– Studieårene var avgjørende for meg

Kristian Kvalvaag (portrettfoto)

Gode lærere ga meg tro på meg selv som musiker, og utfordret meg til å strekke meg enda lenger.

Kristian Kvalvaag

Tidligere student på rytmisk linje

Kristian Kvalvaag (40)
Utdanning: Tidligere student på rytmisk linje, Musikkonservatoriet i Kristiansand.
Yrke: Gitarist og produsent. Har samarbeidet med artister som Maria Mena, Bjørn Eidsvåg, med Anja Garbarek og D’Sound og Sigvart Dagsland. Har gitt ut tre soloalbum.
Hjemmeside: https://www.kristiankvalvaag.net

Hva har du studert?

Jeg studerte på rytmisk linje på daværende Musikkonservatoriet i Kristiansand, fra 1998-2002. Jeg begynte med 2-årig musikkfaglig grunnutdanning og tok deretter 2-årig instrumentalutøving, fordypning. Alle år med el-gitar som hovedinstrument.

Hva har studiene betydd for deg?

Studiene ga meg mulighet og tid til fordypning i det som jeg så gjerne ville lære mer om. Det ga meg tid til å modne som musiker og ga meg perspektiver på det å arbeide med og utøve musikk. Studieårene var avgjørende for meg og mitt videre arbeid som musiker.

Hva har studentmiljøet betydd for deg?

Jeg har fortsatt venner og kolleger som er mine tidligere medstudenter. Nettverket fra Musikkonservatoriet gjorde at jeg kom inn i musiker-miljøet i løpet av studietiden. Dette bidro til at jeg fortsatt kan jobbe med musikk. Å treffe likesinnede med like behov og samme ønske om å holde på musikk, var både inspirerende og enormt lærerikt.

Hva er det viktigste du har lært fra studietiden?

I tillegg til musikkteoretisk kunnskap og fordypning i eget hovedinstrument, er det nok betydningen av et godt nettverk for livet etter studietiden. I studietiden traff jeg medmusikanter som også nå en stor del av min arbeidshverdag. Gode lærere ga meg tro på meg selv som musiker, og utfordret meg til å strekke meg enda lenger.