- Utdanningen gir mange muligheter i arbeidslivet

Espen Bruce (foto)

Som ferdig utdannet med bachelor i mekatronikk vil du være klar for mange arbeidsoppgaver. Dette gjør at du ikke kommer til å være låst til noen få arbeidsplasser og arbeidsoppgaver.

Espen Bruce

Mekatronikk, bachelor

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg hadde jobbet som automatiker i fem år og følte jeg trengte mer utdannelse for å kunne jobbe med det jeg ønsket. For å kunne jobbe med programmering og være en del av produktutvikling så falt valget naturlig på mekatronikkutdanningen på UiA. Jeg jobbet også sammen med personer som tidligere hadde tatt samme utdannelse og jobbet med mer spennende oppgaver enn meg, noe som motiverte meg til å søke på utdanningen.

Hvorfor valgte du UiA og din utdanning?

Jeg er fra Sørlandet og har jobbet sammen med tidligere studenter og vært innom fagfelt hvor det har jobbet personer med utdannelse fra UiA og mekatronikk. Jeg jobbet også hos MIL (Mechatronics Innovation Lab) et halvt år før jeg begynte på studiet. Da ble jeg godt kjent med universitetet og fikk et veldig godt inntrykk noe som gjorde at jeg søkte plass på mekatronikk. Jeg ønsket å lære mer om programmering og fagene rundt produktutvikling da jeg drev med 3D-design og printing på fritiden, og ønsket å lære mer om dette og bruken av det i industrien.

Hva lærer du?

Mekatronikkutdanningen på UiA er utrolig bred og du lærer om veldig mye forskjellig. Du lærer om styrker på de forskjellige materialene, hydrauliske systemer, 3D design, elektronikk og mye mer. En som er ferdig med sin bachelor i mekatronikk er klar for å kunne sette seg inn i mange arbeidsoppgaver med forståelse for veldig mye. Dette gjør at du ikke kommer til å være låst til noen få arbeidsplasser og arbeidsoppgaver. Men du har også muligheten for å kunne velge enkelte fag og emner du helst vil utdype deg i og jobbe mot.

Hva har du lyst til å drive med når du er ferdig?

For å være helt ærlig, har jeg ingen snøring. Jeg hadde en plan om å jobbe med programmering og styring av roboter, men når jeg begynte på universitetet og så alle mulighetene så ble jeg litt i tvil om hva jeg vil og burde satse på. Men det er noe jeg kommer til å finne ut i løpet av de tre årene jeg skal være her. Jeg har allerede peilet meg inn på en retning mot produktutvikling og testing da jeg finner det veldig spennende og givende å jobbe med.

Hvorfor bør man ta nettopp din utdanning?

Hvis du har teknisk bakgrunn eller er interessert i den tekniske verden, så er dette studiet for deg. Mangler du teknisk bakgrunn så har de praktiske ingeniørfag for deg allerede første semester. Da får du demontere utstyr, bli kjent med verktøy og enda mer tid med 3D-modellering. Har du teknisk bakgrunn så får du heller mer tid på grunnleggende fag som senere vil hjelpe deg med utregninger og beregninger av utstyr og utfordringer.

Hvordan er studentlivet på UiA campus Grimstad?

Studentlivet på UiA campus Grimstad er utrolig bra. Her møter du mange likesinnede og interessante personer du kan knytte kontakt med og jobbe sammen med. Vi har MakerSpace her hvor du kan få støtte til morsomme prosjekter med 3D-printing, laserkutting, CNC fresing osv. Videre så finnes det veldig mange gode tilbud via linjeforeningene og andre foreninger. En foreleser holder til og med språkkurs i japansk!

Har du noen tips til kommende studenter?

Sett deg mål for hvert semester og lag planer for hver uke med hvor mye du skal jobbe med skole og andre ting. Det har hvertfall hjulpet meg og gitt meg bedre oversikt over min egen hverdag og gir meg mer fritid når jeg har kontroll på hva som skal gjøres og når.