Jump to main content

– Miljøet på UiA er helt fantastisk

Vilde Sørensen Vabo (portrettfoto)

På årsstudiet i musikk er man ikke så mange studenter, så man knytter veldig sterke bånd både til medstudenter, og også lærerne.

Vilde Sørensen Vabo

Musikk, årsstudium

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg valgte å begynne på årsstudium i musikk, først og fremst fordi jeg er veldig glad i å drive med musikk! Jeg kjenner flere som har tatt dette studiet før, og jeg syns det hørtes veldig passende ut for meg. Jeg gikk på musikklinje på videregående, og tenkte at dette studiet kunne være en fin måte å bygge videre på alt jeg lærte på videregående. Jeg følte meg heller ikke helt klar for å begynne på en bachelor eller master, derfor tenkte jeg at dette året kunne være gøy, lærerikt, og en god mulighet til å få noen studiepoeng. Jeg valgte det også fordi jeg tenkte at jeg ville ha tid til å jobbe med andre prosjekter ved siden av, og at jeg kom til å ha bruk for kunnskapen i det jeg har lyst til å jobbe med.

Hva er det beste med å studere på UiA?

Det aller beste med å studere på UiA er at det er et godt miljø. De tar vare på studentene sine. Det er mange forskjellige tilbud, og studentforeninger slik at man kan være med på mange forskjellige ting, også utenom selve studiet! Østsia studenthus har quiz, amatørkvelder, konserter med kjente og ukjente artister, og er generelt et kult møtested. UiA har også mange øvingsrom, bandrom, egne studio og midilab der man kan komponere, arrangere, spille inn låter, øve for seg selv eller øve med band! Det finnes selvsagt også gode steder man kan sette seg å lese, enten alene eller i kollokviegrupper.

Hva har du lyst til å jobbe med etter endte studier?

Jeg ser for meg at jeg kommer til å jobbe på en kulturskole etter jeg er ferdig med alle studiene mine. Da jeg var yngre gikk jeg selv på kulturskolen, og jeg har lyst til å være med å videreutvikle det miljøet! Dette året med musikk tror jeg kommer veldig godt med hvis jeg skal jobbe på en kulturskole, eller liknende. Jeg har lært mye om barn og musikk, det å være bandleder og instruere forskjellige kor.

Hvordan opplever du miljøet blant studenter og lærere?

Miljøet på UiA syns jeg er helt fantastisk! På årsstudiet er man ikke så mange, så man knytter veldig sterke bånd til medstudenter, men også lærerne! Man får god tid til å knytte bånd både på campus, og utenfor. Når man driver med musikk er man ofte veldig mye sammen. Man synger i kor sammen, man spiller i band sammen, man setter opp forskjellige konserter og forestillinger sammen – så miljøet er veldig godt. Lærerne er hjelpsomme, tålmodige og ikke minst veldig engasjerende! Så alt i alt er miljøet på UiA utrolig bra!

Hva er det viktigste du har lært?

Jeg tror noe av det viktigste jeg har lært er at det er viktig å lytte til andre, og ha gode samtaler. Man lærer også mye om seg selv – hvem er jeg i gruppen? Hvordan må jeg tilpasse meg de andre i klassen?