Min jobb: Kommunikasjonsrådgiver i Ordkraft

Uteksaminert: 2014
Stilling: Kommunikasjonsrådgiver
Arbeidsgiver: Ordkraft

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Jeg jobber som kommunikasjonsrådgiver i kommunikasjonsbyrået Ordkraft. Her jobber jeg strategisk og operativt med kommunikasjon for bedrifter og virksomheter i ulike sektorer. Jeg jobber blant annet med å utvikle kommunikasjonsstrategier, produsere innhold til sosiale medier og web, holde medietreningskurs, krisekommunikasjon og medieinnsalg.

Noe av det gøyeste med jobben er at jeg får et innblikk i flere ulike bransjer og lærer mye nytt. For tiden jobber jeg mest med kunder innen industri, miljø og finans.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Det teoretiske fundamentet man får gjennom utdanningen har vært viktig for meg i arbeidslivet, og evnen til å omgjøre dette til praksis. Dette var noe jeg blant annet fikk prøvd meg på gjennom praksisperioden.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Gjennom mastergraden har man et seks ukers praksisopphold. Denne praksisperioden gjorde at jeg fikk jobb.

Jeg hadde praksis hos kommunikasjonsavdelingen i Agder Energi, og mot slutten av praksisperioden ble jeg kontaktet av markeds- og kommunikasjonsdirektøren i datterselskapet LOS. Han hadde fått et godt inntrykk av meg, så jeg ble invitert til en samtale som ledet til jobb. Jeg startet i et to-års vikariat som kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder i 100% stilling. Dette gjorde jeg parallelt med mastergraden, så det ble et hektisk siste år.

Etter at vikariatet gikk ut tok jeg kontakt med et par i nettverket mitt for å sjekke om noen hadde jobb til meg. Måneden etter jeg var ferdig i LOS, startet jeg i ny jobb. Her er jeg fortsatt, og jeg arbeider i kommunikasjonsbyrået Ordkraft.

Hvordan var studievalget ditt?

Etter jeg var ferdig med en bachelor i PR fra Volda følte jeg det var lurt å fortsette på en master for å stille sterkere i jobbsøkerprosesser. Universitetet i Agder var, og er, en av få offentlige utdanningsinstitusjoner i Norge som tilbyr en master innen samfunnskommunikasjon. Det ble et naturlig valg med master i samfunnskommunikasjon, og jeg ble spesielt trigget av at man fikk praksis gjennom studiet. Jeg er fornøyd med valget av studie, siden jeg kom meg lett ut i jobb.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Som student ved UiA engasjerte jeg meg i Studentparlamentet og i linjeforeningen for kommunikasjonsstudenter, Rhetorica. Jeg var leder av Rhetorica i ett år, noe som var lærerikt og spennende. Her arrangerte vi seminarer og kurs som komplimenterte utdanningen, og bygget nettverk. Engasjementet i Rhetorica har uten tvil vært viktig. Jeg var også medlem av Kommunikasjonsforeningen og her ble jeg kjent med mange i bransjen under studiene. Gjennom nettverket mitt fikk jeg min første relevante erfaring, og jobben jeg har i dag. I bransjen jeg jobber i, er ikke alle stillinger utlyst, så man er ganske avhengig av et godt nettverk.

Jeg er et ja-menneske som liker utfordringer, så etter utdanningen har jeg fortsatt å engasjere meg. I dag er jeg styremedlem i Kommunikasjonsforeningen Agder og Universe-ansvarlig i TEDxArendal. Jeg har også vært gjesteforeleser på Mediehøgskolen.

Studenter kan få et innblikk i arbeidslivet ved å ha relevant praksisplass eller deltidsjobb ved siden av studiet. Det er lurt å delta i foreninger der folk fra bransjen du vil inn i er. Les bransjeblader eller blogger for å få med deg siste nytt fra bransjen og debatter som foregår relatert til faget.

Tips til studenter

• Engasjer deg i linjeforeninger, andre foreninger eller organisasjoner. Praktisk erfaring er, etter min mening, vel så viktig som å sitte med hodet begravd i pensumbøker.
  • Bygg nettverk, også utenfor universitetet. Face to face, men også digitalt via LinkedIn, Facebook, Twitter og lignende.
  • Delta på seminarer og kurs, og hold deg oppdatert på hva som skjer i bransjen du ønsker å jobbe i.