– For deg som er samfunnsengasjert og interessert i helse

Andrea Matzinger (foto)

Andrea Matzinger

Folkehelsearbeid, bachelor

Navn: Andrea Matzinger

Studium: Folkehelsearbeid, bachelor

Hvorfor valgte du dette studiet?

Helseperspektivet har alltid vært en del av hverdagen min, da flertallet i familie og slekt jobber i helsesektoren. Samtidig er jeg samfunnsengasjert og liker å se fenomener i sammenheng. Studiet ser helse i sammenheng med blant annet sosial ulikhet, samfunnsstrukturer og bærekraft, og det appellerte veldig til meg. Det ligger et stort potensial i å fokusere på forebygging og helsefremming utenfor helsesektoren, og jeg ønsker å bidra til denne utviklingen.

Første gang jeg søkte takket jeg nei til studieplassen, da jeg var usikker på jobbmulighetene. Året etter takket jeg heldigvis ja! Det er mange jobbmuligheter, man må bare vite hvor man skal lete. Fakultetet for helse- og idrettsvitenskap er veldig behjelpelig i den sammenheng.

Vil du anbefale studiet ditt?

Jeg vil absolutt anbefale studiet til deg som er samfunnsengasjert og interessert i helse! Å studere folkehelsearbeid åpner blikket for en helhetlig forståelse av hva helse er, hva som påvirker helsen vår og hvordan man kan drive forebyggende og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe-, og befolkningsnivå.

Hva er det beste med studiet ditt?

Forelesernes engasjement smitter over, og det fører ofte til mange spennende diskusjoner! Andre året får du muligheten til å velge mellom ulike breddefag, som gjør at du kan «skreddersy» utdanningen enda mer etter egen motivasjon og interesse.

Vil du anbefale UiA?

Absolutt! Som folkehelsestudent ved UiA opplever jeg at universitetet genuint bryr seg om sine studenter. UiA er kjent for å ha et godt studentmiljø, og det er et mangfold av linjeforeninger og aktiviteter knyttet til campus. Campus er passe stort og her finner du blant annet koselige leseplasser, kafé og en studentkantine som er helt fantastisk!

Hva gjør du utenom studiene?

Fritiden fylles med matlaging, venner, dans og kreative prosjekter. Det er mye spennende å finne på i Kristiansand, og jeg liker å utforske byen på jakt etter nye favorittsteder og spennende arrangementer. Som student kan du for eksempel kjøpe en del konsertbilletter på Kilden til en hyggelig pris, og hver onsdag er det studentpris på spaavdelingen på Aquarama. Det er også deilig å komme seg ut i skogen, og jeg setter stor pris på å ha Baneheia, Jegersberg og Odderøya i nærheten.

Tips til nye studenter:

Prøv å bli kjent med dine medstudenter, men fortvil ikke dersom du føler deg litt alene etter fadderuka. I løpet av studietiden vil det komme mange muligheter til å bli kjent med folk!