0
Hopp til hovedinnhold

Min jobb: Bassist, produsent og ph.d.-kandidat i elektronisk musikk

Utøverbiten har vært helt sentral for å gi meg grunnlaget for å ta doktorgraden. Ikke minst for å ha fått muligheten til å reise så mye rundt for å spille chipmusikk på et høyt nivå og få førstehånds erfaring med feltet.

Vegard Kummen

Bassist, produsent, ph.d.-kandidat i elektronisk musikk, og deltaker i talentprogram som er et samarbeid mellom Talent Norge, Cultiva og UiA.

Kan du si litt om hvilke prosjekter du jobber med nå?

Jeg jobber som bassist eller produsent i fire forskjellige band for tida, alle i vilt forskjellige sjangre, alle snart aktuelle med nytt materiale. Så det er mye musikk som skrives og produseres for tiden. Hovedfokuset ligger derimot i ph.d.-prosjektet. Her undersøker jeg en undergren av elektronisk musikk som kalles chipmusikk. Jeg bidrar til et lite internasjonalt forskningsnettverk med kunnskap om verktøyene som blir brukt for å lage musikken og hvordan disse kan kobles til for eksempel kreativitet, teknologi, hacker-kultur og identitet.

Hva er det beste ved jobben din?

Å kunne fordype seg videre i et så fascinerende tema som jeg har viet mye av livet og karrieren til. Jeg har jo en utømmelig entusiasme for musikken jeg forsker på og miljøet rundt den, så det er utrolig moro. Selv om det er tidkrevende så mater det liksom mine musikalske prosjekter med masse inspirasjon. Det aller beste er vel å føle at man kan bidra til å gi det plassen i akademia chipmusikk fortjener og å høste all kunnskapen. Noe annet som er veldig bra er jo det faktum at jeg får være en del av et herlig forskermiljø på UiA. Det er et svært godt fellesskap med mange glupe og interessante hoder. Her har vi alt vi skulle trenge av ressurser til å gjennomføre prosjektene våre og mange prosjekter man kan selv sette seg inn i og lære av.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din? 

Vegard Kummen med gameboy, foto

Vegard Kummen bruker blant annet gameboy som instrument. Foto: Jonas Dam

Jeg forsket jo også på samme tema til mastergraden. Det som var så spennende var at det resulterte i mange nye forskningsspørsmål jeg nå ønsker å besvare. Det man opplever og jobber med gjennom bachelor- og masterprogrammet har jo vært nyttig for å få et bredere perspektiv å se prosjektet i. Utøverbiten har vært helt sentral for å gi meg grunnlaget for å ta doktorgraden. Ikke minst for å ha fått muligheten til å reise så mye rundt for å spille chipmusikk på et høyt nivå og få førstehånds erfaring med feltet.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene? 

Etter mastergraden brukte jeg 2 år på å jobbe med prosjektene mine og undervise i mine to hovedinstrument; el-bass og laptop. Det besto av mye utenlandsturnéer, etablering av nye prosjekter og produksjoner av diverse slag. Etter hvert som pandemien inntraff så jeg en mulighet for å bruke tida på noe jeg hadde tenkt på lenge, som da var å fortsette på en forskerkarriere. Da passet det jo helt ypperlig at UiA lyste ut ph.d.-stillingen jeg søkte på.

Hadde du verv eller deltidsjobb i studietiden som er relevant for jobben din i dag? 

I studietiden hadde jeg egentlig bare mitt eget foretak som tok for seg det meste av mine musikalske prosjekt. Arbeidet der er jo helt klart en kilde for mye av det jeg gjør i jobben på UiA. Både for nettverksdannelse og å bygge kompetanse. Jeg vil også si at mine stillinger som instrumentlærer har vært utrolig nyttige for jobben jeg har i dag, men de hadde jeg først etter masteren. Det å ta håndverket og kunnskapen min fra mange år med musikkutøving og produksjon for så å kunne gjøre noe pedagogisk utav det er jo også svært lærerikt for meg selv. Det er mye man kan ta for gitt før man prøver å lære det vekk. Samt gir det meg jo et godt grunnlag for å kunne lære bort musikk på et enda høyere nivå som jeg håper blir relevant etter hvert.

Dine beste studietips

Hvis du studerer kunstfag, jobb med å utvikle dine egne interesser og din egen nisje, men husk å se hvordan alt som tilsynelatende er utenfor dine interesseområder også kan bidra til å styrke disse i større grad enn man kanskje først skulle trodd. I utøvende musikk tror jeg det beste tipset jeg kan gi er å prøve å være den som starter band og prosjekter. Man får utrolig mye igjen for det fellesskapet, kreativiteten og opplevelsene.

Dine beste jobb- og karrieretips til de som studerer i dag

Dette blir nok tett knyttet til studietipset. Det er ikke alltid like tydelige grenser som går mellom studiene og arbeidslivet i utøvende musikk, så du må gjerne behandle dine medstudenter som kolleger fra starten av. Kanskje et godt tips er å være åpen for å utforske så mange hjørner av industrien som mulig. Det er lærerikt å prøve seg som produsent, lydtekniker, lærer osv. Alt bidrar til en bredere forståelse av industrien og det kommer alltid godt med uansett hvor man til slutt spesialiserer seg, om det så er som solo-gitarist i det neste hippeste konsenbandet. Men akkurat nå føler jeg absolutt for å vektlegge at det er fint å finne sin nisje og, hvis man ser potensialet for å kunne bidra med ny vitenskap, fordype seg så langt det tar seg gjøre. Forskerkarrieren er utrolig spennende, og det er alltid behov for kunnskap.

Fra studioet på Odderøya, foto

Fra studioet på Odderøya. Foto: Vegard Kummen