Jump to main content

Matematikk har gitt meg selvsikkerhet og økt motivasjon

Helt siden jeg var liten har matematikk gitt meg selvsikkerhet og økt motivasjon. Matematikk er en grunnleggende kunnskap som er viktig i arbeidslivet.

Elise Røiseland Strømme

Matematikk, bachelor

Hvordan var studievalget ditt?

Gjennom årene har interessen min vært på utrolig mange forskjellige områder, men felles for dem har vært at problemløsende tenkning og analyse har stått sentralt.

På videregående hadde jeg en mattelærer som fulgte meg gjennom alle årene og som hadde en enorm evne til å presentere matten på en gøy og lærerik måte. Som elev ble jeg inspirert og matematikkutdanning stod høyest på lista.

Hvorfor valgte du UiA og din utdanning?

Grunnen til at jeg valgte matematikk som hovedfelt i min utdanning ligger i den selvfølelsen man oppnår når man mestrer et matematisk problem. Helt siden jeg var liten har matematikk gitt meg selvsikkerhet og økt motivasjon. Matte er en grunnleggende kunnskap som er viktig i arbeidslivet. Når man da har mulighet til å velge en utdanning som både gir deg mestring gjennom matematisk tenkning i tillegg til at kunnskapen kan ha betydning for store deler av arbeidslivet, ble mitt utdanningsvalg enkelt. Når utdanningen i tillegg tilbys nærme hjembygda, ja da var alt annet utelukket. En bachelor i matematikk på UiA ble derfor et faktum.

Hva lærer du?

Du får en bredere kunnskap i de ulike områdene av matematikken eksempelvis gjennom kalkulus, lineær algebra, differensiallikninger osv. Felles for alle områdene er den matematiske tenkningen du opparbeider deg gjennom hele studiet og læringsprosessen.

Hva har du lyst til å drive med når du er ferdig?

Jeg ønsker å kunne bringe min kunnskap inn i arbeidslivet til å kunne drøfte større problemer og også løse disse på best mulig måte. Matematikk kan brukes til så mye mer enn bare utregning av et regnestykke. Det bygger på en grunnleggende problemløsende/matematisk tekning som også kan overføres til praktiske og teoretiske spørsmål i arbeidslivet. Denne evnen er nettopp noe jeg ønsker å kunne bidra med når min studietid er ferdig, både fordi den er nyttig, men også fordi det er en gøy prosess hvor man kan lære utrolig mye forskjellig på tvers av ulike fagfelt.

Hvorfor bør man ta nettopp din utdanning?

Ønsker du en interessant og lærerik studietid som både gir deg gode muligheter i arbeidslivet og som stadig utfordrer deg til å bli bedre på forskjellige fagområder? Vel da er bacheloren i matematikk en sterk anbefaling. Selv er jeg blitt så hekta at master blir neste steg.

Hvordan er studentlivet på UiA campus Kristiansand?

Når jeg startet utdanningen på UiA kjente jeg ingen, men etter å gått ut av komfortsonen og hilse på nye mennesker og prøvde å starte nye relasjoner, satt jeg plutselig med flere gode og fine vennskap som jeg ønsker å ta vare på. I Kristiansand er det enkelt å komme i kontakt med nye studenter så lenge du tør å by på deg selv.

Har du noen tips til kommende studenter?

Først og fremst: velg en utdanning som interesserer deg! Dette er kilden til god motivasjon.

Dersom du er ny student må du huske at det også er flere i din situasjon og at et hei og et smil kan skape et vennskap som vil hjelpe deg både gjennom studier og studietiden, samt på andre områder.

Start tidlig! Gode arbeidsvaner er gull verdt. Møt opp på forelesningene og inkluder deg med de andre studentene, det vil både gjøre studietiden din bedre, enklere og ikke minst gøyere!