Publications
-
Nordbø, Birgitte Stien
(2023).
Å åpne elevenes fantasi gjennom kollektiv historieskaping.
In Selås, Magnhild & Skattør, Tone Helene (Ed.),
Leik i norskfaget.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245040203.
p. 131–151.
-
Nordbø, Birgitte Stien
(2022).
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay .
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift.
ISSN 0332-5296.
59(2),
p. 48–55.
doi:
10.18261/drama.59.2.9.
Full text in Research Archive
Show summary
Hvordan kan barnehagen skape gode vilkår for flytopplevelser i dramatisk lek? Dette essayet bygger på et feltarbeid gjennomført i forbindelse med mitt masterprosjekt Når fiksjonen møter institusjonen (Nordbø, 2021). Med bakgrunn i en undersøkelse av hva som påvirker femåringers muligheter til å oppleve flyt i dramatisk lek i barnehagen, ser jeg på hvordan flyt oppstår i leken og hvordan flyt blir påvirket av omgivelsene. Csikszentmihalyi’s flytbegrep (2014) og Gadamers filosoferende betraktninger om lekens vesen (1960/2012) brukes som et teoretisk rammeverk for å forstå påvirkningskreftene. Rammeplan for barnehagen (2017) gir ulike arbeidsmåter for ansattes involvering i leken. I essayet blir to lekobservasjoner beskrevet slik at leseren kan få innblikk i flytopplevelsen i leken og rammefaktorenes påvirkning, fra barnets perspektiv. Observasjonene blir undersøkt ved å analysere indre påvirkningskrefter som improvisasjonsflyt og ytre påvirkningskrefter som kamper om rom og rekvisitter og ulike forstyrrelser, samt ansattes involvering i leken.
View all works in Cristin
-
-
Nordbø, Birgitte Stien
(2021).
"Når fiksjonen møter institusjonen".
Universitetet i Agder.
Show summary
Gadamers og Huizingas filosoferende betraktninger om lekens vesen, beskriver at den er kjennetegnet av en frem- og tilbake-bevegelse, som medfører intensitet og tilstedeværelse, og en følelse av at leken går av seg selv. I følge Csikszentmihalyi krever flyt konsentrert oppmerksomhet og at man ikke er i forhandlinger med andre. Greve og Kristiansen peker på at den dramatiske leken har dårlige vilkår i barnehagen, ettersom mange barn leker i relativt små lokaler, der ulike og gjerne motstridende leker finner sted i samme rom. Nordtømme beskriver «mellomrommet», som et reelt og samtidig fiktivt sted, som blir mest synlig når barna forsvarer dette mot inntrengere. Dette «mellomrommet» ser ut til å stadig bli utfordret i barnehagen. Jeg har undersøkt hva som påvirker femåringers muligheter for å oppleve flyt i dramatisk lek, i barnehagen. For å undersøke dette har jeg gjennomført et feltarbeid i en barnehage, der deltagende observasjon, supplert med intervju har vært datainnsamlingsmetoder. Funnene tyder på at ulike forstyrrelser er hovedgrunnen til at flyten hindres. Funnene viser også at barn klarer å skape «mellomrom», der de kan leke uforstyrret. Barnas kompetanse i improvisasjon og dramaturgi, ser ut til å medvirke til å skape flyt i dramatisk lek. Samspillet mellom barna, påvirker om barna får brukt sin kompetanse. Personalet har stor innvirkning når det gjelder å skape gode rammebetingelser. Deres deltagelse i leken ser i mange tilfeller ut til å hindre brudd og skape både flyt og gode samspill. Jeg diskuterer hvordan rammebetingelsene påvirker barnas muligheter til å oppnå flyt i sin lek. For å verdsette leken som en verdi i seg selv, kreves at man legger til rette for en praksis der barn og ansatte får tid og rom til å gå inn i lekende samspill, slik at leken preges av hengivenhet og tilstedeværelse.
Nøkkelord: Lek, dramatisk lek, barnehage, dramaturgiske elementer, improvisasjon, flyt, rammebetingelser
View all works in Cristin
Published
Apr. 16, 2024 11:25 AM