Studiet har gitt meg en mye større forståelse av alt arbeidet rundt.

Jeg har nettopp skrevet en musikalsk forestilling, som jeg og kollegene mine skal sette opp, med barn og ungdom på scenen. Det er gøy det!

Christer Sundstøl

Kulturskolen i Mandal og freelance

Kan du si litt om hvilke prosjekter du jobber med nå?

Jeg jobber fast ved kulturskolen i Mandal, hvor jeg blant annet driver impro-teatergrupper for barn og ungdom.

Har også nettopp skrevet en musikalsk forestilling, som jeg og kollegene mine skal sette opp, med barn og ungdom på scenen. Det er gøy det!

I tillegg driver jeg en del freelance, blant annet i teatergruppen Bare Flaks som vanligvis har jevnlige show på Håndverkeren. Vi har også teater for barn annenhver søndag på Teateret. Videre holder jeg workshops for barn, unge og bedrifter. Det er mye man kan bruke fra improteater inn i andre jobbsammenheng, blant annet, kreativitet, samarbeid og det å tenke utenfor boksen!

Hva er det beste ved jobben din?

Det er så mange ting, og det varierer i forhold til hva jeg gjør. Men når jeg jobber på kulturskolen syns jeg det beste er å være sammen med barna. Vi inspirerer hverandre på så mange måter! Jeg føler jeg er med på en reise sammen med barn og unge og hjelper dem å ha tro på seg selv.

Med teater generelt liker jeg at man blir verdsatt for den man er og man finner glede i å bygge sin egen identitet. Når jeg står på scenen, føler jeg meg fri!

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Jeg er glad for at det var så mye praktisk arbeid i studiet. Man lærer ved å gjøre ting, i stedet for å bare lese og tenke på karakterer. I tillegg har jeg lært at en produksjon handler om så mye mer enn bare å stå på scenen, det er også mye organisering, planlegging og markedsføring. Studiet har gitt meg en mye større forståelse av alt arbeidet rundt.

Var du involvert i noen aktiviteter i studietiden?

Jeg var med på studentrevy, og vi opprettet Bare Flaks under studietiden. Det ga meg mye glede å være involvert i mange aktiviteter samtidig som jeg var student, både sosialt og faglig.

Dine beste studietips

Mitt tips er å ikke bare tenke karakterer, men også hvordan man lærer ting som man får bruk for senere. I tillegg er det viktig å bygge nettverk, og man kan lære like mye av medstudenter som av lærere.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag

Vær et ja-menneske, og kast deg ut i ting! Vær en svamp, og sug til deg alt det du kan av kunnskap.