Min jobb: Forskningstekniker ved Havforskningsinstituttet

Uteksaminert: 2014
Stilling: Forskningstekniker/avdelingsingeniør
Arbeidsgiver: Havforskningsinstituttet, Flødevigen forskningsstasjon

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Jeg jobber på en havforskningsstasjon med rundt 40 ansatte fordelt på forskere, doktorgradsstipendiater, ingeniører og forskningsteknikere. Hverdagen min består mye av feltarbeid der vi måler, veier, tar genetikkprøver, merker, og teller artene vi får. Jeg har hovedsakelig jobbet med et nytt forskningsprosjekt som omhandler marin genetikk.

Det jeg trives aller best med er å tilegne meg helt nye kunnskaper om den norske (og internasjonale) kysten, og at det er svært varierte arbeidsoppgaver. I tillegg er det utrolig spennende å være en del av et så godt forskningsteam på stasjonen. Jeg er omtrent halvparten av tiden på genetikklaboratoriet der jeg ekstraherer DNA og gjør diverse analyser. Den andre halvdelen er jeg ute i felt med forskerne og assisterer dem i det de måtte ønske. Til nå har jeg arbeidet mye med gyteklare ørret i ulike bekker fra Lillesand til Tvedestrand, men også med hummer, stillehavsøsters og strandnottorsk.

Det er en stor fordel å ha den faglige bakgrunnen innen biologi, men jobben krever også at man er praktisk anlagt og at man trives ute i all slags vær og vind.

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Jobben jeg har nå er skreddersydd til min utdanning. Jeg har vært med i denne prosjektgruppen helt siden jeg skrev bacheloroppgaver (UiA) og masteroppgave (UiO). Jeg får særlig brukt mine teoretiske kunnskaper innen genetikk og andre molekylærbiologiske emner på laboratoriet.

De mer økologiske kunnskapene jeg tilegnet meg på studiet bruker jeg når jeg er ute i felt.

Ida Mellerud måler en fisk, foto.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg fikk nok jobben fordi jeg skrev bachelor- og masteroppgaven min her. I tillegg til mye flaks! Ansettelser kommer ikke ofte innen biologi, så jeg var svært heldig. I tillegg til supre kollegaer selvfølgelig som ville ha meg med videre! Jeg har også hatt deltidsjobb som dyrepasser i Dyreparken i fem år som gir en relevant erfaring med den praktiske delen av jobben.

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg har alltid latt meg fascinere av naturen og hvor utrolig vakker og kompleks den er (takk til David Attenborough), men hadde aldri tenkt på å ta en utdannelse innenfor yrket. Etter videregående skole hadde jeg vanskeligheter med å velge hva jeg ville gjøre, så da søkte jeg på årsstudium i biologi ved UiA. Og jeg så meg aldri tilbake. Fem år senere har jeg en master. Nå kan jeg ikke se for meg å gjøre noe som helst annet.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

Først av alt kom jeg veldig godt overens med prosjektgruppen jeg skrev oppgavene mine for. Når man har god kommunikasjon og samarbeider godt i lag, lærer man fortere og er ikke redd for å spørre om veiledning. Arbeidet du gjør som bachelor- og masterstudent legger grunnlaget for videre jobb. Da de vet hvordan man samarbeider, hvordan du arbeider og kan gå god for det du gjør.

Ellers tror jeg at valget om å studere biologiske spørsmål v.h.a. genetikk (og spesielt innenfor marin forskning) har hjulpet mye da det er mer midler innenfor disse prosjektene enn kanskje andre forskningsprosjekter. Til slutt vil jeg nevne utvekslingsoppholdet jeg hadde på Svalbard, der jeg var første student fra UiA som dro opp dit. Det er det beste valget jeg noensinne har gjort, og det har gitt meg gode erfaringer, nye venner og opplevelser for livet.

Tips til studenter

• Ta utveksling! Det er positivt på alle mulige måter. Man er i en unik posisjon som biologistudent da man kan studere biologi hvor som helst i verden. I tillegg er det en fantastisk mulighet å bli kjent med folk og det ser bra ut på CV-en!
  • Studiet er hardt, så velg det som interesserer deg slik at det blir en naturlig motivator i harde eksamensperioder.
  • Ta en master. Det er utrolig vanskelig å få relevant biologijobb med kun en bachelor. Så da er det flaks at UiA har fått et helt nytt masterstudie innenfor Akvatisk økologi!