InnArbeid

Samarbeidsprosjekt

InnArbeid vil utvikle innovative tjenester og teknologi for at personer med utviklingshemming kan finne, skaffe og holde på et arbeid. Det innebærer en ny tjenestemodell med ulike former for teknologi, som vil støtte overgangen fra skole til arbeid og videre deltakelse i arbeidslivet.

Formål

Personer med utviklingshemming er i stor grad definert ut av arbeidslivet; bare 25 prosent av gruppen i yrkesaktiv alder er i jobb, de fleste i ulike former for tilrettelagt arbeid. Det er vanskelig å finne egnede arbeidsplasser, og mange går direkte over på uførepensjon etter videregående skole.

Det er registrert rundt 24.000 personer med utviklingshemming i norske kommuner. De fleste har en lett eller moderat grad av utviklingshemming som lar seg kombinere med arbeid. Det er et politisk mål at hele befolkningen skal kunne delta i arbeidslivet.

Samtidig synker deltakelsen i arbeidslivet for denne gruppen. En årsak er at et kunnskapskrevende og åpent arbeidsmarked nedprioriterer personer med utviklingshemming. Manglende kvalifisering i videregående skole bidrar også til å redusere mulighetene.

Målet med prosjektet er å utvikle innovative tjenester og teknologi for at personer med utviklingshemming kan finne, få seg og holde på et arbeid. Det innebærer ulike former for teknologi som støtter overgangen fra skole til arbeid og videre deltakelse i yrkeslivet. Løsningene InnArbeid kommer frem til skal utvikles i samarbeid med brukerne selv.

Prosjektbeskrivelse

Hovedmål: Økt inkludering av personer med utviklingshemming i arbeidslivet.


Delmål 1: Kartlegging av barrierer og behov
Det skal gjennomføres en kartlegging av de ulike aktørenes roller, funksjoner og muligheter i overgang fra skole til arbeidsliv, identifiseres barrierer ved dagens praksis, ulikheter mellom kjønn og fremtidige behov samt avklare rammebetingelser på teknisk, organisatorisk og juridisk nivå.
Delmål 2: Forslag og kravspesifikasjon til ny tjenestemodell og til prosess-støtte
Dette inkluderer forslag til overgang, deling av informasjon og bruk av kartleggingsverktøy mellom ulike aktører (AP3-5, innovasjon 1).
Delmål 3: Utvikling og evaluering av verktøy for prosess-støtte og ny tjenestemodell. Resultatet er krav til ny tjenestemodell med teknologibasert prosess-støtte.
Delmål 4: Forslag og kravspesifikasjon til hverdagsstøtte
Dette omfatter forslag til samhandlingsverktøy for kommunikasjon mellom ulike aktører som er i daglig kontakt med den utviklingshemmede
Delmål 5: Utvikling og evaluering av verktøy for hverdagsstøtte. Resultatet er krav til digital løsning for samhandling 
Delmål 6: Forslag og kravspesifikasjon til arbeidssøke-støtte, «matchingverktøy» for kobling mellom bruker og arbeidsliv 
Delmål 7: Utvikling og evaluering av verktøy for arbeidssøkestøtte. Resultatet er en prototype som bidrar til kobling mellom arbeidsgiver og arbeidssøker.
Delmål 8: Forslag og kravspesifikasjon til arbeidsstøtte, verktøy for den enkelte bruker, bedrift og pårørende/tilretteleggere 
Delmål 9: Utvikling og evaluering av verktøy for arbeidsstøtte. Resultatet er en prototype på verktøy som understøtter behov for assistanse i arbeidssituasjoner 

Resultater

I prosjektet er det gjennomført en omfattende kartlegging av overgangen mellom skole og arbeidsliv med søkelys på hva som er behov, barrierer og muligheter for økt arbeidsdeltakelse for personer med utviklingshemming. Det er gjennomført flere idé- og konseptworkshops i samarbeid med brukere.

Gjennom prosjektet har det blitt utviklet fire nye digitale redskaper basert på brukernes egne behov for å hjelpe personer med utviklingshemming å finne, skaffe og holde på en jobb. De fire digitale redskapene er:

  • Jodabook - Personlig historiefortelling
  • Kompass - Karriereverktøy for selvbestemmelse i utdanning og jobb
  • VR-løsning - Øving på håndtering av uforutsette situasjoner
  • Romforarbeid.no - Nettside til inspirasjon til arbeidsgivere

JodaBook er en app som legger til rette for at personer med utviklingshemming kan fortelle mer om seg selv, og om hva som er viktig i livet deres. Systematisk bruk av bilder skal gjøre det lettere å skape gode fortellinger. Dette er et aspekt som ofte har manglet i kommunikasjonen mellom personer med utviklingshemming og deres arbeidsgivere eller lærere. Informasjon om hva personen er interessert i kan bidra til et bedre samarbeid.

Kompass er et digitalt karriereverktøy som skal gjøre overgangen fra skole til arbeid lettere for personer med utviklingshemming. Verktøyet gjør det enklere å identifisere, utrykke og presentere sine evner og mål på en visuell og persontilpasset måte. Blant funksjonene er kartlegging av interesser, ferdigheter og evner, målsettinger og fremdriftsoversikt.

Mange personer med utviklingshemming opplever at bruk av offentlig transport er en krevende øvelse. Derfor har InnArbeid utviklet en VR-løsning som gjør det mulig å øve på å ta offentlig transport. I simuleringen venter man på en buss da en bekjent kommer bort for å prate. Samtidig kjører bussen forbi. Dette gir øvelse i å håndtere situasjoner som ikke går som forventet, og kan bidra til å gjøre det enklere å håndtere offentlig transport.

Romforarbeid.no er en nettside som skal gi inspirasjon til arbeidsgivere som ønsker å rekruttere personer med utviklingshemming, enten til praksisplasser eller jobber. Målet med nettsiden er å sortere informasjon, gi inspirasjon og råd til hva som er lurt å tenke på i ansettelsesprosesser. Nettsiden har også med arbeidsgivere som forteller om sine erfaringer med å ansette personer med utviklingshemming.

Les mer på prosjekthjemmesiden

Publisert 13. juni 2024 12:41 - Sist endret 13. juni 2024 12:41