Jump to main content

– Det er noe spesielt ved å gå på et amerikansk universitet

Kamilla Kjøstvedt, foto.

Jeg dro på utveksling for å utvide horisonten min. Jeg studerer engelsk og er glad i å reise, og utvekslingen lot meg slå to fluer i en smekk.

Kamilla Kjøstvedt

Grunnskolelærerstudent på utveksling til Montclair State University, USA

Navn: Kamillia Kjøstvedt
Studium: Grunnskolelærer 5-10, 5-årig master
På utveksling til: Montclair State University, USA

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Under oppholdet fikk jeg muligheten til å besøke Boston, en veldig fin by. Under høsttakkefesten fikk jeg muligheten til å besøke min gamle vertsfamilie i Alabama. Selv om skolen holder et høyt tempo er det viktig å ta seg friheten til å utforske omgivelsene, om ikke annet enn en tur til nabostaten.

Kamilla Kjøstvedt, foto.

Hva er det som gjør Montclair State University spesielt?

Montclair State University er et åpent og mangfoldig universitet som legger stor vekt på å være inkluderende. I tillegg er campus relativt stor i forhold til UiA, og livet på campus er veldig annerledes enn hjemme. Universitetet tilbyr alt fra linjeforeninger og studentgrupper til sportsaktiviteter og studentkvelder. Det er noe spesielt ved å gå på et amerikansk universitet der du opplever at både lærere og elever er stolte over institusjonen.

Hvordan var studiene dine?

Studiene på Montclair var omfattende, men veldig givende. Det var overveldende i starten, men så snart jeg ble vant med systemet gikk det fint. Amerikanerne har en annerledes måte å studere på enn vi har i Norge, og arbeid underveis teller i mye større grad mot karakteren. Professorene på Montclair var behjelpelige og ønsket at vi skulle ha positive opplevelser med kursene vi tok.

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Jeg tar med meg god erfaring både faglig og sosialt, som jeg trolig ikke ville fått hjemme. Jeg har blitt kjent med flere internasjonale studenter med ulike perspektiv på livet, og fått en autentisk opplevelse av det amerikanske samfunnet.

Kamilla Kjøstvedt, foto.

Tips til studenter som skal reise til samme sted

1. Vær åpen: Du får mest ut av oppholdet om du beveger deg utenfor din egen komfortsone og utfordrer deg selv litt. Om du gir av deg selv får du trolig mye tilbake.
  2. Vær tålmodig: Det krever tålmodighet å venne seg til nye faglige og sosiale systemer. Det er lett å bli stresset og forvirret av et nytt sted, men Montclair gir god hjelp som du bør benytte deg av.
  3. Opplev New York: Dra inn til New York og opplev byen på en eller annen måte. Byen har noe for enhver smak uansett om du liker turistattraksjoner eller ikke. Jeg elsket å utforske ulike nabolag, Brooklyn og West Village ble favorittene mine.