Min jobb: Familiekontakt ved Stine Sofie Senteret

• Uteksaminert: 2016
  • Stilling: Familiekontakt, pedagog
  • Arbeidsgiver: Stine Sofie Senteret

Hvilke oppgaver har du i jobben din?

Jeg er ansatt som familiekontakt ved Stine Sofie Senteret. Å være familiekontakt innebærer at jeg har ansvar for en familie som kommer hit på kursopphold fra mandag til lørdag. Jeg tar imot familien på mandag og har en velkomstsamtale hvor jeg snakker kort om oppholdet og litt om våre forventninger til kursuken samt familiens forventninger. Som familiekontakt sørger jeg for at familien er ivaretatt gjennom uken. Vi foretar også en avslutningssamtale på fredagen der vi hører litt om hvordan det har vært på kursoppholdet.

Utenom dette har jeg jobbet med undervisning i voksengruppa siden oppstart i høst. Her underviser jeg i emner knyttet opp mot traumebevisst omsorg. Den tredelte hjernen og toleransevinduet er noe vi snakker mye om. Undervisningsformen er veldig varierende, men mye skjer i relativt små grupper gjennom samtale og dialog.

Noe av det som gir meg mest i jobben min er møte med barna og de voksne. Når vi blir kjent med historiene som barna kommer med, kan jeg mange ganger undre meg over hvordan de i det hele tatt kan stå oppreist. Den styrken disse barna har gir meg motivasjon for å fortsette i jobben.

Når man lytter til en voldtektsepisode fortalt av et lite forsvarsløst barn, så har man to valg. Man kan tenke at dette er for vondt å høre på og man tar avstand fra det. Eller man kan tenke at jeg som voksen skal i det minste klare å lytte til barnet og bekrefte følelsene til det. For hvem er det vondest for egentlig? Et barn som har kjent voldtekten på sin kropp, eller vi voksne som bare lytter til det?

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben?

Grunnskolelærerutdanningen er en veldig anvendelig utdanning og jeg føler at jeg har fått en utdanning med bredde. Jeg har for eksempel hatt veldig nytte av det jeg har lært om relasjonsbygging og kommunikasjon. For at barn skal kunne lære noe så må de føle trygghet, og det er veldig aktuelt i jobben min hvor vi får mange utrygge barn som kommer til oss.

Hvordan fikk du jobben du har nå?

Jeg har lenge vært engasjert i tematikken som omhandler vold og overgrep mot barn. Før jeg startet på senteret har jeg jobbet syv år i skolen som barne- og ungdomsarbeider. I disse årene fikk jeg virkelig se den manglende kompetansen som lærere og andre ansatte i skoleverket har på vold og overgrep mot barn. Og selv når jeg var ferdig med min lærerutdanning i 2016, er det fremdeles flaut hvor lite fokus det er på dette i undervisningen. Når helsedirektoratet går ut med tall på at 1 av 10 barn utsettes for vold, så må faktisk lærerutdanninga åpne øynene sine og tørre å tro for å kunne se. For dersom man ikke tror det skjer, ser man det heller ikke. Det er et samfunnsproblem og dette bør også gjenspeiles når man utdanner nye lærere. Tematikken bør inn i de nasjonale læreplanene slik at det blir fokus på problemet.

Ada Sofie Austegaard, leder i Stine Sofies stiftelse, fortalte meg om senteret for cirka seks år siden og allerede da tenkte jeg at et slikt sted måtte være kjempespennende å arbeide ved. Hun anbefalte meg å bruke noen år på å utdanne meg som lærer, for så å søke hos dem. Fram til jeg fikk jobben har jeg arbeidet målrettet for å komme dit jeg er i dag.

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg valgte lærerstudiet fordi jeg liker å undervise rett og slett. I jobben min nå ser jeg gleden i å kunne undervise gjennom samtale og samtidig ofte være vitne til viktige forandringsøyeblikk. En lærerutdannelse mener jeg er et lurt valg å ta. Og man må ikke nødvendigvis jobbe innenfor skoleverket. Min jobb er nok ikke typisk for det grunnskolelærerstudenter tenker de kan arbeide med, men jeg føler at utdanningen min styrker meg i oppgavene mine.

Tips til studenter

• Tørr å still kritiske spørsmål! Ikke bry deg om late medstudenter som kanskje blir irritert fordi det går mye tid i forelesninger. Det er din utdanning, din mulighet.
  • Det er mange forelesere som er svært dyktige, MEN det er også en del forelesere som ikke er oppdatert nok. Og da mener jeg særlig på den tematikken jeg arbeider med. Fokuser på å oppdatere deg på kompetansen du trenger.