Min jobb: Prosjektleder/ingeniør i FireNor

Jeg føler virkelig jeg får brukt mekatronikkutdanningen min når jeg jobber med design, produksjon og testing. Spesielt fagene jeg hadde i konstruksjon, 3D-modellering og hydraulikk.

Leyan Salih

Mekatronikk, bachelor

Navn: Leyan Salih
Studium: Mekatronikk, bachelor
Uteksaminert: 2014
Stilling: Prosjektleder/ingeniør
Arbeidsgiver: FireNor AS

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

FireNor er en bedrift som produserer brannslukkingssystemer for offshore-industrien. Jeg jobber både som ingeniør og leder, og på denne måten får jeg utnyttet det store spekteret studiet har gitt meg innen engineering. Jeg jobber blant annet med kundespesifikasjoner, standarder, design, produksjon og testing. Med mekatronikkbakgrunn har jeg en teknisk forståelse som gir meg et sterkt grunnlag for virkelig å forstå kundenes behov. Ved siden av jobben tar jeg også en mastergrad i Systems Engineering på deltid.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg kom i kontakt med et bemanningsbyrå på Karrieredagen ved UIA. De satt meg i kontakt med FireNor. På jobbintervjuet var tidligere erfaringer og utdanning et viktig punkt, i tillegg til personlighet og engasjement. Jeg var veldig aktiv utenom studiene også, og fikk faktisk tildelt en pris for sosialt engasjement blant studentene ved avslutningsseremonien! Etter min mening bør en ingeniør være like flink teknisk som sosial. En kombinasjon av karakterer over gjennomsnittet, og gode sosiale egenskaper er nok grunnen til at jeg fikk jobben jeg har nå.

Hvordan var studievalget ditt?

På videregående gikk jeg linjen som heter Tekniske og Allmenne Fag (TAF), som passer utmerket som underlag for bachelor i mekatronikk. Her var UiA ofte i kontakt med oss, som ga motivasjon for dette studievalget.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Jeg har alltid stått på og gjort mitt beste i alt det jeg velger å gjøre. Det har alltid vært viktig for meg å ha et nettverk og bygge relasjoner med mennesker. Jeg tror dersom man viser at man er lojal og pliktoppfyllende i alt man er med på, vil det definitivt bringe positive resultater.

Tips til studenter

• Velg et studium som gir deg flere jobbmuligheter. Mekatronikk innebærer flere ulike ingeniørgrener.
  • Du trenger ikke å være et geni i matte og fysikk for å studere ingeniør – du klarer det helt fint med vilje, dedikasjon og fokus.
  • Ikke vær redd for å skille deg ut og velge noe annet en hva vennene dine velger å studere. Du kommer til å møte nye mennesker og venner i studietiden – det garanterer jeg!