Norwegian version of this page

Magnhild Selås

Professor
Department of Nordic and Media Studies
Phone
+47 38141356
Mobile phone
+4791615522
Office E2076 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Research groups

Areas of responsibility

Studies in Nordic languages, including Icelandic and Faroese. Ph.D. in dialect change. Interested in early language aquisition, aquisition of variation, early literacy and language disorders. Leader of the language policy committee at the University of Agder. 

Research

Child language acquisition, phonology, communication, language disorders, Nordic languages

Academic interests

Language acquisition, language disorders, language history, early education, literacy, sociolinguistics, dialectology

Selected publications

Selås, M., & Helland, W. A. (2016). Pragmatic language impairment in children with Noonan syndrome. Clinical Linguistics & Phonetics30(11), 899-910.

Selås, M. og Helland Gujord, A.-K. (2017). Språkmøte i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget

Breivega, K. og Selås, M. (2018). Skriveboka. Oslo: Det norske Samlaget. 

Gujord, A. K. H., Neteland, R., & Selås, M. (2018). Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling–ein longitudinell kasusstudie. NOA-Norsk som andrespråk, (1-2).

Selås, M., & Neteland, R. (2019). Norwegian children's acquisition of the dialect feature r. RASK

Selås, M. (2020). Ordlæring i eit begynnarperspektiv. I: Ulland og Jensen (red.): Ord og begreper i klasserommet. Bergen: Fagbokforlaget. 

Selås, M. (2024) Language profiles in Noonan Syndrome – A multiple case study, Clinical Linguistics & Phonetics, DOI: 10.1080/02699206.2023.2298976

Tuition

Teach ceveral courses in language acquisition, linguistics, eastern Nordic linguistics and western Wordic linguistics (Icelandic and Faroese). 

Short biography

University of Stavanger, Moscow State University, University of Bergen, University of Agder

Publications

  • Selås, Magnhild (2024). Language profiles in Noonan Syndrome–A multiple case study. Clinical Linguistics & Phonetics. ISSN 0269-9206. doi: 10.1080/02699206.2023.2298976.
  • Neteland, Randi; Selås, Magnhild & Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Kor e alle k-ar hen? Variasjon mellom k- og v- i spørjeord blant bergenske barnehagebarn. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). ISSN 1892-2449. 12(1), p. 295–317. doi: 10.15845/bells.v12i1.3518.
  • Selås, Magnhild (2021). A short description of some aspects of the traditional Valle dialect in Setesdal. In Jahr, Ernst Håkon & Rambø, Gro-Renée (Ed.), Norsk språk i rom og tid. Novus Forlag. ISSN 9788283900682. p. 77–92.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi & Selås, Magnhild (2021). Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation. RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation. ISSN 0909-8976. 53, p. 5–36. Full text in Research Archive
  • Selås, Magnhild (2020). Å undersøke munnleg språkutvikling i skulealder. In Neteland, Randi & Aa, Leiv Inge (Ed.), Master i norsk. Metodeboka 2. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035710. p. 198–215.
  • Selås, Magnhild & Neteland, Randi (2019). Norwegian children's acquisition of the dialect feature r . RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation. ISSN 0909-8976. 49(1), p. 5–23. Full text in Research Archive
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi & Selås, Magnhild (2018). Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 34(1-2), p. 93–127. Full text in Research Archive
  • Selås, Magnhild & Helland, Wenche A (2016). Pragmatic language impairment in children with Noonan syndrome. Clinical Linguistics & Phonetics. ISSN 0269-9206. 30(11), p. 899–910. doi: 10.1080/02699206.2016.1188422. Full text in Research Archive
  • Selås, Magnhild (2011). Bibliographie. Sociolinguistica : Internationales Jahrbuch fuer Europaeische Soziolinguistik. ISSN 0933-1883. 25, p. 269–271.
  • Selås, Magnhild (2011). Nordisk språksosialisering i ei spennande framtid. In Akselberg, Gunnstein & Bugge, Edit (Ed.), Vestnordisk språkkontakt gjennom 1200 år. Føroya Fródskaparfelag. ISSN 978-99918-65-36-2. p. 201–218.
  • Selås, Magnhild (2010). Soziolinguistische Bibliographie europäischer Länder für 2008. Sociolinguistica : Internationales Jahrbuch fuer Europaeische Soziolinguistik. ISSN 0933-1883. 24, p. 343–346.
  • Selås, Magnhild (2010). Små barn og konsonantgrupper : innlæring av #sC i eit vestnorsk materiale. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift. ISSN 0800-3076. 28(1), p. 77–90.
  • Selås, Magnhild (2007). Sørlandet - ein språkleg region? Å sjå samfunnet gjennom språket. Heidersskrift til Helge Sandøy på 60-årsdagen 14.06.2007. Novus Forlag. p. 189–197.

View all works in Cristin

  • Breivega, Kjersti Maria Rongen & Selås, Magnhild (2024). Skriveboka. Innføring i skriveopplæring. Det Norske Samlaget. ISBN 978-82-340-1315-7. 300 p.
  • Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (2023). Leik i norskfaget. Fagbokforlaget. ISBN 9788245040203. 188 p.
  • Breivega, Kjersti Maria Rongen & Selås, Magnhild (2019). Skriveboka. Innføring i skriveopplæring. Ebok i Alltekst. Det Norske Samlaget. ISBN 9788252199505. 260 p.
  • Breivega, Kjersti Maria Rongen & Selås, Magnhild (2018). Skriveboka. Innføring i skriveopplæring. Samlaget. ISBN 978-82-521-9567-5. 260 p.
  • Selås, Magnhild & Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget. ISBN 9788245020823. 221 p.

View all works in Cristin

  • Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (2024). Korleis kan barnehagen arbeide med tidleg litterasitet-som-hending? .
  • Selås, Magnhild (2024). Språk og utdanning.
  • Selås, Magnhild (2024). Språk og Noonan syndrom. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 2, p. 16–22. Full text in Research Archive
  • Selås, Magnhild (2024). Språkferdigheitar og Noonan syndrom.
  • Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (2023). Leik, danning og litterasitet. In Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (Ed.), Leik i norskfaget. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040203. p. 53–70.
  • Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (2023). Eigarskap og styring av leiken. In Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (Ed.), Leik i norskfaget. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040203. p. 37–51.
  • Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (2023). Leiken og skulen. In Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (Ed.), Leik i norskfaget. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040203. p. 17–36.
  • Skattør, Tone Helene & Selås, Magnhild (2023). Fri leik som inngang til læring og språklæring.
  • Selås, Magnhild (2023). Metalinguistic awareness in children in a conservative dialect area.
  • Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (2023). Lektor Lomsdalens innfall - norsk skole i bredt format. Selås og Skattør om leik i norskfaget. [Internet]. https://lektorlomsdalen.no/2023/12/ll-546-selas-og-skattor-o.
  • Halverson, Sandra Louise & Selås, Magnhild (2023). Norsk fagspråk må telle på CVen. Khrono.
  • Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (2023). Leik i norskfaget.
  • NRK, Dagsnytt atten & Selås, Magnhild (2023). 6-åringer og lek.
  • Selås, Magnhild (2022). Moderne vallemål slik det blir brukt i barnehagane i Valle, Setesdal.
  • Selås, Magnhild (2022). Dialect changes in Valle, southern Norway – dialect death as we speak? .
  • Selås, Magnhild (2022). Norsk fagspråk fremjar demokrati. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Selås, Magnhild (2022). Moderne vallemål .
  • Selås, Magnhild (2022). Framvandrarane.
  • Schulte, Michael & Selås, Magnhild (2021). Serien Framvandrerne (Beforeigners) og norskfaget. Nokre betraktningar om bruken av språk og runer. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. p. 42–47.
  • Selås, Magnhild (2021). Om håndskrift. [Radio]. NRK Sørlandet.
  • Selås, Magnhild (2020). Litt om vegårsheidialekten.
  • Selås, Magnhild (2020). Budsjett av dimensjonar, eller pengar spart? . Agderposten. ISSN 0805-3723.
  • Ulland, Gro; Selås, Magnhild & Jensen, Renate (2020). Innledning. In Ulland, Gro & Jensen, Renate (Ed.), Ord og begreper i klasserommet . Fagbokforlaget. ISSN 9788245025125. p. 11–19.
  • Selås, Magnhild (2020). Ordlæring i eit begynnarperspektiv. In Ulland, Gro & Jensen, Renate (Ed.), Ord og begreper i klasserommet . Fagbokforlaget. ISSN 9788245025125. p. 21–40.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi & Selås, Magnhild (2019). Learning to ask questions in Norwegian L1 and L2.
  • Glosvik, Øyvind; Bjørkkjær, Tormod; Heggen, Marianne Presthus & Selås, Magnhild (2018). Barnkunne - Presentasjon/bod under Arendalsuka 2018.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi & Selås, Magnhild (2018). Innlæring av spørsmålstypar i norsk som første- og andrespråk.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi & Selås, Magnhild (2018). Framvekst av syntaks i tidleg andrespråksutvikling .
  • Bugge, Edit; Selås, Magnhild & Gujord, Ann-Kristin Helland (2017). Språket i bruk. In Selås, Magnhild & Gujord, Ann-Kristin Helland (Ed.), Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 9788245020823. p. 63–94.
  • Cejka, Dagmar Andrea; Gujord, Ann-Kristin Helland & Selås, Magnhild (2017). Ein mangfaldig barnehage. In Selås, Magnhild & Gujord, Ann-Kristin Helland (Ed.), Språkmøte i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 9788245020823. p. 9–33.
  • Neteland, Randi; Bugge, Edit; Selås, Magnhild & Cejka, Dagmar Andrea (2017). Multilingual Norwegian kindergartens.
  • Cejka, Dagmar Andrea; Selås, Magnhild; Bugge, Edit; Neteland, Randi & Gujord, Ann-Kristin Helland (2016). The Linguistic Climate in a Multilingual Kindergarten in Norway.
  • Selås, Magnhild & Selås, Magnhild (2016). Speech production and speech perception in children aged six with cleft lipo and/or palate.
  • Selås, Magnhild & Selås, Magnhild (2016). Langugage skills in Noonan Syndrom.
  • Selås, Magnhild & Selås, Magnhild (2016). Language skills in Noonan Syndrom.
  • Zilmer, Kristel; Heide, Eldar; Neteland, Randi; Rønning, Morten; Selås, Magnhild & Ytreland, Stina [Show all 7 contributors for this article] (2016). Vil du lære å skrive runeskrift?
  • Selås, Magnhild & Helland, Wenche A (2015). Pragmatiske språkvanskar hos barn med Noonans syndrom.
  • Bugge, Edit; Gujord, Ann-Kristin Helland; Neteland, Randi & Selås, Magnhild (2015). Språkleg praksis i ein multikulturell barnehage.
  • Selås, Magnhild (2015). Språkferdigheitar hos barn og unge med leppe-kjeve-ganespalte.
  • Selås, Magnhild (2015). Språket til barn og unge med Noonan syndrom.
  • Helland, Turid; Morken, Frøydis; Jones, Lise Øen; Helland, Wenche A. & Selås, Magnhild (2015). Early detection of children at risk of school failure caused by language impairment.
  • Selås, Magnhild (2013). Språk og Noonan syndrom.
  • Selås, Magnhild (2013). Språkleg kompetanse hos barn med Noonan syndrom.
  • Selås, Magnhild & Kristoffersen, Kristian Emil (2012). Språkutviklinga til eit barn med Noonans syndrom.
  • Selås, Magnhild (2012). Korleis barn lærer å seie grønn, blå, snø og spade. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. p. 36–40.
  • Selås, Magnhild (2011). Den skrivande førskulelæraren.
  • Selås, Magnhild & Gulbrandsen, Morten Stenseng (2011). -Dialektbruk i film og tv øker barns språkforståelse. Q-barnekultur.
  • Selås, Magnhild (2011). Presentasjon av moderne islandsk.
  • Selås, Magnhild (2011). barns tileigning av konsonantgrupper.
  • Selås, Magnhild (2011). Språkutviklinga til eit barn med Noonan Syndrom.
  • Selås, Magnhild (2010). Sosiolingvistiske strukturar i vest-Norden.
  • Selås, Magnhild (2010). Språktesting i barnehagane Presentasjon i Utdanningsforbundet avd Bergen.
  • Selås, Magnhild (2010). Tileigning av konsonantgrupper.
  • Selås, Magnhild (2010). Barns tileigning av konsonantgrupper.
  • Selås, Magnhild (2010). Intervju om barnespråk.
  • Selås, Magnhild (2009). Soziolinguistische Bibliographie europäischer Länder für 2007 Sociolinguistic Bibliography of European Countries for 2007, Blbliographie sociolinguistique des pays européens pour 2007. In Ammon, Ulrich (Eds.), Sociolinguistica. Internationales Jahrbuch für Europäische Soziolinguistik 23/2009. Max Niemeyer. ISSN 978-3-484-60586-2. p. 182–289.
  • Selås, Magnhild (2008). Soziolinguistische Bibliographie europäischer Länder für 2006 Sociolinguistic Bibliography of European Countries for 2006, Bibliographie sociolinguistique des pays européens pour 2006, sociolinguistica. Max Niemeyer. ISSN 9783484605282. p. 209–308.
  • Selås, Magnhild (2003). Dialektal variasjon og endring aust på Agder : beskrive og forklart ved to språklege variablar. Universitetet i Bergen. ISSN 8249702034.

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 10:45 AM