Research
- Children's literature
- Young adult literature
- Fantastic literature
- Fantasy
- Children's poetry
- Song Poetry
- Picture books
Tuition
NO-155
NO-157
NO-159
STM-100
NO-410
NO-414
Publications
-
-
Helgesen, Anne Margrethe; Karsrud, Fridunn Tørå & Takle, Cecilie
(2024).
Stemmen i radioen. Anne-Cath. Vestly og Barnetimen for de minste.
In Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie (Ed.),
Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202784348.
p. 56–71.
Show summary
Anne-Cath. Vestly var en av våre viktigste og mest toneangivende barnebokforfattere i siste halvdel av 1900-tallet, og for flere generasjoner var hun Norges kanskje høyest elskede radiostemme i programmet Barnetimen for de minste. Gjennom bøker, lydbøker og filmatiseringer kan også dagens lesere bli kjent med Ole Aleksander Filibom-bom-bom, mormor og de åtte ungene, Lillebror og Knerten, Aurora, Guro og alle de andre karakterene Vestly har skapt.
Denne boka viser at Anne-Cath. Vestlys verdier og unike forståelse for barns måte å være i verden på fortsatt har mye å lære og fortelle oss. Boka byr på diskusjoner av forfatterskapet opp mot aktuelle temaer i vår tid, som blant annet barnesyn, mangfold, bærekraft, livsmestring og relasjonell etikk. I tillegg får leseren god oversikt og mange dypdykk i Vestlys fortellinger, samt innblikk i hennes arbeidsmetode som forfatter, skuespiller og barnetimevert.
Boka er aktuell for alle som er interessert i Anne-Cath. Vestly og i barne- og ungdomslitteratur. Den er særlig relevant for forskere og studenter i barnehagelærer-, grunnskolelærer- og lektorutdanning, bibliotekar- og skolebibliotekarutdanning, og på studier om litteratur, medie- og kommunikasjonsfag, ikke minst studenter som ønsker å skrive en bachelor- eller masteroppgave om Vestlys forfatterskap.
Forfatterne er litteraturforskere fra Institutt for nordisk og mediefag og Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder, og i tillegg bidrar Vestly-biograf Anne Helgesen.
-
Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie
(2024).
Anne-Cath. Vestly - den ukronede dronningen av norsk barnelitteratur.
In Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie (Ed.),
Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202784348.
p. 11–21.
Show summary
Anne-Cath. Vestly var en av våre viktigste og mest toneangivende barnebokforfattere i siste halvdel av 1900-tallet, og for flere generasjoner var hun Norges kanskje høyest elskede radiostemme i programmet Barnetimen for de minste. Gjennom bøker, lydbøker og filmatiseringer kan også dagens lesere bli kjent med Ole Aleksander Filibom-bom-bom, mormor og de åtte ungene, Lillebror og Knerten, Aurora, Guro og alle de andre karakterene Vestly har skapt.
Denne boka viser at Anne-Cath. Vestlys verdier og unike forståelse for barns måte å være i verden på fortsatt har mye å lære og fortelle oss. Boka byr på diskusjoner av forfatterskapet opp mot aktuelle temaer i vår tid, som blant annet barnesyn, mangfold, bærekraft, livsmestring og relasjonell etikk. I tillegg får leseren god oversikt og mange dypdykk i Vestlys fortellinger, samt innblikk i hennes arbeidsmetode som forfatter, skuespiller og barnetimevert.
Boka er aktuell for alle som er interessert i Anne-Cath. Vestly og i barne- og ungdomslitteratur. Den er særlig relevant for forskere og studenter i barnehagelærer-, grunnskolelærer- og lektorutdanning, bibliotekar- og skolebibliotekarutdanning, og på studier om litteratur, medie- og kommunikasjonsfag, ikke minst studenter som ønsker å skrive en bachelor- eller masteroppgave om Vestlys forfatterskap.
Forfatterne er litteraturforskere fra Institutt for nordisk og mediefag og Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder, og i tillegg bidrar Vestly-biograf Anne Helgesen.
-
Takle, Cecilie
(2023).
Humour in the Stories about Buster Oregon Mortensen.
Nordlit.
ISSN 0809-1668.
51(2),
p. 50–63.
Full text in Research Archive
-
Takle, Cecilie
(2022).
Urbane grenseoverskridelser. Om fantasy og skrivestartere.
In Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Arnesen Moseid, Elin & Slettan, Svein (Ed.),
Elevene og litteraturen : Estetisk lesing på barnetrinnet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202718848.
-
-
Bjørkøy, Aasta Marie Bjorvand & Takle, Cecilie Cathrine
(2018).
Fra egobevissthet til økobevissthet. Om Siri Pettersens roman Bobla.
In Slettan, Svein (Eds.),
Fantastisk litteratur for barn og unge.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-2296-4.
p. 145–155.
Show summary
Fantastisk litteratur er vår tids eventyrfortellinger og skaper stor leseglede hos barn og unge. Denne boka gir et innblikk i bøker og serier som barn og unge leser i dag.
Boka viser mangfoldet i den fantastiske litteraturen for barn og unge, og den gir en rekke eksempler på hvordan en kan nærme seg slik litteratur analytisk. Forfatterne drøfter også hvorfor fantastisk litteratur skaper så stort engasjement, og hvilke funksjoner den kan ha for unge lesere.
Fantastisk litteratur byr på god og fantasirik underholdning, og som bidragene i denne boka viser, kan den også behandle dype eksistensielle spørsmål, etiske dilemma og temaer som identitetsutvikling, flerkulturalitet og økologisk bærekraft.
Boka henvender seg til lærere, studenter og forskere, bibliotekarer og andre som ønsker mer kunnskap om aktuell fantastisk litteratur for barn og unge.
-
View all works in Cristin
-
Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie
(2024).
Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202784348.
228 p.
Show summary
Anne-Cath. Vestly var en av våre viktigste og mest toneangivende barnebokforfattere i siste halvdel av 1900-tallet, og for flere generasjoner var hun Norges kanskje høyest elskede radiostemme i programmet Barnetimen for de minste. Gjennom bøker, lydbøker og filmatiseringer kan også dagens lesere bli kjent med Ole Aleksander Filibom-bom-bom, mormor og de åtte ungene, Lillebror og Knerten, Aurora, Guro og alle de andre karakterene Vestly har skapt.
Denne boka viser at Anne-Cath. Vestlys verdier og unike forståelse for barns måte å være i verden på fortsatt har mye å lære og fortelle oss. Boka byr på diskusjoner av forfatterskapet opp mot aktuelle temaer i vår tid, som blant annet barnesyn, mangfold, bærekraft, livsmestring og relasjonell etikk. I tillegg får leseren god oversikt og mange dypdykk i Vestlys fortellinger, samt innblikk i hennes arbeidsmetode som forfatter, skuespiller og barnetimevert.
Boka er aktuell for alle som er interessert i Anne-Cath. Vestly og i barne- og ungdomslitteratur. Den er særlig relevant for forskere og studenter i barnehagelærer-, grunnskolelærer- og lektorutdanning, bibliotekar- og skolebibliotekarutdanning, og på studier om litteratur, medie- og kommunikasjonsfag, ikke minst studenter som ønsker å skrive en bachelor- eller masteroppgave om Vestlys forfatterskap.
Forfatterne er litteraturforskere fra Institutt for nordisk og mediefag og Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder, og i tillegg bidrar Vestly-biograf Anne Helgesen.
View all works in Cristin
-
Takle, Cecilie
(2024).
That Which Is Not Shown: Buster's Mother in the Book and on Screen (presentasjon og panelbidrag).
-
-
-
Takle, Cecilie
(2023).
Det kommer aldrig va över för mig, Olaug.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Takle, Cecilie
(2023).
Both Words and Worlds: The Figure and Character Eva in Håkan Hellström’s Sung Poetry.
-
Takle, Cecilie
(2022).
Fantasy og skriveundervisning.
-
Takle, Cecilie
(2022).
Foredrag: Urbane grenseoverskridelser. Om fantasy og skrivestartere.
-
Takle, Cecilie
(2022).
Fra alkoholisert overgriper til komisk surrekopp.
Om humor i Bjarne Reuters Busters verden i bok og på film
.
-
Takle, Cecilie Cathrine
(2022).
Fortellerteknikk i Harry Potter og de vises stein.
-
Takle, Cecilie
(2021).
Innføring i fantastisk litteratur.
-
Takle, Cecilie
(2018).
Live and let Live. The human, the non-human and the transhuman in fantastic literature. .
-
Takle, Cecilie
(2018).
Honor and Storytelling.
-
Takle, Cecilie Cathrine
(2018).
The Girl with No Tail. Stigma and Shame in The Raven Rings
.
-
Takle, Cecilie Cathrine
(2018).
Honor Codes, Gender and Violence in Fantasy Literature.
-
Takle, Cecilie
(2017).
Spatiality and Media Literacy.
-
Takle, Cecilie
(2017).
Kvalitet og fantasy.
-
Takle, Cecilie Cathrine
(2017).
Norrøne strømninger i norsk fantasy.
Bokvennen.
ISSN 0802-1953.
-
Takle, Cecilie Cathrine
(2017).
Norrøne strømninger i norsk fantasy.
BLA - Bokvennen litterær avis.
ISSN 2464-3971.
-
Takle, Cecilie Cathrine
(2020).
Honor Codes in Siri Pettersen's The Raven Rings.
07 Gruppen.
Show summary
The dissertation “Honor Codes in Siri Pettersen’s The Raven Rings” examines the portrayal of
honor in the fantasy books Odin’s Child (2013), The Rot (2014) and The Might (2015)
through close-reading and character analysis. Using theory and terminology from Kwame
Anthony Appiah, Robert L. Oprisko, Frank Henderson Stewart, Anthony Cunningham, James
Bowman and Erving Goffman, I explore the honor codes of the trilogy, and investigate how
they regulate individuals, smaller groups and the society in the story. Honor is closely linked
to class and egalitarianism. Some characters are motivated by external honor, such as
reputation and glory, while others are driven by internal honor codes, such as moral integrity,
and the absence of stigma and shame. To structure the analysis, I have constructed the term
“honor project”, which is an honor themed variant of Greimas’ actantial model from 1966. I
also discuss the intricate relationship between honor and storytelling, and address the
connection between fantasy heroes and honor.
The development of honor’s function in the society in The Raven Rings largely coincides with
honor’s development in the Scandinavian culture from the Viking ages and to our
contemporary society. There has been a shift from external honor codes to internal honor
codes, and the modern honor in some way similes moral virtues. The peritexts of The Raven
Rings shape the reader’s sympathies and antipathies for the characters of the trilogy, in a
direction of favoring those characters who are stigmatized and whose honor projects are to be
rid of the stigma and to achieve fundamental dignity, rather than to chase status and power.
The main character Hirka becomes a representative for Cunningham’s modern honor code,
and for Aristotle’s intermediacy between improper pride and humility, which best can be
described as dignity. Honor can only be described and defined within a cultural and historical
context, and is relative to individuals.
-
Takle, Cecilie Cathrine
(2014).
Det kompetetente barnet. Etikk og estetikk i Maria Parrs Tonje Glimmerdal.
Universitetet i Agder.
View all works in Cristin
Published
Apr. 16, 2024 11:28 AM