Jump to main content

Min jobb: Kommunikasjonsrådgiver i Folkehelseinstituttet

Kanskje drømmejobben er noe annet enn det man forestiller seg? Jeg hadde ikke trodd for 5 år siden at jeg kom til å jobbe med folkehelse og kommunikasjon, men når jeg ser tilbake ville jeg ikke endret på noen ting!

Daniel Schmidt

Samfunnskommunikasjon, master

Navn: Daniel Schmidt
Studium: Samfunnskommunikasjon, master. Statsvitenskap, bachelor (fra UiO).
Uteksaminert: 2013
Stilling: Kommunikasjonsrådgiver
Arbeidsgiver: Folkehelseinstituttet

PS: Etter at dette intervjuet er gjort, har Daniel Schmidt fått ny jobb, i Røde Kors. - Jeg reiser til Colombia i ett år fra september. Der kommer jeg til å jobbe med ungdom og frivillighet, og ulike satsingsområder på dette feltet for Røde Kors i hovedstaden Bogotá. Det er en spennende tid Colombia går inn i, og jeg gleder meg til å sette i gang!

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Jeg jobber i en ganske stor kommunikasjonsavdeling med omtrent 20 ansatte, så vi jobber en del på tvers. Oppgavene spenner derfor over et bredt spekter, men mitt hovedfokus er forskningskommunikasjon, analyse, webkommunikasjon, mediekontakt, og sosiale medier.

Jeg skriver en del artikler for nettsidene våre, kronikker, saker til intranettet, oversetter tekster, og jobber en del med film og foto. Jeg har ansvar for kommunikasjon knyttet til global helse, og jobben innebærer derfor en del reisevirksomhet.

Det beste med jobben er arbeidsoppgavene, arbeidsmiljøet og det å få lov til å jobbe med et så spennende felt som global helse. Arbeidsoppgavene er både spennende og varierte, jeg lærer noe nytt hele tiden og må bruke evnene mine på stadig nye utfordringer. Arbeidsmiljøet er helt fantastisk. Begge deler har veldig mye å si.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Jeg opplever at jeg har stor nytte av utdanningen min i jobben, selv om det kanskje ikke er så mange direkte koblinger mellom teori og praksis i det daglige. For meg handler det mer om evnen til å tilegne meg ny kunnskap, analyse, og kritisk refleksjon. Det å skrive godt er også helt essensielt. Og så er det jo klart det er gøy når en kan se praktiske oppgaver i sammenheng med teoretiske verktøy vi lærte om på studiet, for eksempel innen retorikk.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Som en del av jobben reiste Daniel i 2015 til Liberia på oppdrag for Verdens helseorganisasjon (WHO), og jobbet der i forbindelse med Ebola-utbruddet i Vest-Afrika.

Jeg tror nok det var en kombinasjon av mye; studier, utveksling, tidligere arbeidserfaring og frivillig arbeid. Jeg har hatt ulike deltidsjobber kontinuerlig siden ungdomsskolen, og også jobbet fulltid i perioder. Det har jeg lært veldig mye av, og i kombinasjon med frivillig engasjement har det gitt meg mye verdifull erfaring ved siden av studiene.

Som nyutdannet tror jeg det kan være lurt å tenke litt utenfor boksen og ikke bare søke etter jobber på sin egen "topp-3-liste". Man får ikke nødvendigvis drømmejobben på første forsøk. Eller kanskje drømmejobben er noe annet enn det man forestiller seg? Jeg hadde ikke trodd for 5 år siden at jeg kom til å jobbe med folkehelse og kommunikasjon, men når jeg ser tilbake ville jeg ikke endret på noen ting! Jeg har lært utrolig mye og vokst både profesjonelt og som menneske i løpet av denne tiden, og jeg er både takknemlig og stolt over å få jobbe med så dyktige og hyggelige kolleger.

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg hadde tatt statsvitenskap ved UiO, og vurderte å gå videre med dette. Men da jeg hørte om masteren i Samfunnskommunikasjon ved UiA trigget det interessen min. Jeg likte spesielt at studiet har så tverrfaglig profil, og dessuten en praksisperiode som integrert del av mastergraden. I mitt tilfelle må jeg også nevne at muligheten for å dra på utveksling var veldig viktig, og erfaringen min fra Berkeley har betydd enormt mye for meg både akademisk og personlig.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Utvekslingen til USA har uten tvil vært viktig for meg. Dessuten valgte jeg å utsette masteroppgaven et halvt år for å jobbe som praktikant på den norske ambassaden i Wien. Enda en privilegert erfaring jeg har dratt stor nytte av og som jeg vil anbefale alle å prøve. Jeg tror det viktigste valget jeg har tatt må være det å stadig engasjere meg, ikke være redd for å trå utenfor komfortsonen og være åpen for nye muligheter, jobbe hardt, og bli kjent med folk.

Tips til studenter

• Vær nysgjerrig! Finn måter å lære deg nye ting på hele tiden, Finn ut hva som motiverer deg, og vær åpen for nye utfordringer. Tenk litt som Pippi Langstrømpe: "Dette har jeg aldri gjort før, så dette klarer jeg sikkert kjempefint!"
  • Dra på utveksling! En opplevelse du mest sannsynligvis vil ha glede av resten av livet. Du lærer så mye ikke bare om landet/kulturen du er i, men også om deg selv og hvor du kommer fra.
  • Jobb ved siden av studiene! Verdifullt.
  • Lær språk!