English version of this page

Maria Kristianne Leithaug

Stipendiat
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38142406
Mobiltelefon
+4797615320
Kontor EU106 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Faglige interesser

  • Barnehage, barn og barndom
  • Overgangen barnehage-skole
  • Foreldresamarbeid
  • Foreldresamtaler
  • Kommunikasjon i profesjonelt arbeid

Utdanning

  • Mastergrad i pedagogikk (UiA)
  • Videreutdanning i Familieterapi og systemisk praksis (HiB)
  • Bachelorgrad i pedagogikk (NLA)

 

 

 

 

 

 

 

Forskning

Faglige interesser

 

    Publikasjoner

    • Myrann, Maria Kristianne (2023). The Pitfalls and Possibilities of Laughter—Sustainability in the Light of Parental Collaboration involving Refugee Parents. Nordisk barnehageforskning. ISSN 1890-9167. 19(3), s. 164–184. doi: 10.23865/nbf.v19.336. Fulltekst i vitenarkiv
    • Myrann, Maria Kristianne & Glaser, Vibeke (2023). Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen. Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. ISSN 1904-9633. s. 57–67. Fulltekst i vitenarkiv
    • Myrann, Maria Kristianne; Krogstad Nome, Venke & Høyvoll Piros, Anne Signe (2018). Det sårbare barnet i barnehagen og skolen: Tverrfaglig samarbeid mot samme mål. I Johannessen, Baard & Skotheim, Torhild (Red.), Barn og unge i midten. Tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205498181. s. 116–147.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Myrann, Maria Kristianne (2020). Foreldresamtalen -kommunikasjon og relasjon mellom hjem og barnehage. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202702564. 95 s.

    Se alle arbeider i Cristin

    • Myrann, Maria Kristianne (2023). Parental Collaboration in Transitions from Preschool to Primary School: Preliminary findings of a scoping review covering the Nordic context .
    • Myrann, Maria Kristianne (2022). Foreldresamtalen -kommunikasjon og relasjon mellom hjem og barnehage (kurs).
    • Myrann, Maria Kristianne (2020). Den viktige foreldresamtalen.
    • Myrann, Maria Kristianne (2020). Foreldresamtalen -tar vi oss tid? Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 37(3), s. 54–60.
    • Myrann, Maria Kristianne (2019). That's how we do it in Norway: Parent-kindergarten teacher conferences involving refugee parents.
    • Myrann, Maria Kristianne (2019). Foreldresamtalen og det delte oppdragermandat: Kommunikasjon om oppdragelse i lys av Habermas' teori om kommunikativ handling.
    • Horrigmo, Kirsten Johansen; Midtsundstad, Jorunn H. & Myrann, Maria Kristianne (2018). The influence of local context and their support for schools.
    • Horrigmo, Kirsten Johansen; Midtsundstad, Jorunn H. & Myrann, Maria Kristianne (2018). How does the interplay between school and place influence inclusion?
    • Myrann, Maria Kristianne (2017). "Men dere øver på det hjemme?" Kommunikativ praksis i foreldresamtaler i barnehagen.
    • Hillen, Andrea Stefanie; Ingebrigtsvold Sæbø, Grethe; Horrigmo, Kirsten Johansen; Dalehefte, Inger Marie; Myrann, Maria Kristianne & Midtsundstad, Jorunn H. (2017). Tydelige forventninger er best for alle elever. Samfunnets holdninger til skolen er like viktig som foreldrenes utdanningsnivå. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. s. 39–39.
    • Myrann, Maria Kristianne & Spieler, Kristin (2017). Genuine dialogue in the light of democratic principles: Communication in collaboration between home and preschool.
    • Myrann, Maria Kristianne & Skreland, Lisbeth Ljosdal (2016). "Men dere øver på det hjemme?" Realiseringen av det delte oppdragermandat -en fortolkende studie av kommunikativ praksis i barnehagens foreldresamtaler. Universitetet i Agder.

    Se alle arbeider i Cristin

    Publisert 16. apr. 2024 11:03