– Godt rustet for å kunne jobbe som selvstendig skapende scenekunstnere

Heidrun Sangvik (portrettfoto)

Heidrun Sangvik

Samtidsteater, bachelor

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg ønsket å ta en utdannelse innen teater/scenekunst, og dette var det som var mest relevant for meg. Jeg bor i Grimstad og det var viktig for meg med et studiested som var nært nok til at jeg kunne dagpendle. Jeg har familie, med barn i skolepliktig alder, så det å flytte var ikke aktuelt.

Hva er det beste med å studere på UiA?

Noe av det beste er beliggenhet og at vi har lærere med mye praktisk erfaring som utøvende scenekunstnere. Vi får veldig tett oppfølging. Det er også mye som skjer i Kristiansand på kulturfronten slik at vi får se og oppleve mye scenekunst ved siden av studiene.

Hva har du lyst til å jobbe med etter endte studier?

Jeg ønsker å jobbe som skuespiller og scenekunstner.

Hvordan opplever du miljøet blant studenter og lærere?

Jeg har inntrykk av at det er et godt miljø begge steder. Siden jeg har familie i Grimstad og må rett hjem hver dag etter studiene får jeg ikke med meg så mye av det som skjer på kveldstid og i helgene, men mitt inntrykk fra de andre studentene er at det er veldig bra.

Hva er det viktigste du har lært?

Vi har lært mye om å skape helt nye forestillinger, og å jobbe i mange ulike sjangere. Studiet er veldig praktisk og vi får mye trening i å produsere scenekunst/forestillinger, og å reflektere over andres arbeid og uttrykk. Jeg tror det vi lærer vil gjøre oss godt rustet til å kunne jobbe som selvstendig skapende scenekunstnere.