Min jobb: Konsulent i Deloitte

Uteksaminert: 2017
Stilling: Konsulent
Arbeidsgiver: Deloitte

Hva gjør du som konsulent i Deloitte?

I dag jobber jeg hos Deloitte Digital som leverer digitale tjenester til ulike kunder, både i offentlig og privat sektor. Som konsulent har du ulike oppgaver, som gjør jobben både spennende og varierende. Det kan være utfordrende noen ganger, men det er også en av grunnen til jeg valgte å gå denne veien, fordi jeg ønsket å fortsette å lære.

På hvilke måter opplever du at du bruker utdanningen din?

Flere av fagene under masterstudiet har hatt fokus på «Business», endringsledelse, mennesker og IT-ressurser. Masterprogrammet fokuserer på hvordan mennesker og teknologi er satt i en kontekst og hvordan de to henger sammen. Etter over ett år i arbeidslivet, ser jeg en sterk kobling mellom det jeg har lært i løpet av studiet og det som møter meg i virkeligheten. Kompetansen og kunnskapen jeg har fått under studiet er noe jeg setter pris på, og det mener jeg også arbeidsgiveren gjør.

Hvilke personlige egenskaper har du bruk for?

Jeg klarer å ta utfordringer på strak arm, og pleier å tenke at det alltid finnes en løsning til problemet. Under studiet hadde vi flere presentasjoner hver eneste uke. Det å kunne presentere og snakke foran andre mennesker er svært relevant i yrket som konsulent.

Hva liker du spesielt godt med dette arbeidet?

Variasjonen! Når du jobber i et konsulentselskap, skjer det hele tiden noe nytt. Hos Deloitte er vi opptatt av å prøve ut ny teknologi, samtidig møter du stadig nye kunder og får innblikk i ulike industrier fra flere perspektiver. Så liker jeg at Deloitte fokuserer på at en skal kunne utvikle seg faglig, men også som et menneske. Det satses derfor mye på sosiale arrangementer for de ansatte. Det skal være gøy å gå på jobb!

Hvordan fikk du denne stillingen?

Jeg har lenge visst hva Deloitte arbeider med, men at det var en plass for oss IT-studenter ble avklart under en bedriftspresentasjon ved UiA, hvor jeg snakket med en ansatt som var tidligere UiA-student. Ved slutten av skoleåret lyste de ut en stilling som passet for nyutdannede, og da søkte jeg og fikk jobben. Slike stillinger lyses ut hvert år.

Er det andre faktorer som spilte inn for at du fikk jobben?

Jeg merker at det lille som gjør at du skiller deg litt ut, har betydning. Det du har av erfaring ved siden av studiene kan vise at du «er på» og gjøre at du blir lagt merke til. I mitt tilfelle var det for eksempel positivt at jeg hadde vært elevrepresentant. Også det at jeg hadde vært på utveksling telte positivt, fordi det betydde at jeg var komfortabel med å snakke engelsk – noe jeg gjør daglig i jobben min.

Hva vil du si til nåværende studenter?

Vær nysgjerrig, ta utfordringer og nyt studietiden! Arbeidsmarkedet i dag kan være litt vanskelig, men derfor er det ekstra viktig å kunne skille seg ut fra resten. Det lille ekstra på CV’en er gull!