Min jobb: Lektor/faglærer og fagutvikler i engelsk ved Vennesla vgs

Brandon Trung Moen, foto.

Brandon Trung Moen

Engelsk, master. Engelsk, bachelor (inkl. Engelsk, årsstudium). PPU.

Navn: Brandon Trung Moen
Studium: Engelsk, master, Engelsk, bachelor (inkl. Engelsk, årsstudium - og Idrett som breddeår) og PPU.
Uteksaminert: 2015
Stilling: Lektor/faglærer og fagutvikler i engelsk
Arbeidsgiver: Vennesla videregående skole

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Jeg er engelsklærer på både 1., 2. og 3. trinn, og har både yrkesfagselever og studiespesialiserende. Dette gir en spennende og variert hverdag med helt forskjellige elevgrupper. Elevene blir motiverte på forskjellige måter og har alle mulige slags interesser. På Vg1 TIP prøver jeg å yrkesrette engelskundervisningen så mye som mulig med tanke på verkstedet og hva de får bruk for senere i arbeidslivet. På Vg3 Studiespesialiserende har jeg ”English literature and culture”. Her er det dramatisering, skrivekonkurranser og Shakespeare, men ikke minst får jeg får gleden av å undervise om litteratur fra masteroppgaven min.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Utdanningen rustet meg med både erfaring og teori som kontinuerlig oppdateres og brukes. Praksiserfaringen fra Fiskå ungdomsskole og Moshi International School i Tanzania var både variert og givende. Jeg hadde fantastiske veiledere og utbytte av begge praksisplassene. Her fikk jeg virkelig opplevd overgangen fra teori til praksis. Den dag i dag går jeg ofte tilbake til pensumet for å utvikle meg videre som lærer nå som jeg er i fast arbeid.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg var så heldig å ha blitt kjent med en veldig dyktig engelsklærer som jeg tok et masteremne sammen med som tipset meg om en ledig stilling. Jeg vil anbefale å bruke studietiden for alt den er verdt, og bevare gode relasjoner med tidligere PPU-venner. Du vet aldri når den neste drømmejobben popper opp, og det kommer godt med å kjenne noen som kan åpne døren for deg – spesielt innenfor IB-skolene.

Hvordan var studievalget ditt?

Det har egentlig falt på plass sakte men sikkert underveis. Etter videregående i Holmestrand tok jeg et friår i USA. Etter dette året var jeg enda ikke noe klokere på hva jeg ville videre, men jeg visste at jeg ville studere. Førstevalget var Kristiansand, der jeg valgte Engelsk, årstudium – først og fremst på grunn av interesse for faget, men også for å komme meg litt lengre vekk fra Holmestrand enn Oslo. Året etter flyttet jeg til Oslo, og tok enkeltemner. Etter litt prøving og feiling skjønte jeg at jeg ville tilbake til UiA for å fullføre bacheloren i engelsk med breddefag i idrett.

Avslutningsfest og roseutdeling for PPU-studentene.

Jeg var veldig fornøyd med mine engelsklærere på UiA, og etter tips fra et av mine Erasmus-venner fra Tyskland ble målet et år i Köln for å ta idrett. Resten falt ganske enkelt på plass da jeg tok masteren og selve PPU-studiet på samme sted. Jeg har ikke angret på noe av det, ikke minst med tanke på at jeg fikk enda en utvekslingsmulighet i Tanzania gjennom PPU. Det finnes utrolig mange flotte tilbud og muligheter, men du må selv gripe tak i dem og utnytte dem mens du kan.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Det finnes det nok ikke noe konkret svar på. Jeg tror heller det er en slags livsfilosofi eller holdning som gjør at jeg sier ja til det meste som er nytt og virker spennende. Som regel går det veldig bra, og om det ikke skulle gå så veldig bra, så lærer jeg som oftest noe av det. Dette har ført til mange gode minner, venner for livet, og en utdanning som har ført meg rett ut i jobb.

Tips til studenter

• Ikke vær redd for å spør! Vi mennesker feiler ganske ofte i løpet av livet, men det er dette vi forhåpentligvis lærer av. Likevel kan du hindre mange feil ved å lære av andres.
  • Vær sosial og samarbeidsvillig. Ikke bare at du får nye venner og lærer masse nytt, men det skaper et utrolig mye bedre arbeidsmiljø og engasjement både innenfor og utenfor klasserommet.
  • Aldri glem hvor mye du som lærer har å si for hver eneste elev. En lærer har både mye makt og ansvar for dannelsesprosessen og velværet til veldig mange unge mennesker. Likevel er dette noe av det beste med å være lærer – det å se sine elever mestre og utvikle seg.
  • Spill på deg selv. Hva kan du, hva er du flink til og hva interesserer du deg for. Du må også gjøre deg kjent med hva elevene liker, men jeg har skapt mange gode øyeblikk og relasjoner ved å spille på Star Wars, muay thai, Skam og Hearthstone. Uten at jeg skal spesifisere hvilken av disse tingene jeg brenner mest for.