKSTED.
  • Pedersen, Tor Jørund Føreland & Wergeland, Tor Jarle (2021). Pensler eller piksler - Digitale verktøy i kunst og håndverksfaget.
  • Pedersen, Tor Jørund Føreland & Wergeland, Tor Jarle (2020). Kreative digitale verktøy i kunst og håndverksfaget.
  • Wergeland, Tor Jarle (2019). Hav og horisont - platecover.
  • Wergeland, Tor Jarle (2018). Dawara - platecover.
  • Wergeland, Tor Jarle (2018). Visuelle fortellinger – en utforskning av tegneprosesser basert på forestillingsbilder, fantasi og fabulering.
  • Skregelid, Lisbet; Wergeland-Yates, Marit; Stoveland, Inger-Margrethe; Skogen, Anita; Svingen-Austestad, Anna & Fugli, Ida [Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen] (2018). Siloen og betydningen av kunstens plass i samfunnet. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Wergeland, Tor Jarle (2017). Trær og fortellinger.
  • Wergeland, Tor Jarle (2015). DIGITAL FORTELLING - en kort fortelling, noen bilder og en fortellerstemme.
  • Wergeland, Tor Jarle (2014). Kunstnerisk møte med en bunker: Utforsking av det skapende potensialet i stedsspesifikke kontekster. .
  • Wergeland, Tor Jarle (2012). “Photoshop-tennis og arbeid med digitale fellesbilder”.
  • Wergeland, Tor Jarle (2011). Photoshop, pensler og trær:En utforskning av det skapende potensialet i møtetmellom digital bildemanipulasjon ogtradisjonell maleteknikk.
  • Wergeland, Tor Jarle (2011). Mellom fantasi og virkelighet - fotobaserte bildekomposisjoner i blandingsteknikk.
  • Wergeland, Tor Jarle (2011). Fem visuelle "in passage": TOR JARLE WERGELAND- om tre og trær.
  • Wergeland, Tor Jarle (2010). Digitalt fellesbilde: Skog for sære trær.
  • Wergeland, Tor Jarle (2010). Photoshop, pensler og trær: Bildeskaping i møtet mellom digital manipulasjon og arbeid i materialer.
  • Wergeland, Tor Jarle (2009). Med IKT inn i folketroa: Bruk av foto, Photoshop og blandingsteknikker i arbeid med forestillingsbilder.
  • Wergeland, Tor Jarle & Haabesland, Anny Å. (2008). Spor av fortid. Webområde for presentasjon av FoU-arbeider knyttet til samleprosjektet "Spor av fortid".
  • Haabesland, Anny Å. & Wergeland, Tor Jarle (2007). "Historien om Bakken" - en fortelling om å restaurere at gammelt hus. Visning for fylkestinget i Aust Agder ved overrekkelsen av bygningsvernprisen for 2007.
  • Wergeland, Tor Jarle & Haabesland, Anny Å. (2007). SPOR AV FORTID - ustilling på Torvstrøfabrikken.
  • Wergeland, Tor Jarle & Haabesland, Anny Å. (2007). "Spor av fortid" - digital fortelling og keramikk laget med utgangspunkt i den gamle gården Bakken. Utstilling på Herredshuset i Vennesla kommune.
  • Wergeland, Tor Jarle & Haabesland, Anny Å. (2007). Digital fortelling som redskap for kulturformidling og tverrfaglig temaarbeid i skolen. Foredrag for Epsilon-chapteret av The Delta Kappa Gamma Society International, Norge.
  • Wergeland, Tor Jarle & Haabesland, Anny Å. (2007). "Historien om Bakken" - hvorfor ta vare på og restaurere gamle hus? Foredrag for Birkeland historielag og Birkeland museumsforening.
  • Wergeland, Tor Jarle & Haabesland, Anny Å. (2007). Spor av fortid - digital fortelling som redskap for kulturformidling. Foredrag på Herredshuset i Vennesla.
  • Wergeland, Tor Jarle (2007). Digital fortelling i skolen. Foredrag på Skolevevenkonferansen 2007, Grimstad.
  • Brodahl, Cornelia & Wergeland, Tor Jarle (2007). Digital Fortelling i et faglig og pedagogisk perspektiv - Formidling av et samarbeidsprosjekt på Universitetsdagen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:39