Min jobb: Kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen

Uteksaminert: 2012
Stilling: Kommunikasjonsrådgiver
Arbeidsgiver: Statens vegvesen

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Statens vegvesen jobber med mye som angår befolkningen, og jeg jobber med å nå ut med informasjon.

Det handler om både sosiale medier, innhold på nettsider, brosjyrer, utstillingsmateriell, pressemeldinger og pressekonferanser. Jeg utarbeider kommunikasjonsplaner, utformer budskap, skriver, fotograferer, driver medieovervåkning og er en rådgiver innen mediehåndtering internt. Jeg skal også være på utkikk etter nye digitale løsninger, og være en pådriver for innovasjon på kommunikasjonsfeltet.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Jeg har veldig god nytte av det aller meste jeg lærte på UiA. Det er mulig vi kunne hatt enda mer praktisk arbeid – gjerne utplassering i relevante bedrifter allerede på bachelornivå. Studiet i seg selv gir et grunnlag, også har jeg tilegnet meg mye av den praktiske kompetansen på eget initiativ utenom studiene. Mye lærer man også i jobben.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg føler både at jeg har vært heldig, og jobbet hardt for det. Jeg har vært heldig i den forstand at jeg var på rett sted til rett tid da jeg var ferdig med utdanningen, og stillingen ble lyst ut. Men i tillegg til gode eksamensresultater, har jeg gjort mye frivillig arbeid, fått erfaring gjennom studentarbeid, og tatt initiativ til å lære meg ting utenom studiene. Jeg vil anbefale å utnytte studietiden til å skaffe seg erfaring, og prøve og feile litt før det blir alvor.

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg ble anbefalt studiet av en karriererådgiver på Universitetet i Agder. Hun hadde tydeligvis en evne til å treffe riktig på anbefalingene sine. Det er jeg takknemlig for den dag i dag.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Engasjement utenom studiene, bevisste valg gjennom studiet, og at jeg har fordypet meg i kommunikasjonsfaget også utenom studiene.

Tips til studenter

•  Engasjer deg utenom studiene
  •  Benytt mulighetene til å skaffe praktisk erfaring og lære mer enn pensum i studietiden