-
Halvorsen, Anne
(2016).
Lokale strategier for innovasjon - casestudier i tre kommuner. Foreløpige resultater fra delprosjekt 5 i prosjekt Innovation and Service Development through Evolving Forms of Collaboration (INNOS).
-
Alstveit, Marit; Willumsen, Elisabeth; Halvorsen, Anne; Ødegård, Atle & Viste, Monica velde
(2015).
From policy to practice: the role of Norwegian managers in Health and Welfare Services in a research partnership with Higher Education.
-
Halvorsen, Anne
(2015).
Om evaluering i organisasjoner.
-
Halvorsen, Anne
(2015).
Reflections on the Introduction and Status of EBP in Social Work in Norway.
-
Halvorsen, Anne; Willumsen, Elisabeth; Alstveit, Marit & Ødegård, Atle
(2015).
Constructing the bridge: The experience of Norwegian Managers in Health and Social Services in Research Partnership with Higher Education - implications for social work education.
-
Halvorsen, Anne; Breidahl, Karen; Hansen, Morten Balle & Jan-Eric, Furubo
(2015).
Evaluating Large Scale Welfare Reforms - an Analysis of the NAV-reform in Norway.
-
Halvorsen, Anne
(2014).
Hva er det med forholdet mellom sosiologi og sosialt arbeid?
-
Halvorsen, Anne
(2014).
Goals and strategies for service development in welfare service agencies. Subproject 5, INNOS.
-
Halvorsen, Anne
(2014).
Evaluering, evalueringsforskning og forskning - hva er forskjellen?
-
Alstveit, Marit; Willumsen, Elisabeth; Ødegård, Atle & Halvorsen, Anne
(2014).
Lederes rolle i forskningssamarbeid mellom helse-/velferdstjenestene og høyere utdanning.
-
Alstveit, Marit; Willumsen, Elisabeth; Ødegård, Atle & Halvorsen, Anne
(2014).
The role of managers in health- and social services in collaborative research with higher education.
-
Halvorsen, Anne; McGuirk, James & Friberg, Febe
(2013).
Mer forskning i profesjonsfagene.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
-
Halvorsen, Anne
(2012).
Knowledge and practice development in social work practice, - a case study in three organizations.
-
Halvorsen, Anne
(2012).
Fagutvikling – å utvikle et fag?
-
Halvorsen, Anne
(2012).
Om mål, styring og evaluering.
Fontene forskning.
ISSN 1890-9868.
s. 94–97.
-
Halvorsen, Anne
(2011).
Evaluation of social work/social programmes in Norway.
-
Halvorsen, Anne
(2011).
Forskningsbaserte evalueringer og andre evalueringer.
-
Halvorsen, Anne
(2011).
Collaborative research - some possible explanations on the increasing interest.
-
Halvorsen, Anne
(2011).
Presentations of the sociology and social work relationship: A relationship hard to heal?
-
Halvorsen, Anne
(2010).
Fag, ferdigheter og følelser.
-
Halvorsen, Anne
(2010).
Gir evalueringer svaret?
-
Halvorsen, Anne
(2010).
Knowledge making networks - some experiences.
-
Halvorsen, Anne; Repstad, Pål Steinar & Johnsen, Hans Christian Garmann
(2009).
Innledning.
I Repstad, Pål; Johnsen, Hans Christian Garmann & Halvorsen, Anne (Red.),
Å forske blant sine egne. Universitet og region - nærhet og uavhengighet.
Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
ISSN 978-82-7634-815-6.
s. 14–17.
Vis sammendrag
Artikler om erfaringer med og refleksjoner over å forske i en region der forskere også ofte har andre roller og relasjoner enn bare å være forskere
-
Halvorsen, Anne
(2009).
Praktikeres bruk av og deltakelse i forskning.
-
Halvorsen, Anne
(2009).
Knowledge development in collaboration between research and practice - some suggestions to how and why.
-
Halvorsen, Anne
(2008).
Psychological factors in Child Protection and Welfare.
-
Halvorsen, Anne
(2007).
Knowledge making networks - to qualify social workers in the systematic search for and dissemination of knowledge about their own practice.
-
Halvorsen, Anne & Jorunn, Gjedrem
(2006).
Evaluation in child welfare services, Norwegian Experiences.
-
Halvorsen, Anne & Sagatun, Solveig
(2006).
Using the life mode interview as method in the evaluation of social work practive.
-
Halvorsen, Anne
(2005).
Erfaringer med bruk av planer og evaluering i barnevernet.
Tidsskriftet Norges Barnevern.
ISSN 0800-1014.
82(1),
s. 3–14.
-
Halvorsen, Anne
(2005).
Kunnskapssyn og den refleksive praktiker.
-
Halvorsen, Anne
(2005).
Kunnskapssyn og den refleksive praktiker.
-
Halvorsen, Anne
(2005).
Plans and participation in institutional child care.
-
Halvorsen, Anne
(2005).
Evaluation in child protection services - experiences from a Norwegian test project.
-
Halvorsen, Anne
(2005).
Evaluering i sosialt arbeid - praksisintegrert evaluering.
-
Halvorsen, Anne
(2004).
What do former child protection clients think about results in child protection services.
-
Halvorsen, Anne
(2004).
On vulnerabilities and responsibilities in the qualitative interview.
-
-
Halvorsen, Anne
(2004).
On vulnerabilities and responsibilities in the qualitative interview.
-
Halvorsen, Anne
(2004).
What do former child protection clients think about results in child protection services.
-
Halvorsen, Anne
(2003).
"Jeg trengte noen som hadde interesse for meg!" Hva kan vi forstå med resultater i barnevernet - hva mener tidligere barnevernklienter?
-
Halvorsen, Anne
(2003).
Introducing Individual Plans and Evaluation Routines in the Child Welfare Services.
-
Halvorsen, Anne
(2003).
How can evaluation and user participation in quality assessment take place in child welfare? A Norwegian example.
-
Halvorsen, Anne
(2003).
Introducing individual plans and evaluation routines in child welfare services.
-
Halvorsen, Anne
(2003).
How can evaluation and user participation in quality assessement take place in child welfare? A Norwegian example.
-
Halvorsen, Anne; Breidahl, Karen; Furubo, Jan-Eric & Hansen, Morten Balel
(2014).
Oppmerksomhetspunkter ved evaluering av politiske reformer. Rapport fra metaevalueringen av evalueringen av NAV.
Norges forskningsråd.
-
Halvorsen, Anne
(2010).
Fag, ferdigheter og følelser - om kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.
Universitetet i Bergen.
ISSN 9788230809730.
Vis sammendrag
Temaet i denne avhandlingen er kunnskap og kunnskapsutvikling med et spesielt blikk på sosialt arbeid som felt. Sosialt arbeid er et felt der foregår en til tider krass diskusjon om kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsutvikling. Mer spesifikt diskuteres spørsmål som hvordan en forstår og forholder seg til ulike former for kunnskap i forskningen og i praksisfeltet, og hvordan ny kunnskap kan utvikles i skjæringsfeltet mellom disse. Dette diskuteres med utgangspunkt i evaluering. I evalueringsfeltet diskuteres de samme spørsmålene om hva som er valid kunnskap og kunnskapsutvikling som i forskningsfeltet for øvrig. Dessuten var det første av de to prosjektene denne avhandlingen er basert på (jf senere), spesifikt innrettet mot evaluering, og evaluering spiller en relativt stor rolle i utviklingen av sosialt arbeid og velferdstjenestene generelt. En foreløpig konklusjon som fremsettes i avhandlingen er at forskningen kan gjøres mer relevant og tilgjengelig for praksis og vil få tilgang til et bredere grunnlag for teoriutvikling, gjennom nærmere samarbeid med praksis. Videre hevdes det at praksis vil tjene på både å ta i bruk forskning og å utvikle arbeidsmetoder som i større grad er basert på prinsipper fra vitenskapelige virksomhet, i arbeidet med å utvikle en mer kunnskapsbasert praksis. Det er imidlertid et viktig poeng å vise at forskning og vitenskapelighet ikke er enhetlige begreper, men at det finnes et vidt spekter av perspektiver og metoder. De er på forskjellig vis egnet til å få fram ulike lag og aspekter ved virkeligheten, og vil på den måten til sammen bidra til et kunnskapsgrunnlag som best mulig gjenspeiler kompleksiteten i sosialt arbeids praksis. Avhandlingen er basert på fire artikler. Science and sensitivity. On knowledge development in social work. The theme of the dissertation is knowledge and knowledge development, with social work as case. The dissertation consists of four articles published over a period from 2004 to 2009, which are all based on a study how practitioners in the field related to and made use of different forms of knowledge, research included, how they defined their knowledge needs and more specifically how they understood the relationship between research and practice. and knowledge development? In the first article different approaches to evaluation, such as participatory evaluation and evaluation as an integral part of practice, are discussed. The purpose of the article is to present some alternatives to the seemingly predominant understanding of evaluation as a method of control and measuring effects. The second article gives a more detailed argumentation for the need to integrate or anchor evaluation in practice. This is evaluation aimed at organizational learning and better practice, and involves the development of evaluation tools and routines in collaboration between research and practice. An exploratory study is the basis of the third article. A small group of former child protection clients were interviewed about their childhood experiences and how they saw their present situation in the light of their experiences as children "under care". The article is a contribution to the debate about what counts as evidence and evidence based research. In the fourth article practitioner research is defined, and its pros and cons discussed. The theoretical framework of the dissertation includes Schön's concept of the reflective practitioner, Polanyi's ideas about tacit knowledge and Nonaka's about knowledge development. A provisional conclusion is that research can be made more accessible and relevant to practice through closer collaboration with practice, and at the same time researchers will gain access to a broader base for theory development. Another claim is that the likelihood of obtaining hig
-
Sagatun, Solveig; Halvorsen, Anne & Kvåle, Gro
(2005).
Systematisk oversikt over forskningsoppsummeringer om effekter av ulike hjemmebaserte tiltak i barnevernet.
barne- ungdoms og familiederektoratet.
Vis sammendrag
Rapporten gjør rede for systematiske søk etter forskningsoversikter med oppsummering og analyse av studier om effekter av hjemmebaserte tiltak overfor barnevernsbarn. Av 610 treff på nærmere bestemte kombinasjoner av søkeord i ulike databaser har 13 titler blitt inkludert i denne oversikten over forskningsoversikter. Kravene til inklusjon har, foruten en avgrensing i forhold til hjemmebaserte tiltak overfor barnevernsbarn vært at det skulle være oversikter som kun omhandler kontrollgruppestudier. En kritisk vurdering av metodisk kvalitet i de inkluderte oversiktene viser at den metodiske standarden gjennomgående er høy. Når det gjelder hva forskningen finner av effekter av ulike typer hjemmebaserte barnevernstiltak, så er det mange slike tiltak som synes å gi positive virkninger, men ofte er grunnlagsmaterialet for lite til at det kan generaliseres. Mange av oversiktsforfatteren peker også på at den metodiske standarden på studiene er avgjørende for hvor sterke effektene synes å være.
-
-
Halvorsen, Anne & Magnussen, May-Linda
(2001).
Likestillingen på Agder.
Agderforskning.
-
Tveiten, Oddgeir & Halvorsen, Anne
(2000).
Atlas-Alliansen Organisasjonsgjennomgang 2000.
Agderforskning.