– Interessert i den internasjonale arenaen

– Føler meg sett og ivaretatt.

Amalie Nilsen

Student, International Business

Hvorfor valgte du ditt studieprogram?

– Jeg valgte mitt studieprogram etter hvilke muligheter utdanningen gir. Jeg så spesielt etter noe på UiA ettersom det er der jeg trives, og jeg er veldig fornøyd med både universitetet og byen. I tillegg ble jeg veldig interessert i den internasjonale arenaen etter jeg var på utveksling i California høsten 2019.

Hvorfor valgte du å studere ved UiA?

– Jeg kommer fra Vestlandet, og Kristiansand er et perfekt knutepunkt mellom både øst og vest, og ikke minst Danmark. Etter tre år i Kristiansand fant jeg ut at det er her jeg trives, og at det er her jeg ønsker å fortsette studiene samt prøve å finne en fulltidsjobb når den tid kommer. Universitetet ligger fint plassert på Gimlemoen, som ikke er langt fra sentrum, og bussforbindelsene er gode.

Hvordan er det å være student hos oss?

– Universitetet er veldig sosialt, noe jeg satte stor pris på som ny student som så å si kom alene til byen. Vi fikk deltatt på fadderuke hvor jeg fant meg venner for livet, reiste på helgetur til Aalborg sammen med linjeforeningen, og fikk delta i fysiske forelesninger. Til tross for at det er mange studenter på studiet følte jeg meg både sett og godt ivaretatt. I tillegg var jeg redd for at overgangen fra videregående til universitetet ville være stor, men det overgikk alle mine forventninger.

Hvilke avgjørelser eller handlinger har hatt mest betydning for at du er der du er i dag?

– Den største avgjørelsen jeg tok var nok å flytte alene til California på utveksling. Jeg mener det er viktig for mennesker å utfordre seg selv på ulike måter, og prøve å trø litt utenfor komfortsonen. Det semesteret var noen av de kjekkeste, skumleste, spennende og mest læringsfylte månedene i livet så langt.

Har du noen tips til kommende eller nåværende studenter?

– Delta på det du kan, som arrangementer i regi av linjeforeninger eller Econa – det er så sosialt og man får masse nye kontakter! I tillegg vil jeg si at det ofte kan gå litt trått i studiet, og mange ting skal gjøres – mitt beste tips er at du setter deg ned og fullfører en ting før du starter på neste!