Studentintervju: Faizan - Økonomi og administrasjon

Økonomistudiene ved UiA har veldig godt ord på seg. Først og fremst er det veldig mange spennende og bra fag, og gode forelesere.

Faizan Ilyas

Manager i BDO Consulting

Hvordan var ditt studievalg?

Jeg har alltid hatt lyst til å studere økonomi – egentlig før jeg visste hva det var! Valgene mine på videregående var basert på det. Jeg likte og var flink i de økonomiske fagene som matte, samfunnsøkonomi, markedsføring og ledelse – så jeg var nok en av dem som var nokså målrettet og bestemt da jeg søkte. Grunnen til at jeg valgte UiA, var mye takket være en venn som hadde begynt på studiet året før meg. Han snakka veldig bra om både økonomistudiet og UiA. Økonomistudiene ved UiA har veldig godt ord på seg.

Vil du anbefale studiet ditt?

Ja, absolutt! Først og fremst er det veldig mange spennende og bra fag, og gode forelesere. Økonomistudiene er veldig godt etablert. I tillegg synes jeg det er viktig at vi har så mange muligheter og tilbud for dem som studerer økonomi – det er mange verv man kan ta, og tett samarbeid med næringslivet.

Vil du anbefale UiA?

Absolutt. Jeg liker at universitetet ikke er så stort, men likevel stort nok til å oppleve et mangfold. Det er mange forskjellige mennesker og aktiviteter. Alle kan finne noe spennende som skjer, både på campus og i byen.

Hva gjorde du utenom studiene?

Jeg hadde en deltidsjobb der jeg jobbet 1-2 kvelder i uka litt avhengig av trykket på studiet, jeg spilte fotball på et lokalt lag i 4. divisjon, spilte litt fotball for KSI (Kristiansand Studentidrettslag) og var styremedlem i foreningen Econa UiA. Tidligere hadde jeg vært nestleder i Mercurius (økonomistudentenes linjeforening), og vært leder i Velferdsutvalget i Mercurius der vi blant annet arrangerte studiestartopplegg for økonomistudentene, tur til Hovden på vinteren, danmarkstur, nyttårsball og fotballturnering.

Mine tips til nye studenter

• Velg utfra egne interesser, ikke venner.
  • Ta deg god tid til å gjøre research på hva du selv vil, og hvor du vil studere.
  • Hør med venner og bekjente hvordan de har opplevd studietiden sin.
  • Ikke tenk for mye på snitt eller opptakskrav – de er ikke nødvendigvis representative for studiet. Mange gode studier kan ha lavt snitt. Sett deg heller inn i studiene, og hva de handler om.