Jump to main content

– Du vil ikke glemme noen øyeblikk!

Birgitte Johnsen

Kunst og håndverkstudent på utveksling til Montclair State University, USA

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Birgitte Johnsen, foto

– Jeg har alltid vært nysgjerrig på utveksling, men ikke tenkt noe mer på det. Men ei venninne av meg var på utveksling tidligere, og hun delte sine erfaringer med meg, som var en stor grunn til at jeg turte å ta steget å søke selv.

Hva er det som gjør institusjonen hvor du var på utveksling spesiell?

– Noe som var veldig spesielt med Montclair State University var at fra campus hadde du utsikt over New York City, som var veldig kult! Også var den store byen bare 40 minutter unna ved tog.

Hvordan var studiene dine på studiestedet?

– Jeg studerte Kunst og håndverk, så hadde et par praktiske fag hvor det var mye tegning. Det syns jeg var kjempegøy. Vi satt i ring og ofte tegnet etter en modell, og prøvde å gjøre det så realistisk som mulig. Lærte veldig mye!

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

– Jeg tar med meg videre gode vennskap med andre internasjonale studenter som bodde i samme blokk. Jeg tar med meg erfaringer av å være selvstendig, bruke et annet språk hver dag, og ikke minst de inntrykkene man får av å studere i et annet land som har annerledes læringsmiljø og regler. For eksempel at læreren foretrekker å bli kalt 'professor' og ikke fornavn.

Har du tre tips til studenter som skal reise på utveksling?

1. Ta bilder hele tiden, bruk film-funksjonen på kameraet, og dokumenter hele tiden. Du vil ikke glemme noen øyeblikk! Selv skrev jeg ofte i dagbok da jeg var utvekslet, og det angrer jeg ikke på.
  2. Sørg for å bli med på sosiale arrangementer, fordi vennskapene man får internasjonalt er helt unikt, og båndene blir så sterke!
  3. Heller ikke glem at du faktisk er student, så litt tid må faktisk settes av til skolearbeid og slik hvis du vil bestå med gode karakterer. Men man skal selvsagt ha det gøy også! Man er ikke på utveksling hvert år.
bilde av skolen