Min jobb: Styreleder ungdomsavdelingen i Donn og Helserådgiver i Blå kors

Tore Tønnessen

Jeg legger til rette for at barn og unge i klubben skal ha et så godt aktivitetstilbud som mulig. Jeg utdanner foreldretrenere, har budsjettansvar og er dugnadsadministrator for fotballfestivalen Sør Cup.

Tore Tønnessen

Idrettsvitenskap, master, og PPU

Navn: Tore Tønnessen
Studium: Idrettsvitenskap, master, og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)
Uteksaminert: 2010
Stilling: Styreleder ungdomsavdelingen i Donn, helserådgiver i Blå Kors
Arbeidsgiver: 50 % Donn, 30 % Blå Kors

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

I Donn er jeg «alt-mulig-mann», men hovedsakelig legger jeg til rette for at barn og unge i klubben skal ha et så godt aktivitetstilbud som mulig. Jeg utdanner foreldretrenere, har budsjettansvar og er dugnadsadministrator for fotballfestivalen Sør Cup.

I Blå Kors er jeg helserådgiver. Her jobber jeg blant annet med psykologer og Barneposten ved Sørlandet Sykehus.  Jeg chatter med barn og ungdom på snakkommobbing.no.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Jeg har alltid holdt på med fotball, og i Donn får jeg også ta del i den administrative biten. Jeg har coaching sammen med de andre trenerne, og tar ofte fatt i diskusjoner internt i lagene.

I Blå Kors bruker jeg ikke først og fremst idrettsutdannelsen, men benytter deler av den blant annet innen spiseforstyrrelser og i samtaler. De som tar kontakt skal reflektere litt og sette ord på sine følelser. Det forutsetter at du er sosial og kan ta kontakt. Jeg vet aldri hvem som sitter på andre side av skjermen. Erfaringene mine fra tidligere jobber har jeg også bruk for her, og personlighet har betydning.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg fikk tilbud om jobb i Donn fordi jeg viste engasjement. Jeg gikk inn i Sør Cup- komiteen på eget initiativ med det samme de startet, og har vært i klubben lenge. Jeg har gjort et godt inntrykk og har en utdannelse de trenger.

I Blå Kors ble jeg også spurt fordi lederen hadde hørt om meg via andre.

Hvordan var studievalget ditt?

Det var bare idrett som var aktuelt for meg, det er det jeg er interessert i og som jeg er vokst opp med. På ungdomsskolen ble jeg veldig skolelei. Først da jeg begynte på idrettslinja på videregående fikk jeg motivasjonen tilbake. Ingenting er bedre enn en indre motivasjon og å jobbe med det du interesserer deg for.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Donn-jobben fikk jeg på grunn av bekjentskaper. Nå har jeg et stort nettverk fordi jeg har kontakt med over 400 foreldre, og det er nyttig. Når jeg gjør et godt inntrykk hos dem skaper jeg et navn, og det er slik man kommer seg videre.

Tips til studenter

• Man må by på seg selv, vise engasjement og snakke med folk ansikt til ansikt
  • Legg inn en CV selv om det ikke er lyst ut noen jobb