– Folkehelse vil alltid være aktuelt

Else Christine Melbye Knudsen (foto)

Jeg løfter kompetansen min til mastergradsnivå; En drøm holder på å gå i oppfyllelse. Medstudentene mine inspirerer meg, og jeg føler jeg har utviklet meg som person etter at jeg begynte på studiet.

Else Christine Melbye Knudsen

Folkehelsevitenskap, master

Navn: Else Christine Melbye Knudsen

Studium: 2. års student på master i Folkehelsevitenskap

Hvorfor valgte du dette studiet?

Skolemåltidet er min visjon. Jeg ønsker at det blir innført ett gratis skolemåltid om dagen for alle skolebarn og ungdommer i Norge fra 1.klasse i barneskolen til 3.klasse på videregående.

Som autorisert sykepleier valgte jeg å bruke bachelorgraden for å søke opptak på master i Folkehelsevitenskap. Ettersom jeg er bosatt i Kristiansand var det naturlig for meg å søke Universitetet i Agder. Jeg var i full jobb i begynnelsen av studiet. For å kunne gjennomføre studiet var det avgjørende at det var fleksible ordninger, som for eksempel å søke om utvidet studietid.

Vil du anbefale studiet ditt?

Absolutt! Folkehelse er og vil alltid være aktuelt. I tillegg er det supre veiledere, både imøtekommende og meget effektive. Jeg begynte på masteren i en alder av 50 år, og jeg opplever at dette er et studium hvor livserfaring kommer godt med.

Hva er det beste med studiet ditt?

Jeg løfter kompetansen min til mastergradsnivå; En drøm holder på å gå i oppfyllelse. Det er også et viktig poeng at medstudentene mine inspirerer meg. Samtidig har jeg fått nye visjoner etter at jeg begynte på masterstudiet, og jeg utvikler meg dermed som person.

Vil du anbefale UiA?

Ja, det vil jeg! Universitetet har en fantastisk beliggenhet, med kort avstand til skogen, sjøen og sentrum. Det er også fine og moderne undervisningssaler. I tillegg har studentkantina alltid en spennende meny, med bra priser, og SørBok sine ansatte er meget fleksible og vennlige.

Hva gjør du utenom studiene?

Familien er kjernen, og ellers er jeg glad i å være med venner. Jeg arbeider ved siden av studiene med å undervise i ungdomsskolen. Utover det liker jeg å være i fysisk aktivitet, være på turer, lage mat, drive med yoga, ro og strikke.

Tips til nye studenter:

1: Prøv å få tidlig kontakt med minst en student på UiA. Fordel med samme studie, men det er ikke en regel. Det er lettere å bli kjent med flere når man er to. Husk å smile.

2: Avtal med kollokviegruppa eller medstudent: «ses i kantina til lunsj?». Eller kontakt medstudenter i Messenger når du lurer på noe. Da finner du nok fort ut at de lurte på det samme, eller at de kan hjelpe deg. You are not alone.

3: Bruk naturen rundt deg, det er helt gratis. Bademuligheter i ferskvann og saltvann innenfor 10 minutter på sykkel.