English version of this page

Ann Christin Eklund Nilsen

Professor
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Telefon
+47 38141532
Mobiltelefon
+4793243562

Ansvarsområde

Ann Christin E. Nilsen er professor i sosiologi. Hennes forskningsinteresser er barndom og familie, utdanning og profesjonelt arbeid, velferd og utvikling. Hun er en ledende forsker i Norden innenfor institusjonell etnografi. Hun er leder for PRONETT (UiAs nettverk for profesjonsrettet forskning) https://www.uia.no/senter-og-nettverk/pronett og  prosjektleder for det internationale prosjektet RESILIENT (Building resilient communities through inclusive education in East Africa)  

https://www.uia.no/forskning/forskningsprosjekter/building-resilient-communities-through-inclusive-education-in-east-africa-resilient

Publikasjoner

  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2024). Institusjonell etnografi. I Lorås, Lennart & Ness, Ottar (Red.), Håndbok i kvalitativ forskning: For psykologi, helsefag og sosialfag . Fagbokforlaget. ISSN 9788245034868.
  • Magnussen, May-Linda & Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Skaping av avvik gjennom fortellinger, samhandling og diskurser. Smith, D.E. (1978). "K is Mentally ill": The Anatomy of a Factual Account. . I Hestholm, Roger Ivan & Skarpenes, Ove (Red.), Sosiologisk analyse. Fagbokforlaget. ISSN 9788245045932.
  • Magnussen, May-Linda & Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Innledning: Å forske med institusjonell etnografi. I Magnussen, May-Linda & Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.), Erfaringer med institusjonell etnografi. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202714840. s. 9–21. doi: 10.23865/noasp.195.ch0.
  • Jahreie, Josefine & Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Ideologiske koder som redskap for å utforske standardiserte forståelser av familier og barn. I Magnussen, May-Linda & Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.), Erfaringer med institusjonell etnografi. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202714840. s. 187–203. doi: 10.23865/noasp.195.ch9.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Lund, Rebecca Waters Boldsen & Magnussen, May-Linda (2023). Contextualizing institutional ethnography. I Luken, Paul & Vaughan, Suzanne (Red.), Critical Commentary on Institutional Ethnography. IE Scholars Speak to Its Promise. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-031-33401-6. s. 137–151. doi: https:/doi.org/10.1007/978-3-031-33402-3.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Kalinganireb, Charles; Mabeyoc, Zena Mnasi; Manyamac, William; Ochend, Eric Awich & Revheim, Cecilie [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Re-imagining social work education in East Africa. Social Work Education. ISSN 0261-5479. 42(2), s. 169–184. doi: 10.1080/02615479.2022.2161503.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Childhood. I Maagerø, Eva (Red.), Norway: Society and Culture. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566487.
  • Kimathi, Eric & Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Managing categories: The role of social technology in kindergarten teachers’ work to promote early intervention and integration. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. s. 1–13. doi: 10.1177/14639491211045419. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2021). Quantification and classification in education: What is at stake? Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. doi: 10.1177/14782103211032049. Fulltekst i vitenarkiv
  • Steen-Johnsen, Tale; Dulieu, Nicole & Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Mothering Practices in Cambodia: Making Sense of Physical Disciplining. Journal of Comparative Social Work. ISSN 0809-9936. 16(1), s. 38–60. doi: 10.31265/jcsw.v16i1.368. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Professional Talk: Unpacking Professional Language. I Luken, Paul & Vaughan, Suzanne (Red.), The Palgrave Handbook of Institutional Ethnography. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-54221-4. s. 359–374. doi: 10.1007/978-3-030-54222-1_19.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2020). Coping with Covid-19. Dugnad: A case of the moral premise of the Norwegian welfare state . International journal of sociology and social policy. ISSN 0144-333X. s. 1–14. doi: 10.1108/ijssp-07-2020-0263.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Lund, Rebecca Waters Bolden (2019). Wrapping it all up: Future prospects of IE in the Nordics. I Lund, Rebecca Waters Bolden & Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.), Institutional Ethnography in the Nordic Region. Routledge. ISSN 9780429019999. s. 214–216.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2019). Making sense of normacy: bridging the gap betweenFoucault and Goffman. I Lund, Rebecca Waters Bolden & Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.), Institutional Ethnography in the Nordic Region. Routledge. ISSN 9780429019999. s. 88–100.
  • Sørensen, Majken Jul; Nilsen, Ann Christin Eklund & Lund, Rebecca (2019). Resisting the ruling relations: Discovering everyday resistance with Institutional Ethnography. I Lund, Rebecca Waters Bolden & Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.), Institutional Ethnography in the Nordic Region. Routledge. ISSN 9780429019999. s. 203–213. doi: %20https:/doi.org/10.4324/9780429019999. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Lund, Rebecca Waters Bolden (2019). Introduction: conditions for doing institutional ethnography in the Nordics. I Lund, Rebecca Waters Bolden & Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.), Institutional Ethnography in the Nordic Region. Routledge. ISSN 9780429019999.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Steen-Johnsen, Tale (2019). The Early childhood care and development mission and the institutional circuit of evidence. Journal of Early Childhood Research. ISSN 1476-718X. doi: 10.1177/1476718X19860558.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Jane, Woddis (2018). Music for One and All? Music Education Policy in Norway and England. I Hylland, Ole Marius & Bjurstrøm, Erling (Red.), Aesthetics and Politics. A Nordic Perspective on How Cultural Policy Negotiates the Agency of Music and Arts. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-319-77854-9. s. 95–135.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2018). Tidlig innsats. I Ask, Torunn Alise & Eide, Solveig Botnen (Red.), Barnevernets begreper - i bevegelse. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205503915. s. 138–155.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Hylland, Ole Marius (2018). A Bildung perspective on the Norwegian arts education model. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. ISSN 1403-3216. 21(1), s. 25–47.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2017). When texts become action. The institutional circuit of early childhood intervention. European Early Childhood Education Research Journal. ISSN 1350-293X. 25(6), s. 918–929. doi: 10.1080/1350293X.2017.1380887.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2017). Tverrprofesjonelt samarbeid i lokal tjenesteyting. Tidsskrift for professionsstudier. ISSN 2446-0273. 13(25), s. 84–95. doi: 10.7146/tfp.v13i25.96975.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2017). The expansion of early childhood development services and the need to reconceptualize evidence. Contemporary Issues in Early Childhood. ISSN 1463-9491. 18(3), s. 269–280. doi: 10.1177/1463949117731021.
  • Wærdahl, Randi; Nilsen, Ann Christin Eklund; Svarstad, Christine & Jentoft, Nina (2017). Who’s at risk? Expanding the categorical understanding of children at risk of social exclusion through measures of self-esteem. Nordic Social Work Research. ISSN 2156-857X. 7(3), s. 201–211. doi: 10.1080/2156857X.2016.1277254.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2016). In-between discourses : early intervention and diversity in the Norwegian kindergarten sector. Journal of Comparative Social Work. ISSN 0809-9936. 11(1). doi: 10.31265/jcsw.v11i1.136.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Sagatun, Solveig (2015). Boys`construction of fatherhood when their fathers are absent. Nordic Social Work Research. ISSN 2156-857X. 5(2), s. 113–128. doi: 10.1080/2156857X.2015.1042017.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2015). Gender differences in Norwegian children’s work at home. Childhood. ISSN 0907-5682. 22(1), s. 53–66. doi: 10.1177/0907568213518082.
  • Skarpenes, Ove & Nilsen, Ann Christin Eklund (2014). "Making up pupils". Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. s. 424–439.
  • Skarpenes, Ove & Nilsen, Ann Christin Eklund (2014). Regional Gender Inequality in the Norwegian Culture of Equality. Gender Issues. ISSN 1098-092X. 32(1), s. 39–56. doi: 10.1007/s12147-014-9131-0.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2014). Formal Learning: Creating a Sense of Coherence and Direction in the Disrupted Lives of Unaccompanied Minors. I Guribye, Eugene; Lie, Birgit & Øverland, Gwynyth (Red.), Nordic work with traumatised refugees: Do we really care. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781443861366. s. 261–274.
  • Cameron, David Lansing; Tveit, Anne Dorthe; Midtsundstad, Jorunn H.; Nilsen, Ann Christin Eklund & Jensen, Hanne Cecilie (2014). An examination of the role and responsibilities of kindergarten in multidisciplinary collaboration on behalf of children with severe disabilities. Journal of Research in Childhood Education. ISSN 0256-8543. 28(3), s. 344–357. doi: 10.1080/02568543.2014.912996.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2013). Når barnehagepersonalet melder bekymring til barnevernet. I Marthinsen, Edgar & Lichtwarck, Willy (Red.), Det nye barnevernet. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02236-9. s. 142–160.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2013). Gender differences in children's work at home. Childhood. ISSN 0907-5682. doi: 10.1177/0907568213518082.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Lind, Emma (2013). Barns kulturbruk. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift. ISSN 1403-3216. 2, s. 294–314.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2013). Som mor, så datter? I Stousland, Hanne & Witsø, Hilde (Red.), Likestilling 2013. Kunnskap og innovasjon på Agder. Portal forlag. ISSN 978-82-92712-77-1. s. 44–58.
  • Jensen, Hanne Cecilie & Nilsen, Ann Christin Eklund (2012). Cooperation and coordination around children with individual plans. Scandinavian Journal of Disability Research. ISSN 1501-7419. 14(1), s. 1–14. doi: 10.1080/15017419.2010.507376.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). Veier til kritisk refleksjon over rollen som koordinator. I Askeland, Gurid Aga (Red.), Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Universitetsforlaget. ISSN 9788215018881. s. 127–140.

Se alle arbeider i Cristin

  • Magnussen, May-Linda & Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Erfaringer med institusjonell etnografi. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202714840. 289 s.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Breimo, Janne Paulsen (2023). Institusjonell etnografi. En innføring. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02916-0. 134 s.
  • Lund, Rebecca Waters Bolden & Nilsen, Ann Christin Eklund (2019). Institutional Ethnography in the Nordic Region. Routledge. ISBN 9780429019999. 244 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2024). Institusjonell etnografi. En introduksjon.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2024). Institutional Ethnography. An introduction.
  • Fredwall, Terje Emil; Nilsen, Ann Christin Eklund; Michaelsen, Ottar Michael & Kristiansen, Aslaug (2024). Tverrfaglig forskning og samarbeid er viktigere enn noensinne . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. 150(36), s. 16–16.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). The import of early childhood intervention in US into a Nordic and global context & Approaching normalcy/deviance in childhood from an institutional ethnography perspective.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Doing Institutional Ethnpgraphy: An Introduction.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Haaland, Hanne; Leer-Helgesen, Arnhild; Revheim, Cecilie & Reichert, Frank (2023). En verden av muligheter? Khrono.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Urstad, Sivert Skålvoll (2023). Skammen på Sørlandet. sosiologen.no.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Doing institutional ethnography: an introduction.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Parenting interventions in ECD. An argument for “conversational” indigenization.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2022). Eilerts Salong: Livsmestring og skolevegring (debattleder).
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2022). A world of opportunities? University partnership beyond the west (debattleder).
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2022). Nysgjerrig i 80 år. Et intervju med Gunhild O. Hagestad. sosiologen.no.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2022). Dugnadens forfall. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2022). Contextualizing institutional ethnography.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Revheim, Cecilie & Rustad, Eirik (2022). Globalt partnerskap for å utvikle kunnskap i sosialt arbeid. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2022). En faglærers bekjennelser. sosiologen.no.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Magnussen, May-Linda (2022). Innledning. Norsk sosiologisk tidsskrift. ISSN 2535-2512. 6(1), s. 4–8. doi: 10.18261/nost.6.1.1.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Introduction to Institutional Ethnography Doing Institutional Ethnography.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Coping with Covid – the role of “dugnad” as a cultural form.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Skaper tidlig innsats «bekymringsbarn»? .
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Revheim, Cecilie (2021). Re-imagining social work education in East Africa.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). Institutional ethnography in the Nordic region. A ‘hybrid’ approach.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2021). IE in the Nordic region. Contextualizing experience.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Nome, Dag Øystein (2021). Vurdering av barns språkkompetanse. Hvorfor ikke? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Steen-Johnsen, Tale; Magnussen, May-Linda & Skarpenes, Ove (2020). (Smitte)skammens funksjoner. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Steen-Johnsen, Tale; Magnussen, May-Linda; Kvamme, Ingunn & Skatvedt, Astrid Helene (2020). Må vi virkelig snakke om dette fremdeles? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2020). Å intervjue profesjonelle: Hvordan kan man «pakke ut» profesjonelt språk?
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2020). Institutional Ethnography in the Nordic region: a relevant methodology?
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2019). Nei, undervisning er ikke en tidstyv. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Skarpenes, Ove & Nilsen, Ann Christin Eklund (2019). Tidstyver i akademia. Hva gjør viten­skapelig ansatte egentlig. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2018). Tekster i omløp. Utdrag fra en institusjonell etnografi av tidlig innsats. .
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2018). Between discourse and social interaction: What does institutional ethnography have to offer?
  • Wærdahl, Randi; Nilsen, Ann Christin Eklund & San, Sophany (2018). Between labour and learning. Parental rationales for children’s schooling and work participation in two Cambodian communities .
  • Steen-Johnsen, Tale; Nilsen, Ann Christin Eklund & Dulieu, Nicole (2017). Violence and Violence in Cambodian Parenting Practices.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Steen-Johnsen, Tale (2016). The ECCD «mission» and the institutional circuit of good intentions.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2016). Travelling texts. Justifying early intervention.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2015). Barneomsorg. På jakt etter styringsrelasjoner ved "tidlig innsats" i barnehagen. I Widerberg, Karin (Red.), I hjertet av velferdsstaten. En invitasjon til institusjonell etnografi. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-45067-0. s. 32–51.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2014). Samarbeid om kunnskapsutvikling - ulike faser. I Støkken, Anne Marie (Red.), Innovasjon og utvikling i sosialt arbeid. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1536-2.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2014). Discovering the ruling relations of Early Intervention.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2013). Exploring 'the good' in Norwegian kindergartens.
  • Magnussen, May-Linda; Jentoft, Nina; Nilsen, Ann Christin Eklund & Mydland, Trond Stalsberg (2013). "Elendighetsforskning" på Sørlandet. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Wærdahl, Randi & Nilsen, Ann Christin Eklund (2012). Will I stay or will I go? The impact of asylum status on motivation for learning and participation of unaccompanied minors.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Skarpenes, Ove (2012). "Likestilling? Ja takk! Så lenge privatlivet får være i fred" (Kronikk i Fædrelandsvennen). Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2012). Å ha det alle andre har. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2012). Gender differences in children’s work at home.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). Individual plan: One plan – several practices.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). Rollen som koordinator i individuelt oppfølgingsarbeid.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). When Day Care Centers report concern to the Child Welfare Service.
  • Kvamme, Ingunn; Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2011). Kontantstøtte til 2-åringer, valgfrihet for hvem? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Skarpenes, Ove & Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). Regional gender inequality in the Norwegian culture of equality.
  • Cameron, David Lansing & Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). Uten barnehage hadde jeg blitt gal! Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Støkken, Anne Marie & Skarpenes, Ove (2017). «Bekymringsbarn blir til. En institusjonell etnografi av tidlig innsats som styringsrasjonal i barnehagen.». UiA.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2017). Bekymringsbarn blir til. En institusjonell etnografi av tidlig innsats som styringsrasjonal i barnehagen. Universitetet i Agder. ISSN 9788271178499. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lidén, Hilde; Eide, Ketil; Hidle, Knut; Nilsen, Ann Christin Eklund & Wærdahl, Randi (2013). Levekår i mottak for enslige mindreårige asylsøkere. Institutt for samfunnsforskning. ISSN 978-82-7763-400-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Wærdahl, Randi & Svarstad, Christine (2012). Barns levekår og hverdagsliv i Agder. Delrapport 2. En kartlegging av barns levekår og hverdagsliv i Arendal, Froland, Grimstad, Mandal og Lindesnes. Agderforskning. ISSN 978-82-7602-209-4.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Wærdahl, Randi; Kvamme, Ingunn & Bakke, Kathrine (2012). Barns levekår og hverdagsliv i Agder. Delrapport 1. En kartlegging av barns levekår og hverdagsliv i Kristiansand, Søgne, Songdalen, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland. Agderforskning. ISSN 978-82-7602-160-8.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund & Bakke, Kathrine (2012). Fra uro til trygghet.Evaluering av opplæringen i "Ta opp uro"-prosjektet i Kristiansand kommune. Agderforskning.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). Kompetanseutvikling om samarbeid og samordning på tvers. En samlerapport med publikasjoner fra delprosjekt 1 i HUSK Agder. Agderforskning AS. ISSN 1892-0497.
  • Nilsen, Ann Christin Eklund; Kvamme, Ingunn & Skarpenes, Ove (2011). Mot i brystet! – Vett i panna? Agderforskning.
  • Skarpenes, Ove & Nilsen, Ann Christin Eklund (2011). Kjønnsforskjeller i en likhetskultur En studie av arbeidsdeling, sosialisering og likestilling i Agder. Agderforskning. ISSN 978-82-7602-149-3.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:57