Forskningsgrupper
Ansvarsområde
Leder for prosjektet "Barnehagelæreres ledelse av utviklings- og implementeringsprosesser i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen"
2018: Ph.d. i nordisk språkvitenskap
Har ledet og deltatt i en rekke utviklingsprosjekter i barnehage og skole med særlig vekt på språklig og kulturelt mangfold og språklæring.
Hovedfag fra Universitetet i Oslo med et studieopphold ved Universitetet i Hamburg. Etter hovedfag var jeg sendelektor ved Universitetet i Kiel. Har siden 2003 vært ansatt ved Universitetet i Agder.
Forskning
Faglige interesser
Representerer Universitetet i Agder i FLIN (Flerspråklighet i Norden). https://flersprakighetinorden.wordpress.com/
August 2015. Deltaker i ekspertpanel i Forskningsrådet på programmet FINNUT
Januar 2018. Deltaker i ekspertpanel i Forskningsrådet på programmet FINNUT
Utvalgte publikasjoner
Karsrud, Fridunn Tørå og Olsen, Torild Marie (2022): Muntlig fortelling, engasjement og felleskap. Arbeid med dilemmaeventyr i et flerkulturelt klasserom. I Fredwall, Ingeborg Eidsvåg, Elin Arnesen og Svein Slettan (red.): Eleven og litteraturen. Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 5. s 89-106
Olsen, Torild Marie (2021). Å forske på samtaler i barnehagen - noen metodiske utfordringer. I Fasting, Merte., Lisbeth Skrelad og Jan Kampmann: Å forske blant barn : Kvalitative metoder. ISBN: 9788202689025. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 4. s 69 - 83.
Olsen, Torild Marie 2020. Samtaler og språklæring. Å lære norsk som andrespråk gjennom samtaler med ansatte i barnehagen. Oslo: Gyldendal
Olsen, Torild Marie 2017. Språkstimulering gjennom samtale. En studie av språklig samhandling, ordforråd og teksttyper i samtaler mellom ansatte og flerspråklige barn. Avhandling for graden philosophiae doctor, Universitetet i Agder.
Olsen, Torild Marie 2015. Utelek som språklæringsarena. I Kibsgaard, Sonja og Marit Kanstad (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget.
Olsen, Torild Marie og Kari Bratland 2014.Språkstimulering i uterom. I Sæther, Morten og Trond Løge Hagen (red.). Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen:Fagbokforlaget.
Olsen, Torild Marie 2000. Semantisk beskrivelse av i og på i lys av prototypeteori. Nordskrift 100/2000
Olsen, Torild Marie 1997. Om forholdet mellom form og funksjon ved tidlig språktilegnelse. Nordskrift 93/1997
Formidling
Språksnakk P2 - Fortellingens kraft i skolen
Kronikk - Plikt til å vurdere barns norskkunnskaper før skolestart - sløsing med ressurser
Anne Hvenekilde-forelesning holdt på den åttende forskningskonferansen om Norsk som andrespråk oktober 2018
Podkast 1 Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom
Podkast 2 Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom.
Undervisning
Har vært med å utvikle lærerutdanning for tospråklige, og underviser i språklige emner gjennom hele utdanningen
Underviser i språklige emner i barnehagelærerutdanningen
Har siden 2003 undervist i norsk som andrespråk, EVU-kurs for lærere