Økonomistudiet har gitt meg mye!

Sten Kristian Mydland

Økonomiansvarlig i Haga AS

Navn: Sten Kristian Mydland
Studieprogram: Økonomi og administrasjon, masterprogram
Stilling: Økonomiansvarlig
Arbeidsgiver: Haga AS

Hvordan var ditt studievalg?

Jeg begynte nok egentlig på økonomistudiene ett år for tidlig for mitt eget beste. Heldigvis tok jeg grep, fant motivasjonen tilbake, og fullførte mastergraden. Jeg har alltid vært interessert i økonomi, tall og ting som sparing og formueforvaltning. Men da jeg begynte på studiet var jeg egentlig nokså skolelei, og opplevde overgangen fra videregående som stor. Jeg fant ut at jeg enten måtte ta en pause og jobbe, eller finne på noe annet.

Jeg søkte permisjon fra økonomistudiet, og tok et årsstudium i idrett som var noe jeg hadde veldig lyst til. Det er nok det gøyeste året jeg har hatt noen gang. Det var veldig godt samhold, jeg lærte mye og vi hadde veldig interessante turer. Og det ga meg motivasjonen jeg trengte for å fortsette på økonomistudiene, nå med bedre studieteknikk. Jeg kunne bruke mindre tid på å studere fordi jeg leste bedre.

Vil du anbefale studiet ditt?

Abolutt. Det er veldig flinke forelesere, og utrolig flott at «åpen dør»-mentaliteten er så utbredt. Økonomistudiet har gitt meg mye selv om jeg ikke så nytten av alle fagene underveis. I slutten av studiet så jeg sammenhengen, og så at jeg har lært, og fått en forståelse av, veldig mange ting. Å studere gir en ny tankegang, nye perspektiver, og en overordnet forståelse av hvordan ting fungerer. Og det åpner en del dører underveis.

Vil du anbefale UiA?

Ja, jeg trives veldig godt. Jeg følte meg velkommen. Jeg har tatt noen valg underveis om å være med på en del ting utenom studiene – og det har vært gunstig for meg. For meg var overgangen stor fra videregående skole med mye oppfølging, til at alt plutselig var overlatt til meg selv. Gjennom fem år som student har jeg opplevd UiA som et universitet hvor man blir sett i mengden.

Hva gjorde du utenom studiene?

Jeg gjorde fryktelig mye forskjellig egentlig. Jeg hadde en deltidsjobb på IT-hjelp på UiA, en deltidsjobb på et aluminiumsverk, og drev eget firma med frilansvirksomhet innen foto og film. Tidligere har jeg jobbet i barnehage, for Innovation Management på UiA (kommersialisering av ideer blant studenter og ansatte), vært hjelpelærer i et av emnene på økonomistudiet, vært med i tilsettingsutvalget ved UiA, og sittet i klagenemnda ved UiA. Jeg var også et halvt år på internship (praksis) i Sillicon Valley, og gikk på Gründerskolen en sommer. I tillegg skrur jeg litt på biler. Ellers har jeg hobbyer som trening, venner og fotballdømming.

Tips til nye studenter

• Begynn på det du føler er rett for deg der og da, så kan du ta nye valg eller endre retning underveis. Ting forandrer seg. Man ender ikke alltid opp med det første man hadde trodd, men man må begynne et sted.
  • Sjekk studieplanene nøye. Kikk gjennom det du kan tenke deg, og finn ut mer detaljert hva det handler om for å ta et best mulig valg.
  • Velg noe du synes er gøy å holde på med. Ikke et fagområde som er et ork. Det er ikke sunt å hate jobben sin...