Norwegian version of this page

Turid Skarre Aasebø

Professor
Department of Education
Phone
+47 38141228
Mobile phone
+4791105913
Office E1215 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Publications

  • Birkeland, Nils Rune; Cameron, David Lansing & Aasebø, Turid Skarre (2022). Bruk av mixed methods-design som forskningstilnærming - erfaringer fra en studie av arbeidsplassbasert banehagelærerutdanning. In Moxnes, Anna Rigmor; Wilhelmsen, Terese; Øvreås, Steinar; Santana, Marianne Olsen & Aslanian, Teresa K. (Ed.), Barnehagelærerutdanning i endring : å forske på egen undervisningspraksis i høyere utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 9788215060705. p. 174–187.
  • Aasebø, Turid Skarre & Willbergh, Ilmi (2022). Empowering minority students: a study of cultural references in the teaching content. Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. 54(5), p. 618–631. doi: 10.1080/00220272.2022.2095877. Full text in Research Archive
  • Aasebø, Turid Skarre (2021). Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 7, p. 1–15. doi: 10.23865/ntpk.v7.2178. Full text in Research Archive
  • Birkeland, Nils Rune; Cameron, David Lansing; Aasebø, Turid Skarre & Wergeland-Yates, Marit (2019). Kunnskapsdeling i Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Fra ideal til praktisk virkelighet. UNIPED. ISSN 1500-4538. 42(3), p. 319–334. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2019-03-07. Full text in Research Archive
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2018). ‘Sociability before individuality’: lesson structure in lower secondary classrooms. Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. doi: 10.1080/00220272.2018.1558458. Full text in Research Archive
  • Aasebø, Turid Skarre (2017). Classroom discussions: Possibilities and limitations for democratic classroom practices. International Journal of Educational Reform. ISSN 1056-7879. 2(1), p. 1–16.
  • Birkeland, Nils Rune; Aasebø, Turid Skarre; Nome, Dag Øystein & Wergeland-Yates, Marit (2016). Bacheloroppgaven som møteplass mellom praktisk og teoretisk profesjonsforståelse i barnehagelærerstudiet :. UNIPED. ISSN 1500-4538. 39(3), p. 211–227. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-03-03.
  • Aasebø, Turid Skarre; Midtsundstad, Jorunn H. & Willbergh, Ilmi (2015). Teaching in the age of accountability: Restrained by school culture? Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. 49(3), p. 273–290. doi: 10.1080/00220272.2015.1072249. Full text in Research Archive
  • Aasebø, Turid Skarre (2015). Teachers' discourses about the Norwegian national tests. In Hillen, Andrea Stefanie & Aprea, Carmela (Ed.), Instrumentalism in Education - Where is Bildung left?. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3054-9. p. 59–71.
  • Willbergh, Ilmi; Midtsundstad, Jorunn H. & Aasebø, Turid Skarre (2015). Mellom danning og resultater? Undervisning i Sogn og Fjordane og Aust-Agder. In Langfeldt, Gjert (Eds.), Skolens kvalitet skapes lokalt: Presentasjon av funn fra forskningsprosjektet "Lærende regioner". Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1861-5. p. 217–234.
  • Aasebø, Turid (2013). Skole og utdanning som likestillingens motor. In Stousland, Hanne & Witsø, Hilde (Ed.), Likestilling 2013. Kunnskap og innovasjon på Agder. Portal forlag. ISSN 978-82-92712-77-1. p. 59–72.
  • Aasebø, Turid Skarre (2011). The Professional Student - a Matter of Gender? : Learner Responsibility in Upper Secondary Schools. In Hillen, Andrea Stefanie; Sturm, Tanja & Willbergh, Ilmi (Ed.), Challenges facing contemporary didactics: Diversity of students and the role of new media in teaching and learning. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-2589-7. p. 77–92.
  • Aasebø, Turid Skarre (2011). Anti-schoolness in context: the tension between the youth project and the qualifications project. Social Psychology of Education. ISSN 1381-2890. 14(4), p. 503–518. doi: 10.1007/s11218-011-9153-3.
  • Aasebø, Turid Skarre (2010). Kjønn og skoletrøbbel. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 94(5), p. 371–383.
  • Aasebø, Turid Skarre (2008). Kønnede kundskabsforhandlinger i klasseværelset. Dansk pædagogisk tidsskrift. ISSN 0904-2393. p. 36–45.
  • Aasebø, Turid Skarre (2006). School achievements: how social structures and cultural discourses are negotiated in students' relationship to school, Hidden Dimensions of Education. Waxmann Verlag.
  • Aasebø, Turid Skarre (2005). Television as a marker of boys' construction of growing up. Young - Nordic Journal of Youth Research. ISSN 1103-3088. 13(Vol. 13, no. 2), p. 185–203.
  • Aasebø, Turid Skarre (2002). Kjønn - en saga blott? Å snakke om kjønn i lys av nyere kjønnsteori. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. p. 162–173.
  • Aasebø, Turid Skarre (2002). "... og så kan du være dama til Batman." Fiktive helter, realistiske heltinner, Kaldestad, Per Olav & Vold, Karin Beate (red.). Årboka. Litteratur for barn og unge. Det Norske Samlaget. p. 80–83.
  • Aasebø, Turid Skarre (2001). Hverdagslivets heltinner. Barn. ISSN 1357-4256. p. 97–112.

View all works in Cristin

  • Aasebø, Turid Skarre (2021). Kjønn, utdanning og bærekraft . Agder vitenskapsakademi. ISBN 978-82-8390-077-4. 8 p.
  • Aasebø, Turid Skarre (2012). Kunnskapsforhandlinger i klasserommet. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1217-0. 256 p.
  • Aasebø, Turid Skarre & Melhuus, E. Cathrine (2007). Rom för barn - rom för kunskap Kropp, kön, vänskap som pedagogiska utmaningar. Liber. ISBN 9789147084050. 181 p.
  • Aasebø, Turid Skarre & Melhuus, E. Cathrine (2005). Rom for barn - rom for kunnskap. Kropp, kjønn, vennskap og medier som pedagogiske utfordringer. Fagbokforlaget. ISBN 8245003182.

View all works in Cristin

  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2023). Kunderollen svekker kvaliteten i ph.d.-utdanninga. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2023). Cultural references in teaching: Challenges for general didactic theory.
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2022). InCom prosjektet på skolebesøk. Formidling og drøfting av forskningsresultater på skole som har deltatt som informanter i forskningsprosjektet.
  • Aasebø, Turid Skarre & Willbergh, Ilmi (2022). Teaching for a sustainable democracy through cultural references in the classroom - a Bildung-centred general didactic perspective.
  • Aasebø, Turid Skarre & Willbergh, Ilmi (2021). Beyond the postcolonial paradox – empowerment of students in a Bildung-centered general didactics perspective.
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2021). The Bildung of students by cultural references in teaching .
  • Aasebø, Turid Skarre (2020). Fremstillinger av kjønn i skole og utdanning, et middel til produksjon av likestilling eller ulikhet? .
  • Aasebø, Turid Skarre (2019). Å særbehandle gutter – en feil vei å gå. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Aasebø, Turid Skarre (2019). 'Etter Stoltenbergsutvalagets rapport'. Panelinnlegg og paneldebat.
  • Aasebø, Turid Skarre (2019). Mener vi overdriver kjønnsforskjellene. [Newspaper]. Fædrelandsvennen.
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2018). The implicit inclusion and exclusion of cultural references in classroom teaching.
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2018). The influence of outcome-based instructional activities – bridled by tradition? A study of lesson structure in Norwegian Lower Secondary classrooms.
  • Cameron, David Lansing; Birkeland, Nils Rune; Wergeland-Yates, Marit & Aasebø, Turid Skarre (2018). Possibilities for knowledge sharing? Workplace-based kindergarten teacher education.
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2017). Skoletimenes struktur med henblikk på undervisningsaktiviteter – et klasseromsforskningsprosjekt i norske ungdomsskoler.
  • Aasebø, Turid Skarre (2015). Danning og didaktisk praksis.
  • Aasebø, Turid Skarre (2015). Student positions in the perspective of democratic identity formation.
  • Willbergh, Ilmi; Midtsundstad, Jorunn H. & Aasebø, Turid Skarre (2015). Klasseromskommunikasjon i skolen i Aust-Agder og Sogn og Fjordane.
  • Aasebø, Turid Skarre (2015). Veier til voksenhet.
  • Willbergh, Ilmi & Aasebø, Turid Skarre (2015). Allowing Students Opportunities to Experince Meaning in Teaching - An Empirical Study from Norwegian Lower Secondary School.
  • Aasebø, Turid Skarre & Willbergh, Ilmi (2015). Teaching General Didactics in Teacher Education.
  • Aasebø, Turid (2015). Nye perspektiver på betydningen av kjønn . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. p. 96–97.
  • Aasebø, Turid (2015). 'Student positions in teaching communication'.
  • Aasebø, Turid; Willbergh, Ilmi & Midtsundstad, Jorunn H. (2014). KLARAS på skolebesøk 2 og 3.
  • Willbergh, Ilmi; Midtsundstad, Jorunn H. & Aasebø, Turid (2014). KLARAS i Aust-Agder.
  • Willbergh, Ilmi; Aasebø, Turid & Midtsundstad, Jorunn H. (2014). Meningsfull klassromskommunikasjon’ og elevprestasjoner.
  • Willbergh, Ilmi; Aasebø, Turid & Midtsundstad, Jorunn H. (2014). KLARAS på skolebesøk.
  • Willbergh, Ilmi; Aasebø, Turid & Midtsundstad, Jorunn H. (2014). Meaningful ‘teaching communication’ as teachers’ and students joint effort of verbal interpretation.
  • Aasebø, Turid & Midtsundstad, Jorunn H. (2013). Undervisningskommmunikasjon.
  • Willbergh, Ilmi; Midtsundstad, Jorunn H. & Aasebø, Turid (2013). Klasseromskommunikasjon i skolen i Aust-Agder og Sogn og Fjordane.
  • Willbergh, Ilmi; Aasebø, Turid & Midtsundstad, Jorunn H. (2013). Classroom Communication in Regional Contexts.
  • Aasebø, Turid (2013). Likestilling i barnehagen.
  • Aasebø, Turid (2013). Tekstsstruktur - et knippe eksempler på hvordan presentere og reflektere over metode og analyse.
  • Aasebø, Turid (2012). Kjønn, makt og balansegang i elevkulturen.
  • Aasebø, Turid (2012). Skoleprestasjoner og elevstrategier i klasserommet.
  • Aasebø, Turid Skarre & Willbergh, Ilmi (2011). The meaning of the matter in classroom contexts.
  • Aasebø, Turid Skarre (2011). Blodig alvor. Et sosiologisk blikk på barns lek.
  • Aasebø, Turid Skarre (2011). Skoleprestasjoner og elevstrategier i ungdomsskolen.
  • Aasebø, Turid Skarre (2009). Classroom culture and students' positions.
  • Aasebø, Turid Skarre (2009). 'Vinnere og tapere på kjønnsarenaen': Hvordan skapes kjønnsforskjeller og hvordan kan vi endre dem?
  • Aasebø, Turid Skarre (2009). Om å bli rett type jente - ekte elle rtilgjort, strebersk eller støyende. ?. 22(1), p. 32–33.
  • Aasebø, Turid Skarre (2009). The construction of interpretative frames for gendered positions in classroom.
  • Aasebø, Turid Skarre (2008). Falling Boys.
  • Aasebø, Turid Skarre (2008). Classroom culture - between nerds and social overheated students.
  • Aasebø, Turid Skarre (2007). Trenger vi fritidspedagogikk.
  • Aasebø, Turid Skarre (2007). Boys will be boys. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Aasebø, Turid Skarre (2007). Kunnskapsforhandlinger i klasserommet.
  • Aasebø, Turid Skarre (2007). Focusgroup research - construction or representation of meaning.
  • Aasebø, Turid Skarre (2006). Focus group as part of ethnographic studies.
  • Aasebø, Turid Skarre (2006). Medieinfisert barnekultur - omnipotente helter og hverdagslige heltinner.
  • Aasebø, Turid Skarre (2006). Being sociable in the school context.
  • Aasebø, Turid Skarre (2005). Superman versus Askeladden.
  • Aasebø, Turid Skarre & Melhuus, E. Cathrine (2005). Children's construction of knowledge in children's culture: in opposition or in dialogue with educational knowledge?
  • Aasebø, Turid Skarre (2004). 'Helt konge, skjønner ikke at jeg orka'. Tv-bruk i unge gutters tilbakeblikk.
  • Aasebø, Turid Skarre (2004). Fiksjonsfigurer i fri flyt. Barnehagen : tidsskrift for barnehagefolk. ISSN 1501-9667. 6, p. 12–14.
  • Aasebø, Turid Skarre (2003). Elektroniske medier som markører i gutters kjønnskonstruksjon.
  • Aasebø, Turid Skarre (2003). From kids to teenageers - patterns in boys' use of media.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 11:41 AM