Prosjekter
Forskningsgrupper
Ansvarsområde
Daniel Nordgård er professor i musikkindustri og digitalisering, og foreleser ved Universitetet i Agders Masterprogram fordypning i music business and management. Nordgård er senterleder for CreaTeME, UiAs nye Senter for fremragende utdanning innen kreativ bruk av teknologi i musikkundervisning. CreaTeMEs visjon er innovativ, inkluderende og ansvarlig bruk av teknologi i musikk-utdanning, med hovedmålet å bli et internasjonalt knutepunkt for utvikling av kunstnerisk og pedagogisk bruk av teknologi i høyere musikk-utdanninger. Senterets fokus er organisert rundt følgende fem arbeidspakker: WP1: Responsiv pedagogikk; WP2: Nye måter å bruke teknologi på; WP3: Nye måter å lage og fremføre musikk på; WP4: Kunstnerisk entreprenørskap og WP5: Ansvarlig utdanning.
Nordgård leder forskergruppen for Populære Musikkstudier og sitter i styret til IMBRA - The International Music Business Research Association.
Forskning
Nordgårds forskning og publikasjoner fokuserer på å forstå musikkbransjens digitale endringer bedre, og med særlig fokus på tre temaer: (1) strukturelle endringer i musikkbransjen, (2) musikkstrømming og digital bærekraft, og (3) musikkpolitikk.
Nordgårds forskning er tverrfaglig og opererer i krysningspunktet mellom flere felt og disipliner, som populærmusikkstudier, musikk-management, digital økonomi og musikksosiologi. Forskningen hans er også i stor grad basert på dialog med musikkbransjen og dens aktører – nasjonalt og internasjonalt. Nordgård har vært og er fortsatt aktiv i ulike musikkbransjeinitiativer, prosjekter og styrer, og mye av hans forskning og undervisning bygger på tette dialoger med ulike aktører fra feltet. Han blir jevnlig invitert som foredragsholder på musikkbransjekonferanser så vel som forskningskonferanser.
Nordgårds publikasjoner strekker seg fra å fokusere på digitaliseringens innvirkning på musikkindustrien, endret økonomi som følge av musikkstrømming, eller bruken av nye digitale verktøy og plattformer innenfor eller relatert til musikkindustrien. Nordgård publiserer også om relaterte sektorer, og bygger på innsikt fra musikkbransjens prosesser for å tilpasse seg digitale endringer. Utover dette publiserer Nordgård rundt mer tradisjonelle områder innenfor musikkbransjen, slik som live musikk og musikkfestivaler.
Daniel Nordgård Google Scholar profil
Utvalgte publikasjoner:
- Morrow, G., Nordgård, D. (2022). The Music Modernization Act: Mechanical Copyright in the Age of Music Streaming. In: Morrow, G., Nordgård, D., Tschmuck, P. (eds) Rethinking the Music Business. Music Business Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-09532-0_10
- Nordgård, D. (2022) The presence and Absence of Policy in the Digital Music Industries. In Homan, S. (Ed.) The Bloomsbury Handbook to Popular Music Policy. Bloomsbury Publishing, USA
- Nordgård, D (2018) The Music Business and Digital Impacts: Innovations and Disruptions in the Music Industries, Cham, Switzerland, Springer Nature
-
Nordgård, D (2017) Assessing Music Streaming and Industry Disruptions, in Meil, P. and Kirov, V. (Eds.) (2017). Policy Implications of Virtual Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan
-
Nordgård, D. (2016) Lessons From the Worlds Most Advanced Market for Music Streaming Services, in Business Innovation and Disruptions in the Music Industries, Massachusetts, Edward Elgar Publishing
Kort biografi
Daniel Nordgård er professor i musikkindustri og digitalisering ved Universitetet i Agder og direktør for CreaTeME, Center for Excellence in Creative use of Technology in Music Education. Han har bred bakgrunn fra musikk, først og fremst som musiker og artist, men har også erfaring fra konsertpromotering og festivalledelse, blant annet som festivalsjef for Quartfestivalen i Norge. Han er medleder for Kristiansand Roundtable Conference og har flere verv i ulike styrer, nasjonalt og internasjonalt, deriblant Gramo (Norsk oppsamlingsselskap for naborettigheter) og Gramart (Den norske artistorganisasjonen). Nordgård inviteres jevnlig som gjestetaler på musikkbedriftskonferanser og akademiske konferanser, nasjonalt og internasjonalt, og brukes jevnlig som ekspert av beslutningstakere og lovgivere.