Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

- Foreleserne var glimrende

Jeg mener at design thinking er godt egnet som et bedriftsinternt verktøy for å ta bedriften i en mer kunde-/brukerfokusert retning.

Heidi Elisabeth Minde

Rådgiver i Agder fylkeskommune

Heidi Minde jobber som rådgiver i Agder fylkeskommune. De arbeider kontinuerlig for å være fleksible og brukerrettet, men har hatt utfordringer med å finne rett verktøy til dette. Kurstilbudet «Design thinking i praksis» ble valgt for å forbedre den interne kunnskapen i organisasjonen for hvordan de kan få dette til.

- For å få til endring i organisasjoner så må kurset være praktisk rettet. Kurset i design thinking var derfor midt i blinken for vårt behov. Det holder ikke å sende én person – så vi har med en god håndfull deltagere på kurset for best utbytte hos oss, forteller Heidi.

Perfekt for innovasjon og fleksibilitet

Agder fylkeskommune har blant annet kontinuerlig forbedring, bruker i sentrum og bruk av tverrfaglig kompetanse som førende prinsipper for å løse sitt samfunnsoppdrag.
Gjennom kurset fikk Heidi og hennes kolleger testet alle de viktigste elementene i design thinking - fra brukerinnsikt, utarbeide hypoteser og idémyldring til prototyper og kontinuerlig testing av løsningsforslag.

- Vi jobber aktivt i fylkeskommunen med fleksible arbeidsformer, overgang til smidig tankesett, økt innovasjonsevne og ikke minst økt brukerorientering. Vi har viljen og søker kunnskap om hvordan vi kan få det til i praksis, sier Heidi.

- Derfor ville vi lære andre måter å jobbe med problemstillinger. Kurset ved Handelshøyskolen Executive på UiA har hjulpet oss med dette. Vi trener på å eksperimentere med nye tilnærminger. Jeg tror det gjør oss mer omstillingsdyktige og framoverlente.   

Godt tilpasset næringslivet og glimrende forelesere

Kurstilbudet «Design thinking i praksis» er deltidsbasert og praktisk rettet. Dette gjør det mulig å kombinere med jobb, samt at det har sterkt fokus på selvvalgte, relevante arbeidsoppgaver.  

- Kurset er ikke bare nyttig i etterkant. Det er nyttig mens vi går der. Det er godt tilpasset næringslivet, og kan dermed anbefales som et bedriftsinternt kurs for alle som ønsker å utvikle sine tjenester.

For Heidi var kurset både utfordrende og lærerikt.

- Foreleserne var glimrende. De har et sterkt engasjement for faget, noe som var tydelig gjennom hele kurset. Opplegget var fint strukturert og hadde et relevant og overkommelig pensum. Jeg likte veldig godt at de la opp til gode gruppediskusjoner. De var også flinke til å følge opp caser fra oss studenter, sier Heidi. 

Gav mersmak for flere kurs på UiA

Heidi var godt fornøyd med sin tid som student hos UiA og ser for seg å benytte seg av flere tilbud i fremtiden.

- Jeg er en tilhenger av kunnskapsbasert praksis og livslang læring, så jeg kommer helt sikkert til å ta flere kurs på UiA som har relevans for min arbeidshverdag. Mange har allerede en master på CV-en, så for oss har enkeltemner stor verdi, avslutter Heidi.