Norwegian version of this page

Åse Haraldstad

Associate Professor
Department of Education
Phone
+47 38141501
Mobile phone
+4797143438
Office E2309 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Areas of responsibility

Cand Polit

Research

Academic interests

Philosophy for Children

Teacher Education

Theory and Practice

Narrativ Knowledge

Ethics in School and Education

Publications

  • Haraldstad, Åse; Kristiansen, Aslaug & Endresen, Kristin (2024). Hva får lærere til å bli i skolen? Meningsbærende element i læreryrket. In Bøje, Jan Ditlev; Kristiansen, Aslaug; Gustafsson Nyckel, Jan & Rothuizen, Jan Jaap (Ed.), Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. Erasmus pluss prosjekt. Syddansk Universitetsforlag. ISSN 978-87-408-3509-0.
  • Endresen, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2024). Mening som en kollektiv prosess – samskaping mellom lærerstudenter, praksislærere i «lærerutdanningsskoler» og faglærere på universitetet. In Bøje, Jan Ditlev; Kristiansen, Aslaug; Gustafsson Nyckel, Jan & Rothuizen, Jan Jaap (Ed.), Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser. Erasmus pluss prosjekt. Syddansk Universitetsforlag. ISSN 978-87-408-3509-0.
  • Haraldstad, Åse; Tveit, Anne Dorthe & Kovac, Velibor Bobo (2022). Democracy in schools: qualitative analysis of pupils’ experiences of democracy in the context of the Norwegian school. Cambridge Journal of Education. ISSN 0305-764X. 52(1), p. 73–89. doi: 10.1080/0305764X.2021.1935738. Full text in Research Archive
  • Guribye, Eugene; Rambø, Gro-Renée; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade; Hellang, Bente Velle & Haraldstad, Åse [Show all 7 contributors for this article] (2021). Inquiry-based learning as a tool during transitions in the teacher education program. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(1), p. 60–74. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-06.
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2019). Profesjonsetikk for lærer - i lys av styring og pedagogisk ledelse. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 4(103), p. 239–251. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2019-04-05.
  • Haraldstad, Åse & Kristiansen, Aslaug (2019). Building bridges – between the pre-service teachers’ school experiences and the teaching of an educational content. A narrative approach. Journal of Curriculum Studies. ISSN 0022-0272. p. 1–12. doi: 10.1080/00220272.2019.1658229.
  • Jortveit, Maryann & Haraldstad, Åse (2018). Når usikkerhet er utgangspunkt for samarbeid: Om samarbeid mellom minoritetsspråklige foreldre og barnehagen eller skolen. In Omdal, Heidi & Thygesen, Ragnar (Ed.), Å falle mellom to stoler. Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02944-3. p. 171–182.
  • Rambø, Gro-Renee; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse & Hellang, Bente Velle [Show all 7 contributors for this article] (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. In Johnsen, Hans Christian Garmann; Torjesen, Stina & Ennals, Richard (Ed.), Higher Education in a Sustainable Society. Springer. ISSN 978-3-319-15918-8. p. 51–64. doi: 10.1007/978-3-319-15919-5_4.
  • Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse; Hellang, Bente Velle; Håøy, Annbjørg & Kristiansen, Aslaug [Show all 7 contributors for this article] (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. In Johnsen, Hans Christian Garmann; Torjesen, Stina & Ennals, Richard (Ed.), Higher Education in a Sustainable Society. Springer. ISSN 978-3-319-15918-8. p. 51–64. doi: 10.1007/978-3-319-15919-5_4.
  • Haraldstad, Åse (2013). Å lære med forståelse : om grunnleggende ferdigheter i alle fag. In Langfeldt, Gjert & Moe, Vegard Fusche (Ed.), Å lære å bli lærer : en begrunnelse og en oversikt. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-38471-5. p. 108–130.
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2011). Et samarbeidsprosjekt med skoleeier. Skole-hjem prosjekt et eksempel. In Presthus, Anne Marie (Eds.), Fra teori til praksis og tilbake igjen Forsøk med praksis som integrerende element i lærerutdanningen - PIL-forsøket ved Universitetet i Agder. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-692-1. p. 76–99.

View all works in Cristin

  • Endresen-Maharaj, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2024). Exploring teachers approaches to polarization tendencies in groups of pupils.
  • Kristiansen, Aslaug; Endresen-Maharaj, Kristin & Haraldstad, Åse (2024). Exploring teachers approaches to polarization tendencies in student groups.
  • Elmies-Vestergren, Alexander; Aarli, Eivind; Haldammen, Eva Nordby; Amdal, Irina Ivashenko; Endresen-Maharaj, Kristin & Haraldstad, Åse (2024). Vi trenger et rikere bilde av lærervirkeligheten. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Jortveit, Maryann & Haraldstad, Åse (2023). Hva skjuler seg bak studentenes drop-out intensjoner?
  • Kristiansen, Aslaug; Haraldstad, Åse & Endresen, Kristin (2023). – Læreryrket må fylles med mening igjen. [Internet]. https://www.uia.no/nyheter/laereryrket-maa-fylles-med-mening.
  • Haraldstad, Åse; Kristiansen, Aslaug & Endresen, Kristin (2023). Hva får lærere til å bli i skolen?Meningsbærende element i læreryrket.
  • Endresen, Kristin; Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2023). Mening som en kollektiv prosess - samskaping mellom lærerstudenter, praksislærere i lærerutdanningsskoler og faglærere på universitetet.
  • Kristiansen, Aslaug; Endresen, Kristin & Haraldstad, Åse (2022). Exploring teachers’ approaches to polarization tendencies in the context of pupil’s interaction.
  • Endresen, Kristin; Haraldstad, Åse & Kristiansen, Aslaug (2021). Dialogue and critical thinking as prevention against antidemocratic attitudes .
  • Kristiansen, Aslaug; Haraldstad, Åse; Eikeland, Helen & Endresen, Kristin (2019). DEMBRA-tematikk i pedaogogikkundervisningen - tilbakeblikk og veien videre.
  • Haraldstad, Åse; Tveit, Anne Dorthe & Kovac, Velibor Bobo (2019). Pupils experiences with democratic arenas in school. Educating democratic citizens?
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2018). External Accountability and Professional Ethics for Teachers - Challenges and possibilities.
  • Briseid, Lars Gunnar & Haraldstad, Åse (2017). Etikkarbeid i skolen. Presentasjon av en undersøkelse av læreres fortellinger om hvilke etiske utfordringer de møter i hverdagen, analysert og diskutert i et styrings- og ledelsesperspektiv.
  • Kristiansen, Aslaug & Haraldstad, Åse (2013). Student Narratives as a Tool for Professional Development in Teacher Education (Paper).

View all works in Cristin

Published Apr. 16, 2024 11:10 AM