– MRR-kompetanse er veldig ettertraktet i arbeidslivet

– Revisjonsfirmaene står i kø for å hente ut kandidater før studietiden er slutt.

Jakob Mæland

Revisor i PwC

Hvorfor valgte du ditt studieprogram?

Jeg har siden ungdomsårene vært interessert i hvordan bedrifter og samfunnet henger sammen, samt hvordan verdier skapes. Jeg ønsket derfor å ta en bachelor i økonomi og administrasjon. Da jeg tok bacheloren så jeg nøye på hva jeg ønsket å studere videre – og valgte masterstudiet som gav en dypere forståelse for virksomheters drift og sikring, men samtidig også gav gode analytiske ferdigheter.

UiA-masteren innenfor regnskap og revisjon er dessuten en av få utdanninger som tilbyr både revisor- og siviløkonom-tittel i samme master. Jeg anser det som en stor fordel at en ikke er «låst» til å arbeide som kun revisor etter studiet, og kan arbeide i typiske økonomi-yrker også.

Hvorfor valgte du å studere ved UiA?

Sørlandsbyen Kristiansand er et flott sted, med fint vær og alt lett tilgjengelig! En får storby-følelsen, samtidig som en kan sykle eller gå overalt. Det er passe stort og en trivelig by med masse butikker, bystrand og flotte turområder. I tillegg er det mye billigere bo-kostnader i Kristiansand, enn andre storbyer. Både leiemarkedet og boligmarkedet er overkommelig for studenter.

Hvordan er det å være student hos oss?

Studiet er lagt opp med en blanding av undervisning og selvstudium, med en del gruppearbeid.  Fagene bygger på hverandre og gir relevant kompetanse for fremtidig arbeid. Det undervises ca. 50/50 på norsk og engelsk, som gir deg god begrepsforståelse i begge språkene. Undervisningen er lagt opp med bolkundervisning, som gir stødig progresjon. Å arbeide med to og to fag av gangen, er en stor fordel, da en slipper å forholde seg til en stor eksamensperiode og kan konsentrere seg om noen fag av gangen.  MRR-studiet har kun 40 studenter til opptak hvert år, så en vil bli godt kjent, møte en sosial gjeng og få en «klasseroms-følelse».

Studiet gir mulighet for å spesialisere seg innenfor enten økonomisk styring eller internasjonal ledelse. Jeg ønsket ikke kun matematiske fag på masteren og tok derfor spesialiseringen internasjonal ledelse. Det har gitt meg kunnskap om global forretningsutvikling og lederskap.

Følte du at du stilte med gode kort i jobbsøknadsprosessen?

Absolutt! MRR-kompetanse er veldig ettertraktet i arbeidslivet. Revisjonsfirmaene står i kø for å hente ut kandidater før studietiden er slutt. Noen arbeidsgivere gir dessuten stipend til attraktive kandidater under masteren. De største revisjonsfirmaene har to søknadsperioder i året, og er alltid ute etter flinke studenter! Også under corona-pandemien har denne etterspørselen vært konstant. Jeg fikk selv den første fulltidsstillingen jeg søkte på før studietiden var over.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Jeg har vært bestemt på hva jeg ønsker å oppnå, og hvilken dedikasjon som må til for å nå dette. Vær ambisiøs og målrettet i arbeidet du gjør, men husk også å være samarbeidsfull og ydmyk. Da tror jeg en kan komme langt.

Har du noen tips til kommende eller nåværende studenter?

Dette studiet krever en del, så studer jevnt og bruk tiden din klokt! Husk at karakterer er viktig, men ikke alt.

Engasjer deg også under studietiden i studentforeninger, verv eller mindre deltidsstillinger. Bare på UiA er det flere muligheter enn du tror. Arbeidsgivere ser etter «helheten» i kandidatene de velger, og annen erfaring utenfor studiet er ofte et pluss. Det hjelper deg å skille deg ut i søknadsbunken, og gjør deg mer interessant som jobbsøker.