English version of this page

Daniel Nordgård

Professor
Institutt for rytmisk musikk
Telefon
+47 38141189
Mobiltelefon
+4797080611
Kontor K2014 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Daniel Nordgård er professor i musikkindustri og digitalisering, og foreleser ved Universitetet i Agders Masterprogram fordypning i music business and management. Nordgård er senterleder for CreaTeME, UiAs nye Senter for fremragende utdanning innen kreativ bruk av teknologi i musikkundervisning. CreaTeMEs visjon er innovativ, inkluderende og ansvarlig bruk av teknologi i musikk-utdanning, med hovedmålet å bli et internasjonalt knutepunkt for utvikling av kunstnerisk og pedagogisk bruk av teknologi i høyere musikk-utdanninger. Senterets fokus er organisert rundt følgende fem arbeidspakker: WP1: Responsiv pedagogikk; WP2: Nye måter å bruke teknologi på; WP3: Nye måter å lage og fremføre musikk på; WP4: Kunstnerisk entreprenørskap og WP5: Ansvarlig utdanning.

Nordgård leder forskergruppen for Populære Musikkstudier og sitter i styret til IMBRA - The International Music Business Research Association.

Forskning

Nordgårds forskning og publikasjoner fokuserer på å forstå musikkbransjens digitale endringer bedre, og med særlig fokus på tre temaer: (1) strukturelle endringer i musikkbransjen, (2) musikkstrømming og digital bærekraft, og (3) musikkpolitikk.

Nordgårds forskning er tverrfaglig og opererer i krysningspunktet mellom flere felt og disipliner, som populærmusikkstudier, musikk-management, digital økonomi og musikksosiologi. Forskningen hans er også i stor grad basert på dialog med musikkbransjen og dens aktører – nasjonalt og internasjonalt. Nordgård har vært og er fortsatt aktiv i ulike musikkbransjeinitiativer, prosjekter og styrer, og mye av hans forskning og undervisning bygger på tette dialoger med ulike aktører fra feltet. Han blir jevnlig invitert som foredragsholder på musikkbransjekonferanser så vel som forskningskonferanser.

Nordgårds publikasjoner strekker seg fra å fokusere på digitaliseringens innvirkning på musikkindustrien, endret økonomi som følge av musikkstrømming, eller bruken av nye digitale verktøy og plattformer innenfor eller relatert til musikkindustrien. Nordgård publiserer også om relaterte sektorer, og bygger på innsikt fra musikkbransjens prosesser for å tilpasse seg digitale endringer. Utover dette publiserer Nordgård rundt mer tradisjonelle områder innenfor musikkbransjen, slik som live musikk og musikkfestivaler.

Daniel Nordgård Google Scholar profil

Utvalgte publikasjoner:

  • Morrow, G., Nordgård, D. (2022). The Music Modernization Act: Mechanical Copyright in the Age of Music Streaming. In: Morrow, G., Nordgård, D., Tschmuck, P. (eds) Rethinking the Music Business. Music Business Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-09532-0_10
  • Nordgård, D. (2022) The presence and Absence of Policy in the Digital Music Industries. In Homan, S. (Ed.) The Bloomsbury Handbook to Popular Music Policy. Bloomsbury Publishing, USA
  • Nordgård, D (2018) The Music Business and Digital Impacts: Innovations and Disruptions in the Music   Industries, Cham, Switzerland, Springer Nature
  • Nordgård, D (2017) Assessing Music Streaming and Industry Disruptions, in Meil, P. and Kirov, V. (Eds.) (2017). Policy Implications of Virtual Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan

  • Nordgård, D. (2016) Lessons From the Worlds Most Advanced Market for Music Streaming Services, in Business  Innovation and Disruptions in the Music Industries, Massachusetts, Edward Elgar Publishing

Kort biografi

Daniel Nordgård er professor i musikkindustri og digitalisering ved Universitetet i Agder og direktør for CreaTeME, Center for Excellence in Creative use of Technology in Music Education. Han har bred bakgrunn fra musikk, først og fremst som musiker og artist, men har også erfaring fra konsertpromotering og festivalledelse, blant annet som festivalsjef for Quartfestivalen i Norge. Han er medleder for Kristiansand Roundtable Conference og har flere verv i ulike styrer, nasjonalt og internasjonalt, deriblant Gramo (Norsk oppsamlingsselskap for naborettigheter) og Gramart (Den norske artistorganisasjonen). Nordgård inviteres jevnlig som gjestetaler på musikkbedriftskonferanser og akademiske konferanser, nasjonalt og internasjonalt, og brukes jevnlig som ekspert av beslutningstakere og lovgivere.

Publikasjoner

  • Udo, Roderick; Nordgård, Daniel & van Teeffelen, Lex (2023). Financing Preferences of Individual Entrepreneurs: Music Careers in the Spotlight. International Reveiw of Entrepreneurship. ISSN 2009-2822. 21(1), s. 67–98.
  • Nordgård, Daniel (2022). MUSIC MANAGEMENT IN THE AGE OF THE ALGORITHMS – NAVIGATING BY NUMBERS. I Simjanovska, Violeta (Red.), The Art of Re-thinking: New Era for Arts Managements. Sibelius Academy Publications. ISSN 978-952-329-296-3.
  • Nordgård, Daniel (2022). The presence and Absence of Policy in the Digital Music Industries. I Homan, Shane (Red.), The Bloomsbury Handbook of Popular Music Policy. Bloomsbury Academic. ISSN 9781501345340.
  • Nordgård, Daniel; Morrow, Guy & Tschmuck, Peter (2022). Introduction. I Nordgård, Daniel; Morrow, Guy & Tschmuck, Peter (Red.), Rethinking the Music Business: Music Contexts, Rights, Data, and COVID-19. Springer Nature. ISSN 978-3-031-09531-3. s. 1–8. doi: 10.1007/978-3-031-09532-0_1.
  • Nordgård, Daniel (2022). Nesten alene: Artisten, økonomien og bransjen. I Røyseng, Sigrid; Stavrum, Heidi & Vinge, John (Red.), Musikerne, bransjen og samfunnet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202716264 . s. 199–221. doi: 10.23865/noasp.160.ch8. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nordgård, Daniel (2021). Views from the boundaries: Music streaming revisited. Mediekultur. ISSN 0900-9671. 37(70), s. 32–49. doi: 10.7146/mediekultur.v37i70.122399. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aas, Tor Helge; Hjemdahl, Kirsti Mathiesen; Nordgård, Daniel & Wästlund, Erik (2021). Outbound Open Innovation in Tourism: Lessons from an Innovation Project in Norway. I Mention, Anne-Laure & Aas, Tor Helge (Red.), Managing Open Service Innovation. World Scientific. ISSN 978-981-123-448-4. s. 167–185. doi: 10.1142/9789811234491_0008.
  • Högberg, Johan; Wästlund, Erik; Aas, Tor Helge; Hjemdahl, Kirsti Mathiesen & Nordgård, Daniel (2020). Herding the Hordes: Using Location-Based Services and Mobile Messaging to Affect Visitor Behavior. Journal of Hospitality & Tourism Research. ISSN 1096-3480. 44(5), s. 870–878. doi: 10.1177/1096348020912449.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nordgård, Daniel; Morrow, Guy & Tschmuck, Peter (2022). Rethinking the Music Business: Music Contexts, Rights, Data, and COVID-19. Springer Nature. ISBN 978-3-031-09531-3. 260 s.
  • Nordgård, Daniel & Morrow, Guy (2022). The Music Modernization Act: Mechanical Copyright in the Age of Music Streaming. Springer Nature. ISBN 978-3-031-09531-3. 17 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bakke, Jostein; Langford, Malcolm; Børrud, Elin; Cotner, Sehoya Harris; Engebretsen, Eivind & Graver, Fredrik (Georg Fredrik) [Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen] (2023). Fremtidens høyere utdanning trenger en oppgradering - ikke budsjettkutt! Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Nordgård, Daniel (2023). Pengestrømmer i norsk musikkliv/The Impacts of Digitalisation in the Music Markets.
  • Nordgård, Daniel (2023). Technological Evolution in the Music Industry.
  • Nordgård, Daniel (2023). Introduction to the 21st Century Music Industry.
  • Nordgård, Daniel (2023). An updated pedagogical approach to music and entrepreneurship.
  • Nordgård, Daniel (2023). Artificial Intelligence and the music Industries: Two Notions and one suggestion.
  • Nordgård, Daniel (2023). Finding your market without losing yourself.
  • Nordgård, Daniel (2023). The Impacts of digitalization in the music markets.
  • Nordgård, Daniel (2023). Sitting at the Table: Creating new knowledge through network dialogues.
  • Mæhle, Natalia; Shneor, Rotem; Munim, Ziaul Haque; Nordgård, Daniel; Bonet, Lluis & Lazarro, Elisabetta (2023). Round table: Crowdfunding Cultural Industries - the CROWDCUL project.
  • Mæhle, Natalia; Shneor, Rotem; Munim, Ziaul Haque; Nordgård, Daniel; Bonet, Lluis & Lazarro, Elisabetta (2023). Round table: Crowdfunding Cultural Industries - the CROWDCUL project.
  • Nordgård, Daniel (2022). Å skape og selge digitale opplevelser.
  • Nordgård, Daniel (2022). Musikk og NFT.
  • Mæhle, Natalia; Demattos Guimaraes, Alice; Munim, Ziaul Haque; Rykkja, Anders; Bonet, Lluis & Nordgård, Daniel [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Roundtable: Crowdfunding in the Culture Sector.
  • Lazzaro, Elisabetta; Munim, Ziaul Haque & Nordgård, Daniel (2022). Disentangling crowdfunding features of less tangible visual art: A web-scraping and machine-learning application.
  • Lazzaro, Elisabetta & Nordgård, Daniel (2022). Crowdfunding patterns by living visual artists.
  • Nordgård, Daniel & Platou, Jeanette (2022). Etter by:Larm: Hva er status for norsk musikkbransje? [Radio]. NRK P2.
  • Nordgård, Daniel & Aune, Oddvin (2022). Prisen for popen. [Internett]. NRK.no.
  • Morrow, Guy; Nordgård, Daniel & Tschmuck, Peter (2022). Book presentation, Rethinking the Music Business: Music Contexts, Rights, Data, and COVID-19.
  • Lazzaro, Elisabetta; Munim, Ziaul Haque & Nordgård, Daniel (2022). Disentangling crowdfunding features of less tangible visual art: A machine-learning application.
  • Nordgård, Daniel (2021). Music StreamingMicro economics and digital giants.
  • Nordgård, Daniel & Bach, Dagfinn (2021). MusicDNA presentation: How to increase international transparency and sustainability within public performance over broadcast .
  • Nordgård, Daniel & Alnes, Espen (2021). Vanskeleg for ny musikk å nå gjennom på strøymetenestane. [Internett]. NRK.no.
  • Nordgård, Daniel (2021). Book review: Everyone Loves Live Music: A Theory of Performance Institutions by Fabian Holt. International Journal of Music Business Research. ISSN 2227-5789. 10(2), s. 91–91. doi: 10.2478/ijmbr-2021-0009.
  • Nordgård, Daniel & Dagfinn, Bach (2021). Radio Monitoring Data - Trends, Transparency And Sustainability In Collecting Royalties.
  • Nordgård, Daniel & Morrow, Guy (2021). The Music Modernization Act: Mechanical copyright in the age of music streaming.
  • Nordgård, Daniel (2021). Trender og utvikling i bransja.
  • Nordgård, Daniel (2021). Unpacking the user-centric streaming model.
  • Nordgård, Daniel (2021). Music Streaming – Microeconomics and Digital Giants.
  • Nordgård, Daniel (2021). Book Review: Everyone Loves Live Music: A Theory of Performance Institutions. International Journal of Music Business Research. ISSN 2227-5789. 10, s. 91–91. doi: 10.2478/ijmbr-2021-0009.
  • Mæhle, Natalia & Nordgård, Daniel (2021). Launch of CROWDCUL project.
  • Lazarro, Elisabetta & Nordgård, Daniel (2021). Crowdfunding for visual artists: Alternative or complementary source of income?
  • Lazarro, Elisabetta & Nordgård, Daniel (2021). Crowdfunding as a possible disintermediation on the contemporary art market.
  • Nordgård, Daniel & Ingebrethsen, Christian (2020). Musikk laget av algoritmer utfordrer musikkbransjen: – Det er klart vi er bekymret. [Internett]. NRK.no.
  • Graatrud, Gabrielle & Nordgård, Daniel (2020). Rekrutteringa stopper opp i konsertbransjen: – Mange vil slutte. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Nordgård, Daniel (2020). Book review, Rockonomics: A Backstage Tour of What the Music Industry Can Teach Us about Economics and Life by Alan B. Krueger. International Journal of Music Business Research. ISSN 2227-5789. 9(1), s. 118–120.
  • Nordgård, Daniel (2020). Book review, Can Music Make You Sick? Measuring the price of musical ambition by Sally A. Gross & George Musgrave. International Journal of Music Business Research. ISSN 2227-5789. 9(2), s. 83–86.
  • Aas, Tor Helge; Hjemdahl, Kirsti Mathiesen; Högberg, J.; Nordgård, Daniel; Ramberg, M.O. & Wästlund, Erik (2019). Contextualizing mobile advertisement using location based services: A field experiment. .
  • Nordgård, Daniel (2018). Book review, Digital Music Distribution: The sociology of online music streams . International Journal of Music Business Research. ISSN 2227-5789. 7(1), s. 72–74.
  • Wästlund, Erik; Aas, Tor Helge; Hjemdahl, Kirsti Mathiesen & Nordgård, Daniel (2018). Real time experience design: using mobile messaging to affect visitor behaviour.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:36 - Sist endret 29. apr. 2024 21:32