– Kunnskapens vei for å oppnå et sunt og godt liv

Helge Sveindal Rosfjord	(foto)

Idrett er mer enn bare idrett, og etter ett år med undervisning vil det gi deg en åpenbaring. Det finnes et fagfelt for alle og med master i idrettsvitenskap klarer du ikke å velge bare ett!

Helge Sveindal Rosfjord

Bachelor i idrett og master i idrettsvitenskap

Hvordan var ditt studievalg?

Etter endt videregående utdanning ønsket jeg mer informasjon om idrettsvitenskap etter innspill fra veilederen min på skolen. Jeg ville ikke bare ha ett år, men mange! Startet med bachelor i idrett i 2016 og har aldri sett meg tilbake. Graden var svært preget av praksisundervisning tilknyttet idretter, fysisk aktivitet og helse og undervisning. Alt dette sammen med tett oppfølging fra universitetets ansatte ga meg en tilknytning til byen og studiet. Videre ledet dette meg til master i idrettsvitenskap ved samme universitet. En viktig faktor for valg av studie var studieprogrammet og mulighetene for fremtiden. Jeg ønsket å lære mer og være en del av noe større. Studiet er så mye mer enn bare idrett: det er kunnskapens vei for å oppnå et sunt og godt liv for deg og alle andre.

Vil du anbefale studiet ditt?

Jeg vil så absolutt anbefale studiet videre til andre studenter. Det er ingen tvil om at studiet kan kreve sitt med ukentlige innleveringer og en avsluttende oppgave over ett år. Fordelen er at ingen forelesninger er obligatoriske og det er mye selvstendig arbeid. De ansatte tar deg mer enn gjerne imot for en formell og uformell samtale og støtter deg uavhengig av problem. I tillegg til å være støttende, så leverer professorene også førsteklasses forskningsmateriale tilknyttet deres fagfelt. Anbefaler alle om å velge master idrettsvitenskap og utdanning ved Universitetet i Agder.

Hva er det beste med studiet ditt?

Det beste er undervisningen. Den er så variert med praksisundervisning i laboratorium til teoretiske oppgaver. Idrett er som sagt mer enn bare idrett og etter ett år med undervisning vil det gi deg en åpenbaring. Det finnes et fagfelt for alle og med master i idrettsvitenskap klarer du ikke å velge bare ett! Det er det beste med min studieretning.

Vil du anbefale UiA?

Jeg vil anbefale UiA til alle som ønsker en lærerik, fremtidsrettet og begivenhetsrik utdanning. Det er et lite universitet etter nasjonal skala, men som produserer og leverer førsteklasses forskning. Med rett innstilling og tematikk vil du være en del av fremtiden.

Hva gjør du utenom studiene?

Utenom studiene har jeg gjennom alle år ved UiA hatt minimum to deltidsjobber og vært svært delaktig i organisert idrett. Jobbene har vært alt fra vitenskapelig assistent ved UiA til ringevikar ved barne- og ungdomsskoler. Alle jobbene har jeg fått ved å komme i kontakt med de rette professorene og medstudentene.

I idretten er jeg lidenskapelig opptatt etter å tilby barn og unge like gode øyeblikk som jeg fikk. Avholder derfor aktivitetsskoler, trenerkurs og gratis undervisning for å spre friidretten på flest mulig plattform. Jeg har en visjon om at friidrett er for alle. Det har jeg lyst til å dele og, hvis forutsetninger er der, jobbe med.

Mine tips til nye studenter:

Studer idrettsvitenskap hvis du er opptatt av fysisk aktivitet og helse. Velg så et tema du trives med og skriv en master! Du vil aldri angre på den avgjørelsen; en mestringsfølelse ut av proporsjoner.