– Jo mer du lærer, jo mer vet du at du ikke kan.

Sigrun Hasselgård Bøe

Masterstudent på kunstfag

– Hva studerer du og hvorfor valgte du dette studiet?

– Jeg studerer Master i kunstfag med fordypning i scenekunst, før det studerte jeg Faglærer i teater. Mitt første møte med teater var på folkehøyskole og jeg ble hekta umiddelbart! Siden jeg ikke hadde gått Musikk, dans og drama på videregående følte jeg at jeg hadde masse hull i min teaterkunnskap. Jeg tenkte at jeg gjennom et faglærer-studium ville lære masse grunnleggende om teater slik at jeg hadde en solid grunnmur å bygge videre på.

– Hva betyr studiet for deg?

– I løpet av bachelor-studiet var jeg som en svamp; jeg sugde til meg all kunnskap og ble med på så mye jeg kunne. Jeg prøvde å anvende kunnskapen og var opptatt av å hele tiden lære noe nytt eller se ting fra et annet perspektiv. Studiet har gitt meg muligheter til å jobbe med store prosjekter både i studie-sammenheng og freelance som utøvende scenekunstner. I løpet av masteren har jeg fått anledning til å anvende all min kunnskap og erfaring til å utforske de aspektene ved teater jeg syns er spennende. Arbeidet er selvstendig og utfordrende, og det tillater meg å utforske og oppdage på nye måter.

– Hva er det viktigste du har lært?

– Jo mer du lærer, jo mer vet du at du ikke kan. Jeg har, i likhet med mange andre, oppdaget at teater ikke bare er manus og tekstlesning. Fysisk teater, teater uten tekst, har vært banebrytende for meg. I tillegg har jeg fått muligheten til å lære om lyd og lys, noe som har vært sentralt i videre arbeid i teater.

– Hva er det beste med å studere drama på UiA?

– Alt det praktiske arbeidet. Å jobbe på gulvet, å lære grunnleggende teknikk og trening før man begynner å eksperimentere har vært essensielt. Studiet har gitt rom for det tverrfaglige aspektet ved teater og scenekunst, og jeg har møtt mange spennende mennesker med forskjellige erfaringer og interesser innenfor samme kunstfelt