Bruker dramafaglig kompetanse hver dag som journalist

Ina Strøm, foto.

- Jeg må nesten klype meg i armen når jeg ser tilbake på alt vi fikk oppleve.

Ina Strøm

Faglærer i drama

Det hun lærte på faglærerutdanningen i teater ved UiA bruker hun blant annet til å lage underholdende TV og radio. Den siste tiden har hun vært med å lage Klovn til kaffen på TV Norge, og Tidenes Morgen på NRK P13.

- I løpet av en arbeidsuke har jeg kanskje å gjøre med både regissører, skuespillere, musikere, forfattere og artister. For å kunne stille relevante og gode spørsmål, må jeg kunne noe om fagene deres. I tillegg handler jobben min i stor grad om dramaturgi, historiefortelling og form – enten det er snakk om radio, TV, bilder eller tekst.

Troverdighet og kompetanse

Etter faglærerutdanningen i drama og teater ved Universitetet i Agder, studerte hun journalistikk ved Høgskolen i Volda. De to utdanningene har gitt henne en kombinasjon av verktøy og faglig kompetanse som er svært nyttig i jobben.

- I min jobb er det viktig å ha forståelse for kunstneriske prosesser. Selv om jeg ikke har endt opp som utøver eller pedagog, er min kunstfaglige bakgrunn fra UiA for eksempel helt avgjørende for min troverdighet overfor både arbeidsgivere og kilder. I mitt tilfelle har kombinasjonen av faglærerutdanningen fra Universitetet i Agder og journalistikkutdanningen fra Høgskulen i Volda gitt meg mange spennende utfordringer, som jeg trolig ikke hadde fått om jeg kun hadde hatt den ene av de to utdanningene.

- Bredt spekter av erfaringer

Hun husker tilbake på undervisningen på UiA som en fin miks av teori og praksis, som har gitt henne mye.

- Jeg må nesten klype meg i armen når jeg ser tilbake på alt vi fikk oppleve. Vi hadde praksisperioder i barneskole, på videregående skole, i kulturskole, på folkehøyskole, under teaterfestivaler, og på Haba na Haba Performing Arts Center i Nairobi, Kenya. Vi var sykehusklovner og spilte teater for skolebarn i Hellas. Vi satte opp en rekke større og mindre oppsetninger, både internt i klassen, tverrfaglig, og med eksterne regissører. Det hele var ledet av dyktige lærere og gjestelærere. Oppsummert: Årene ved UiA var utviklende på mange plan, og de har gitt meg et bredt spekter av erfaringer, som jeg er veldig takknemlig for.

FAKTA:

• Ina Strøm
  • 31 år
  • Journalist og tekstforfatter
  • Har blant annet jobbet som kulturreporter, produsent og vaktsjef i NRK, og med produksjon i Seefood TV
  • Faglærerutdanning i drama/teater fra Universitetet i Agder, og journalistutdanning fra Høgskolen i Volda