English version of this page

Future Learning Lab

En baby strekker seg mot en dataskjerm. Ut av dataskjermen kommer det en giraff.

Hva forsker vi på?

  • Nye læringsformer
  • Åpen, fleksibel, livslang læring
  • Innovasjon og entreprenørskap i læring og utdanning
  • Mediert fremtid: Samfunnets digitale transformasjon
  • Teknologi og samfunn: Mediekritiske perspektiv
  • Arbeidsliv; samfunnets endrede kunnskapsbehov
  • Multimedia • multimodalitet • mediekritisk kompetanse

Ekstern nettside

Publiseringer i Cristin

Ph.d.-program i samfunnsvitenskap

Om forskningsgruppen

Future Learning Lab har vært i drift siden 2010 og utvikler forskningsprosjekter, arrangementer og utforskende prosesser i bruk av teknologi og medierike læringsmiljøer. Vi arbeider mot en bedre forståelse av hvilke utfordringer som representeres av det fremvoksende "digitaliseringen av samfunnet", fra perspektivet til utdanning og læring.

Ettersom arbeidslivet automatiseres, utdanningen globaliseres, kunnskapsnettverk øker og teknologier gjør mulig helt nye former for tilgang til læring, må tilnærmingene til formell og uformell læring også endres. Dette fører med seg et behov for tverrfaglig forskning, grunnleggende mediekritikk og fremtidsrettet utforskning av nye midler for læring og samskapende entreprenørskap.

Vår forskning har fem innganger:

  • Forskning på bruk av nye læringsteknologier
  • Medie- og designorientert forskning på teknologi og brukerorienteringer
  • Sosiologisk undersøkelse av nye læringsteknologiers innvirkning på samfunnet
  • Geografisk studie av fremvoksende globale kunnskapsnettverk
  • Antropologiske perspektiver på globalisering, utvikling og tilkoblinger

Samarbeidspartnere

  • Private og offentlige interessenter i Sør-Norge
  • Nordic Innovation Center, Oslo
  • Open Innovation Lab of Norway, Oslo
  • Nordic Innvation House, Palo Alto
  • DIGIN
  • Oslo EdTech
  • Oslo Start-up Lab
  • GRID Arendal
  • Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD)
  • Fritt Ord
  • Aftenposten
  • FUN – Fleksibel Utdanning Norge
  • IKT i Utdanningen
  • Norgesuniversitetet
  • BI
  • Universitetet i Sørøst-Norge
  • NLA University College
  • University of Kwazulu-Natal, Durban, South Africa
  • Makerere University, Kampala, Uganda
  • Uganda Christian University, Kampala Uganda
  • University of Addis Ababa, Ethiopia
  • EdCast
  • SunSense
  • Stanford University
  • Institute for the Future

Prosjekter

  1. Emergent Worlds: Developing media-rich learning tools for sustainable development. Project end date, Spring 2016.
  2. Global media X: Exploring a MOOC on Global Journalism, a collaboration with EdCast. End date, fall 2016
  3. Understanding Global Journalism: A book project, learning tools and study guides. End date, fall 2016.
  4. World Learning Summits: Annual international conferences. Ongoing.
  5. New learning formats: A study of flipped classroom approaches to teachers training curricula – Nye læringsformer, Omvendt Klasserom som pedagogisk prinsipp i  grunnskolelærerutdanningen: Project end date: Fall 2016.
  6. Future Learning Lab Knowledge Cloud: An ongoing MOOC laboratory. 

Publiseringer

2018

  • Aagaard Toril, Swanberg Anne Berit, Hjukse Hjørdis, Tveiten Oddgeir, Steen-Utheim Anna Therese, Grøndal Inger Carin, Breivik June, Technology and new educational practices: Videostories as tool for promoting pedagogical reflection? (2018). UNIPED. ISSN 1893-8981.

2017

  • Haugen, H., Ask, B. & Bjoerke, S.A. (2017). Training Teachers at all Levels in Pedagogical Approaches and Methods for Online and Blended Learning. In P. Resta & S. Smith (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2017 (pp. 1598-1606). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Lazareva, A. (2017). “Role of the online tutor in establishing social presence in asynchronous text-based collaborative learning environments”, in Proceedings of the 19th Interactive Collaborative Learning Conference (Volume 1). Springer International Publishing.
  • Lazareva, A. (2017). A framework for small group support in online collaborative learning: Combining collaboration scripts and online tutoring. Proceedings of the 2017 International Conference on Computer Supported Education (CSEDU), Porto, Portugal.
  • Lazareva, A. (2017). Facilitating synchronous collaborative writing with a collaboration script. Proceedings of the 2017 International conference on Information Systems Development (ISD), Larnaca, Cyprus.
  • Nampiija, D. (2017) Mobile Technologies as tools for Learning in Non-formal contexts. Experiences with Smallholders farmers in Resource Limited Settings, World Learning Summit Official Proceedings, Berlin: Logos Verlag, pp. 95-107.
  • Stracke, C.M., Tveiten, O. & Shanks, M. (2017) Smart Universities: Education's Digital Future, World Learning Summit Official Proceedings, Berlin: Logos Verlag, pp. 7-10.
  • Stracke, C.M. (2017) The Quality of Open Online Education and Learning: A Quality Reference Framework for MOOCs, World Learning Summit Official Proceedings, Berlin: Logos Verlag, pp. 93-95.
  • Tan, E., Stracke, C. M., Prokopowicz. M., Kővári. E., Kigyós, T., Csizmadia, T., Kronika.K., Fehérvölgyi.B., Erdős., K. (2017) Learning to learn: Beyond 2020, World Learning Summit Official Proceedings, Berlin: Logos Verlag, pp. 12-20.
  • Trondsen, E. (2017) Nordic EdTech: Evolution, challenges, and opportunities, World Learning Summit Official Proceedings, Berlin: Logos Verlag, pp. 116-120
  • Tveiten, O. (2017) Contact Education: A theory Framework, World Learning Summit Official Proceedings, Berlin: Logos Verlag, pp. 82-93.
  • Tveiten, O. (2017) MOOCing Journalism Education: Notes on the Emergent Learning Technology Industry, World Learning Summit Official Proceedings, Berlin: Logos Verlag, pp. 107-116.
  • Øysæd, H., Andersen, R.,, Garmannslund P.E., Prinz, A.,, Lazareva, A-., Schmidt, M., (2017) Does The Introduction Of An Overall Study Strategy Empowering Students To Use Appropriate Study Strategies?. ICERI proceedings. ISSN 2340-1095. s 4152 - 4157

2016

  • Bjørke, S. Å. & Lazareva A. (2016). Tutoring in online and distance education. Symposium on Advances in Digital Technologies for University Teaching & Learning (D-TEL), Kristiansand, Norway.
  • Goth, UGS & Økland, Ø (2016) Helse- og oppvekstfag i en globalisert verden. I: Yrkes- og profesjonsutdanning i en norsk kontekst. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 9788205490789. s. 68-83, HIOA NLAH UIA.
  • Lazareva, A. (2016). Tutoring in online collaborative learning courses. Distance Education Leapfrogging Project Workshop (DELP), Kampala, Uganda.
  • Bjørke, S. Å. & Lazareva A. (2016). Peer assessment in online collaborative learning: Increasing performance. UiA-UNO Assessment Workshop, Omaha, USA.

2015

  • Fatahi, N. & Økland, Ø (2015) Difficulties and Possibilities in Kurdish Refugees’ Social Relationship and its Impact on their Psychosocial Well-Being. Journal of Family Medicine and Community Health 2015 ;Volum 2.(3) NLAH.
  • Khazanchi, D., Munkvold, B. E., & Lazareva, A. (2015). Towards a Contingency Theory of eLearning. Digital Media in Teaching and its Added Value, 35.
  • Lazareva, A. (2015). Designing engaging computer-supported collaborative learning (CSCL) environments: Online tutor as a provider of adaptive support. Symposium on Advances in Digital Technologies for University Teaching & Learning (D-TEL), Grimstad, Norway.
  • Lazareva, A. (2015). Promoting collaborative interactions in a learning management system. Proceedings of 2015 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL), Florence, Italy.

2014

  • Økland, Ø.(2014) Dialogue and mission in a globalized world: Developments in the World Council of Churches and in the Lausanne Movement. I: The Lausanne movement: A range of perspectives. Regnum Books 2014 ISBN 978-1-908355-52-2. s. 367-382 NLAH

Older

  • Fjeldstad, KB; Omland, S. & Økland, Ø. (2013) Norske medier fra et norsk-somalisk perspektiv. I: Innvandrerungdom og mediebruk: Norsk-somalisk ungdom i en global medieverden. Portal forlag 2013 ISBN 978-82-92712-79-5. s. 72-88 NLAH.
  • Økland, Ø.(2013)Kommunikasjon. I: Folkehelse i et norsk perspektiv. Gyldendal Akademisk 2014 ISBN 9788205463950. s. 227-243 NLAH.
  • Haugen, H.; Ask, B.; Bjørke, S.Å. (2012) Preparing teachers for practicing ICT and e-learning. Article at International conference on education, research and innovation (ICERI).
  • Tveiten, O. (2013) “Forstå, forklare, forebygge”, Norsk Medietidsskrift.
  • Økland, Ø. (2013) Å forstå ungdom i en ny global virkelighet. I: Innvandrerungdom og mediebruk: Norsk-somalisk ungdom i en global medieverden. Portal forlag 2013 ISBN 978-82-92712-79-5. s. 108-117

Deltakere

Emneord: Samfunnsfag
Publisert 18. mars 2024 09:42 - Sist endret 10. mai 2024 14:28