English version of this page

Torild Marie Olsen

Førsteamanuensis
Institutt for nordisk og mediefag
Telefon
+47 38141314
Mobiltelefon
+4792446504
Kontor E2065B (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Leder for prosjektet "Barnehagelæreres ledelse av utviklings- og implementeringsprosesser i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen"

2018: Ph.d. i nordisk språkvitenskap

Har ledet og deltatt i en rekke utviklingsprosjekter i barnehage og skole med særlig vekt på språklig og kulturelt mangfold og språklæring. 

Hovedfag fra Universitetet i Oslo med et studieopphold ved Universitetet i Hamburg. Etter hovedfag var jeg sendelektor ved Universitetet i Kiel. Har siden 2003 vært ansatt ved Universitetet i Agder.

Forskning

Faglige interesser

Representerer Universitetet i Agder i FLIN (Flerspråklighet i Norden). https://flersprakighetinorden.wordpress.com/

August 2015. Deltaker i ekspertpanel i Forskningsrådet på programmet FINNUT

Januar 2018. Deltaker i ekspertpanel i Forskningsrådet på programmet FINNUT

Utvalgte publikasjoner

Karsrud, Fridunn Tørå og Olsen, Torild Marie (2022): Muntlig fortelling, engasjement og felleskap. Arbeid med dilemmaeventyr i et flerkulturelt klasserom. I Fredwall, Ingeborg Eidsvåg, Elin Arnesen og Svein Slettan (red.): Eleven og litteraturen. Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 5. s 89-106

Olsen, Torild Marie (2021). Å forske på samtaler i barnehagen - noen metodiske utfordringer. I Fasting, Merte., Lisbeth Skrelad og Jan Kampmann: Å forske blant barn : Kvalitative metoder. ISBN: 9788202689025. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 4. s 69 - 83.

Olsen, Torild Marie 2020. Samtaler og språklæring. Å lære norsk som andrespråk gjennom samtaler med ansatte i barnehagen. Oslo: Gyldendal

Olsen, Torild Marie 2017. Språkstimulering gjennom samtale. En studie av språklig samhandling, ordforråd og teksttyper i samtaler mellom ansatte og flerspråklige barn. Avhandling for graden philosophiae doctor, Universitetet i Agder. 

Olsen, Torild Marie 2015. Utelek som språklæringsarena. I Kibsgaard, Sonja og Marit Kanstad (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget.

Olsen, Torild Marie og Kari Bratland 2014.Språkstimulering i uterom. I Sæther, Morten og Trond Løge Hagen (red.). Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen:Fagbokforlaget.

Olsen, Torild Marie 2000. Semantisk beskrivelse av i og på i lys av prototypeteori. Nordskrift 100/2000

Olsen, Torild Marie 1997. Om forholdet mellom form og funksjon ved tidlig språktilegnelse. Nordskrift 93/1997

Formidling

Språksnakk P2 - Fortellingens kraft i skolen

Kronikk - Plikt til å vurdere barns norskkunnskaper før skolestart - sløsing med ressurser

Anne Hvenekilde-forelesning holdt på den åttende forskningskonferansen om Norsk som andrespråk oktober 2018

Podkast 1 Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom

Podkast 2 Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom.

 

 

Undervisning

Har vært med å utvikle lærerutdanning for tospråklige, og underviser i språklige emner gjennom hele utdanningen

Underviser i språklige emner  i barnehagelærerutdanningen

Har siden 2003 undervist i norsk som andrespråk, EVU-kurs for lærere

Publikasjoner

  • Olnova, Margarita & Olsen, Torild Marie (2023). Fra arbeidsfellesskap til et mangfoldig læringsfellesskap: En analyse av begrepet fellesskap i Generell del av læreplanen fra 1997 (L97) og Overordnet del i gjeldende læreplanverk (LK20). http://noa.cappelen.no (noa nett).
  • Olnova, Margarita & Olsen, Torild Marie (2023). Fra arbeidsfellesskap til et mangfoldig læringsfellesskap: En analyse av begrepet fellesskap i Generell del av læreplanen fra 1997 (L97) og Overordnet del i gjeldende læreplanverk (LK20). NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 39(2), s. 37–60. Fulltekst i vitenarkiv
  • Olsen, Torild Marie & Karsrud, Fridunn Tørå (2022). Muntlig fortelling, engasjement og fellesskap. Arbeid med dilemmaeventyr i et flerkulturelt klasserom. I Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Arnesen Moseid, Elin & Slettan, Svein (Red.), Elevene og litteraturen : Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202718848. s. 89–110.
  • Olsen, Torild Marie (2021). Å forske på samtaler i barnehagen - noen metodiske utfordringer. I Fasting, Merete Lund; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Kampmann, Jan (Red.), Å forske blant barn : Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202689025. s. 69–83.
  • Olsen, Torild Marie (2015). Utelek som språklæringsarena. I Kibsgaard, Sonja & Kanstad, Marit (Red.), Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1742-7. s. 63–78.

Se alle arbeider i Cristin

  • Olsen, Torild Marie (2020). Samtaler og språklæring. Å lære norsk som andrespråk gjennom samtaler med ansatte i barnehagen. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-52104-9. 189 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Olsen, Torild Marie (2023). Litteratur, språk og språkstimulering, Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202733094.
  • Barken, Monica Endresen; Dale, Trine Smiseth; Vegge, Silje; Brandt, Lisa Annika & Olsen, Torild Marie (2023). "Samlingene er bra - men det er det å ta det tilbake til barnehagene". Om pedagogisk leders rolle som translatør i regional ordning.
  • Stavsøien, Marion G; Svelstad, Per Esben; Karsrud, Fridunn Tørå & Olsen, Torild Marie (2023). Muntlig fortelling og inkludering. Samtale med Torild Marie Olsen og Fridunn Tørå Karsrud. [Internett]. Litt.Snakk. En podkast om litteratur og litteraturdidaktikk.
  • Olsen, Torild Marie & Karsrud, Fridunn Tørå (2022). 'Å bruke det som virker. Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom' som en del av seminaret 'Eleven og litteraturen'.
  • Olsen, Torild Marie (2022). Flerspråklige barn i samtale med personalet.
  • Olsen, Torild Marie; Karsrud, Fridunn Tørå & Anne Gerd Grimsby, Haarr (2020). Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom. Podkast episode 2. [Radio]. https://soundcloud.com/universitetet-i-agder-uia/muntlig-his.
  • Grimsby Haarr, Anne Gerd; Olsen, Torild Marie & Karsrud, Fridunn Tørå (2020). Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom. Podkast episode 1. [Radio]. https://soundcloud.com/universitetet-i-agder-uia/muntlig-his.
  • Olsen, Torild Marie (2020). Kurs om fagfornyelsen og muntlige ferdigheter Vegårshei skule.
  • Olsen, Torild Marie (2015). Kulturelt mangfold i skolen.
  • Olsen, Torild Marie (2015). Kulturelt mangfold i skolen.
  • Olsen, Torild Marie (2015). Inkludering av språklige og kulturelle minoriteter i skolen.
  • Olsen, Torild Marie (2015). Språkmiljø og språkarbeid.
  • Olsen, Torild Marie (2015). Språkmiljø og språkarbeid.
  • Sundelin, Marit; Alstad, Gunhild Tomter & Olsen, Torild Marie (2015). Barnehagen som arena for andrespråksutvikling.
  • Olsen, Torild Marie & Bratland, Kari (2014). Språkstimulering i uterom. I Sæther, Morten & Hagen, Trond Løge (Red.), Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1376-4. s. 129–145.
  • Olsen, Torild Marie (2010). Språkarbeid i planlagte og spontane situasjoner.
  • Olsen, Torild Marie (2010). Språkstimulering blant minoritetsspråklige førskolebarn i barnehage.
  • Olsen, Torild Marie (2010). Språkarbeid i planlagte og spontane situasjoner.
  • Olsen, Torild Marie (2010). Når norsk er andrespråket.
  • Olsen, Torild Marie (2010). Språkstimulering i planlagte og spontane situasjoner.
  • Olsen, Torild Marie (2010). Språklig og kulturelt mangfold i barnehage.
  • Olsen, Torild Marie (2010). Ordforråd, hverdagssamtaler og barns læring.
  • Olsen, Torild Marie (2009). Språk, kultur og identitet.
  • Olsen, Torild Marie (2009). Språkstimulering blant flerspråklige barn i barnehage med vekt på ordforråd.
  • Olsen, Torild Marie (2009). Hvordan alle ting har fått navn.
  • Olsen, Torild Marie (2009). Hvorfor språk ikke "smitter".
  • Olsen, Torild Marie (2009). Barnehagen som arena for norskopplæring ? observasjon og kartlegging av fire minoritetsspråklige førskolebarn.
  • Olsen, Torild Marie (2000). Semantisk beskrivelse av i og på i lys av prototypeteori. Norskrift. ISSN 0800-7764. 100(100), s. 32–61.
  • Olsen, Torild Marie; Barken, Monica Endresen; Brandt, Lisa Annika; Dale, Trine Smiseth & Guribye, Eugene (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REkomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder. Fulltekst i vitenarkiv
  • Olsen, Torild Marie (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (Rekomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder.
  • Olsen, Torild Marie (2017). Språkstimulering gjennom samtale : En studie av språklig samhandling, ordforråd og teksttyper i samtaler mellom ansatte og flerspråklige barn. Universitetet i Agder. ISSN 1504-9272. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:03