– Jeg ville valgt JCU om igjen om jeg kunne

Navn: Iren Tabak
Studium: Biologi, bachelor
På utveksling til: James Cook University Townsville, Australia

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Det har vært en drøm for meg å dra på utveksling helt siden jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg har alltid hatt lyst til å dra langt bort, slik at hverdagen skal føles minst mulig som hjemme. Jeg ville oppleve nye steder, nye kulturer og nye mennesker. Derfor valgte jeg Australia. James Cook University (JCU) Townsville er blant de fremste i verden på forskning innen marinbiologi. Det passet meg midt i blinken, siden jeg studerer biologi.

Det er ikke til å stikke under stol at jeg også valgte Australia på grunn av været: 30 grader og sol hver dag.

Hva er det som gjør James Cook University Townsville så spesielt?

Det første jeg tenker på er menneskene som jobber der. Alle er utrolig flinke til det de gjør, og som de fleste australiere er de veldig hyggelige. Alt er veldig uformelt og vennlig, samtidig er det profesjonelt. Det fikk meg til å føle meg trygg, og det ga grunnlag for et veldig godt læringsmiljø. Samtidig er JCU blant de øverste to prosentene av verdens beste universiteter. Jeg ville valgt JCU om igjen om jeg kunne.

Hvordan var studiene dine?

De var virkelig gode! Jeg har aldri lært så mye på et halvår. Hodet mitt er spekket med ny og fersk kunnskap som kommer rett fra havet. Og det er kunnskap jeg fortsatt bruker i hverdagen.

Lærerne holder en uformell tone, og gjør undervisningen ganske underholdende. Vi skrev en del oppgaver gjennom semesteret, det ga god trening i å skrive akademiske rapporter og tekster. Bacheloren virker ikke like skummel nå som den gjorde før jeg reiste ned.

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Opplevelser! Jeg har aldri hatt et halvår med så mye glede og morsomme stunder som dette utvekslingsåret. Jeg har møtt mennesker jeg aldri vil glemme og fått minner som får meg til å smile hver dag.

Townsville er ikke den største byen, men det er nok av ting å finne på der. Like utenfor ligger det en fantastisk øy, Magnetic Island, som ble ferieøyen vår i helgene. I tillegg ligger Whitsund Islands med den deilige Whithaven Beach en liten biltur unna. Den roadtripen er virkelig verdt det. Great Barrier Reef ligger bare en time fra Townsville med båt, og er et perfekt sted for en utflukt. Jeg tok dykkerlappen der nede, og så mye fisk og farger har jeg aldri sett før – i tillegg til skilpadder, hai, delfiner og hval. Vi hadde også en del wollabies (en liten versjon av kenguru) og gekkoer i hagen, som var hyggelige dyr å drikke morgenteen med.

Iren Tabak ser på utsikten, foto.

Har du tre tips til studenter som skal reise til samme sted?

1. Bruk tiden til å gjøre det du har lyst til, slik at du kommer hjem igjen med mange minner.
  2. Jobb godt med skolen, men ikke la den ta all tiden din. Du er tross alt på den andre siden av jordkloden, og det er mye å oppleve.
  3. Pass på å pakke riktig. Du trenger ikke mer enn én varm genser til sene kvelder, og ikke mer enn tre par sokker – for det meste går du rundt i sandaler. Ta også med nok penger, slik at du kan reise litt mens du er der nede.