Min jobb: Prosjektleder i Bouvet

Da jeg skulle skrive masteroppgave startet jeg med å spørre meg selv «hva er det markedet trenger, og hva er det virksomheter sliter med når det gjelder teknologi?»

Arnfinn Min Bærø

Master i informasjonssystemer

Navn: Arnfinn Min Bærø
Studium: Bachelor i IT- og informasjonssystemer, Master i informasjonssystemer
Uteksaminert: 2012
Stilling: Prosjektleder
Arbeidsgiver: Bouvet

Om virksomheten

Bouvet er et skandinavisk konsulentselskap som designer, utvikler, forvalter og gir råd om IT-løsninger og digital kommunikasjon. Bouvet er notert på Oslo Børs. Vi har kontorer flere steder i Norge og Sverige, og jeg jobber ved kontoret i Kristiansand.

Hva er dine oppgaver?

Som prosjektleder bistår jeg kundene våre med å lykkes med digitalisering, omstilling og innovasjon. Dette betyr at jeg ofte befinner meg i skjæringspunktet mellom mennesker, teknologi og organisasjon. Det er gjerne slik at digitaliseringsprosjekter og digitale transformasjoner omfavner mange mennesker, og derfor vektlegges gjerne menneskesiden i mine oppgaver. Involvering, kommunikasjon, opplæring og organisasjonsutvikling er relevante stikkord i prosjektene jeg deltar i. For øyeblikket er jeg i et prosjekt hos en kunde med 150 ansatte hvor man skal sikre at personvernet er i tråd med personvernforordningen (GDPR). Dette prosjektet involverer store deler av virksomheten som betjener over 300.000 kunder.

Hvordan fikk du denne jobben?

Som nyutdannet begynte jeg som trainee i Skatteetaten og ble der i over fem år. Bouvet hadde jeg blitt kjent med under studiene som næringslivsansvarlig i linjeforeningen Systematicus. Det var gjennom disse bekjentskapene jeg ble introdusert for Bouvet, og hvor jeg nesten ti år senere søkte på en stilling som var ledig.

Hva liker du spesielt godt med dette arbeidet?

Jeg har alltid vært over gjennomsnittet interessert i teknologi, men gjennom utdanning og arbeidserfaring har det blitt tydeligere at det er de menneskelige og organisatoriske faktorene som virkelig kan realisere mulighetsrommet som ligger i teknologi. Derfor er jeg veldig fornøyd med å kunne jobbe med både mennesker, teknologi og organisasjonsutvikling. Jeg synes også det er veldig givende å få lov å være med å skape gode løsninger som mange er avhengige av i sin hverdag.

Hadde du klare tanker om hva du ønsket å jobbe med allerede i studietiden?

Både ja og nei. Teknologi er et stort felt og jeg var ganske usikker på hva jeg kunne tenke meg å jobbe med, og hvor jeg hadde mest å tilby. På masterprogrammet brukte jeg derfor muligheten til å dykke ned i temaet endringsledelse, og som trainee fikk jeg muligheten til å utøve kunnskapen i praksis. Jeg tror det var lurt å bruke masteroppgaven til å bli bedre kjent med et tema som er etterspurt i arbeidslivet, ved at jeg startet med å spørre meg selv «hva er det markedet trenger, og hva er det virksomheter sliter med når det gjelder teknologi?».

Hvilke råd har du til kommende studenter og arbeidssøkere?

• Bruk tiden til å sette deg godt inn i studiene – som student har du en mulighet til fordypning som du kanskje ikke får igjen.
  • Varier valgfagene, det gir deg flere ben å stå på.
  • Det er en fordel at utdanningen i informasjonssystemer er såpass generell - det gjør at du kan tilpasse den til de områdene du ønsker å jobbe innenfor.