Jump to main content

Min jobb: Musikklærer på barne- og ungdomsskole

Gjennom masteren har jeg kommet i kontakt med andre musikere og kunstnere. Det har ført til flere spennende samarbeid.

Nils Martin Haugfos

Musikklærer på barne- og ungdomsskole

– Hva studerte du på UiA?

– Jeg studerte først bachelor i kunstfag med fordypning i musikk og tok senere master i kunstfag. Jeg har alltid vært interessert i krysningspunktene mellom forskjellige kunstformer. Som trommeslager ville jeg treffe folk med annen kunstfaglig bakgrunn for å involvere meg i spennende tverrestetiske prosjekter, noe det ble mye av det første året av masteren.

– Hva har studiet betydd for deg?

– Gjennom masteren i kunstfag kunne jeg fordype meg i spennende tematikk som minimalisme og begrepet om det sublime. Jeg fikk to gode veiledere som bidro med både god litteratur og førsteklasses trommeundervisning. Etter masteren tok jeg PPU med fagdidaktikk i musikk og kan nå kalle meg lektor. Jeg jobber som lærer på dagtid, øver med musikalske prosjekter på kveldstid, og jobber som slagverksinstruktør i to skolekorps. Gjennom masteren har jeg kommet i kontakt med andre musikere og kunstnere. Det har ført til flere spennende samarbeid som Synkron Utakt med Laurence M., Håland/Haugfos med Atle Håland, workshop med Tonje Sannes og Sindre Sannes samt performance-opptredener med Trond Nicholas Perry og Erik Pirolt.

– Hva var det viktigste du lærte som UiA-student?

– At det lønner seg å ta sine oppgaver og sitt prosjekt på alvor. Da tar også andre det på alvor, og man kommer lettere i kontakt med kunstnere som har samme interesser. Dette kan igjen føre til spennende samarbeid.

– Hva var det beste ved å studere kunstfag på UiA?

– Å møte andre mennesker som brenner for tverrestetisk samarbeid.