Utøvende kunstner med kulturjobb på si

Anne Eftevaag, foto.

Mine tips? Benytt sjansen til å be om jobb etter en praksisperiode, og sørg ellers for å jobbe hardt og ha flere ben å stå på.

Anne Eftevaag

Tidligere student ved Institutt for visuelle og sceniske fag

Anne Eftevaag tok bachelor i kunst og håndverk fordi hun alltid har hatt et ønske om å ha en kunstrelatert jobb.

- Det var utrolig nyttig å lære seg ulike teknikker og arbeidsmetoder, samt å gjøre grundig forarbeid. Utdanningen kombinerer praktisk og teoretisk arbeid på en fin måte. Utdanningen gav meg tro på egen kompetanse, og lærte meg å være uredd og gripe sjansen når den er der.

Grep sjansen

Blant annet førte praksisperioden med seg en mulighet hun grep.

- Den viktigste enkelthendelsen gjennom studietiden var nok at jeg benyttet sjansen til å be om deltidsjobb på Sørlandet Kunstmuseum (SKMU) etter at jeg hadde praksis der. Det er 4,5 år siden, og jeg jobber der ennå. Gjennom den jobben har jeg fått mange kontakter og jeg lærer utrolig mye som jeg ikke ville fått lært noe annet sted.

Hun har også jobbet 1,5 år som kunstlærer ved Kristiansand Aktivitetsskole.

- Jeg ble headhuntet til å bygge opp det kunstfaglige ved skolen og gjorde meg mange nyttige erfaringer. I tillegg reiser jeg på turne med Den Kulturelle Skolesekken og lar meg også inspirere av de ulike kunstutstillingene i mitt eget kunstneriske arbeid.

Den utøvende kunsten lager hun i et studio på Odderøya.

- Jeg lager kunst som for det meste selges på markeder. Jeg selger mest av kunstkortene mine, som også selges i en del butikker i Kristiansand, men driver med både foto, maleri, tegning og kombinasjonsteknikker.

Drømmer på lang sikt – realistisk på kort sikt

Drømmen er å kunne leve av egen kunst – realismen gjør at hun vurderer å ta PPU for å ha flere ben å stå på.

- Målet på kort sikt er å selge kunstkortene mine inn til flere butikker utenfor Kristiansand. Jeg jobber også med å øke salget av bilder. Planen videre er å designe en bruksgjenstand som jeg arbeider med å utvikle, uten at jeg kan røpe mer rundt det nå. Jeg jobber hele tiden med å lage kreative produkter som kan sikre litt inntekt. Håpet er at jeg en eller annen gang kan få støtte til noen av ideene mine, og få mulighet til å satse skikkelig. På lang sikt er målet å leve av det jeg selv skaper, men siden jeg vet det er vanskelig, er plan b å fortsette å ha flere ben å stå på.

- Har du noen tips til de som vurderer å studere kunst og håndverk?

- Jobb hardt og skaff deg flere bein å stå på. Benytt sjansen til å be om jobb etter en praksisperiode. Da kjenner arbeidsplassen deg og du trenger ikke søke på vanlig måte. Gjør deg kjent i kunstmiljøet og skaff deg kontakter. Lær mest mulig og vær åpen for alle muligheter som byr seg. Du må sannsynligvis regne med å kombinere flere jobber, da jobbmarkedet på Sørlandet er dårlig innen kunst/kultur og du må regne med veldig variable arbeidstider. Velg et annet studium/yrke om du vil bli rik, men en kombinasjon av jobb innen kunst/kultur og egen kunstnerisk praksis er en bra og inspirerende kombinasjon, og man får veldig varierte og spennende arbeidsdager.