– Utdanner meg til det jeg virkelig elsker

Nora L. Gjerdset (portrettfoto)

Nora Elise Legrand Gjerdset

Student på utøvende rytmisk musikk, bachelor

Nora Elise Legrand Gjerdset (22)
Studerer: Rytmisk utøvende vokal, bachelor

Hva studerer du og hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg studerer rytmisk utøvende vokal. Jeg visste at dette var et veldig bra studie, og kjente flere som gikk der som snakket varmt om linja. Jeg har alltid ønsket å studere musikk og jobbe med det profesjonelt, og ettersom at jazz eller klassisk utdanning ikke var for meg var det et enkelt valg å søke på rytmisk linje på UiA.

Hva betyr studiet for deg?

Det betyr veldig mye, jeg har jo snart brukt tre år av livet mitt som student ved UiA på rytmisk linje. Det du opplever, og de du studerer med blir en del av hvem du er og hvilke verdier du får som menneske og musiker. Jeg er så heldig som får utdanne meg til det jeg virkelig elsker. Noen snakker om at de ønsker å leve drømmen som musiker, jeg kan si at jeg lever drømmen hver dag.

Du er for tiden på utveksling i USA, hvordan er det?

Jeg studerer bluegrass og country ved East Tennessee State University som ligger midt i Appalachene, der countrymusikken først blomstret. En av grunnene til at jeg dro på utveksling, var at jeg ville gjøre noe stort for meg selv. Jeg lærer noe nytt hver dag, om meg selv, musikk og verden. Jeg hadde ikke forventet å få et så stort læringsutbytte på alle fronter, og jeg trives utrolig godt.

Les mer om Noras utvekslingsopphold

Hva er det viktigste du har lært hittil som student?

Å stole på meg selv og at jeg vet hva som er best for meg. Andres meninger kan være verdifulle, og man lærer mye av konstruktiv kritikk. Men det er lett å miste grepet og bli forvirret av alle som legger press på deg, spesielt i musikkbransjen. Men jeg har lært at dersom jeg prøver å rushe prosessen, går det på bekostning av resultatet og musikkgleden. Alt til sin tid, man har bedre tid enn man tror.

Hva er det beste med å studere på rytmisk?

Jeg får så mye inspirasjon fra medstudentene mine. Av og til blir jeg nesten overveldet fordi jeg blir så inspirert etter en konsert eller fremføring. Det er så mange flinke folk samlet på et sted, både studenter og lærere, og miljøet vi skaper er det beste med rytmisk. Nivået på linja er veldig høyt, vi støtter hverandre og er glade på hverandres vegne. Vi deler kunnskap og erfaringer, noe som skaper et frodig og sunt miljø for unge musikere å vokse i.