Research
Selected publications
Binfield-Skøie, T. (2021). «It’s normal children except for …». A qualitative study of kindergarten teachers’ experiences working with a multicultural group of children in kindergarten [Masters thesis] University of Agder. https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/2828643
Publications
-
Binfield-Skøie, Tina
(2023).
Like barn leker best? Likhetens flertydighet.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
ISSN 2387-5739.
9,
p. 102–114.
doi:
10.23865/ntpk.v9.4152.
Full text in Research Archive
Show summary
Nordisk barnehagetradisjon beskrives gjerne som egalitær, preget av sosiopolitiske ambisjoner om å redusere ulikhet mellom samfunnsgrupper (Bendixsen et al., 2018). Artikkelen drøfter flerkulturelle barns vilkår for deltagelse i barnehagen i lys av barnehagelæreres forståelser av likhet. Likhet kan bidra til å etablere grensemarkeringer for tilhørighet (Gullestad, 2001), men kan på samme tid markere ulikhet gjennom hverdagsprioriteringer (Ellmer, 2020). Tematisk analyse av dybdeintervjuer med fire barnehagelærere viser et dialektisk spenn i likhetsbegrepet – fra «å ikke gjøre forskjell» til «å gi like muligheter». Likhet kobles i intervjuene til sin motsetning – at alle er forskjellige. Barnehagen betraktes som en nøytral grunn der forskjeller utforskes ut fra hva vi har til felles. Deltagelse i fellesskapet overlates slik sett til barnets opplevelse av tilhørighet og identifisering av «det antatt like» i barnehagens innhold og praksis. Artikkelen bidrar med et kritisk blikk på likhetens flertydighet ved at forståelser av likhet kan bidra til opplevelser av ulikhet parallelt med intensjonen om like muligheter for alle.
View all works in Cristin
-
Binfield-Skøie, Tina
(2024).
Transitions within ECEC institutions: children co-constructing and exceeding institutional structures.
-
Rutanen, Niina; Revilla, Yaiza Lucas; Harju, Kaisa; Lago, Lina Söderman; Costa, Natália Meireles Santos da & Binfield-Skøie, Tina
[Show all 7 contributors for this article]
(2023).
Young children's transitions to and within educational systems (Yarn session) .
-
Binfield-Skøie, Tina
(2023).
Fra småbarns til storbarns - overganger innad i barnehagen.
-
Brandt, Lisa Annika; Binfield-Skøie, Tina; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Dale, Trine Smiseth
(2023).
Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap?
barnehage.no.
-
Engtrø, Randi; Dale, Trine Smiseth; Skreland, Lisbeth Ljosdal & Binfield-Skøie, Tina
(2022).
What's hanging on the wall?
-
Binfield-Skøie, Tina & Stray, Ingunn Elisabeth
(2022).
The shadows and power of literacy discourse-standards in Early Childhood Education.
-
Stray, Ingunn Elisabeth & Binfield-Skøie, Tina
(2022).
Moral superiority in Norwegian Early Childhood Education discourses of parenthood.
View all works in Cristin
Published
Apr. 16, 2024 11:07 AM